Nekromanti Works, del 1

Krille

Super Moderator
Jag har suttit och pulat med en massa CaveWorks från World Works Gamesunder ett par dagar, så nu tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter, framförallt vad gäller verktyg. Samma verktyg kan användas till alla andra WWG-miljöer, så det är ingen större skillnad.

Vad man behöver:

<ul type="square">[*]Hobbykniv. Det går att jobba med en sax, men jag kom efter ett tag fram till att en hobbykniv är det som är lättast att jobba med.
[*]Skärmatta. En sådan kostar ca 60 pengar för en A4, eller 120 för en A3. Den läker själv om man skär i den. Det finns högre kvalitet också, men en sån där billighetsgrej räcker för hobbyskapande.
[*]Linjal. Skaffa en bra stållinjal. En plastlinjal funkar, men den slits så förbaskat fort.
[*]Lim. Helt vanligt kontorslim typ RX funkar jättebra. För montering av stora golvplattor så kan det vara bra med sprejlim också, då det är lite jobbigt att kleta RX över en stor golvplatta. Men sprejlim är inget krav, det bara underlättar.
[*]Papperskorg. Det blir mycket skräp.
[*]Skrivare. En färglaser kostar inte så hejjans mycket numera. Du kan få en rätt bra sådan för 4 papp, och då kan du dessutom göra mycket annat skoj med den. Bläckstråleskrivare funkar, men det kostar rätt mycket per ark.
[*]Papper. Tänk på att alla skrivare inte orkar dra igenom alla papper, och en del laserskrivare har problem med att få tonern att fästa på alla papper. Bläckstråle orkar kraftigare papper utan att färgen lossnar, men kostar mer och är inte vattentåligt. Ca 100-130 g/m<sup>2</sup> borde funka rätt bra i de flesta laserskrivare.
[*]Någon av World Work Games grejor. Jag har skaffat DungeonWorks och CaveWorks (i paket, 18$ för båda) och Chunky Dungeons (15$). Man får en zip-fil att ladda hem, innehållande en massa mappar och PDFer, som det bara är att skriva ut.[/list]

Vad som är bra att ha:

<ul type="square">[*]Märkpenna, svart, med brett stift. Den är till för att svärta kanterna. Det uppstår lätt vita ytor i limskarvar och skärytor, men svärtar man dessa så blir det mycket bättre.
[*]Foamcore. Foamcore är en monteringsplatta, bestående av skumplast mellan två pappskivor. Den är lätt att skära och jobba med. Den bör kosta ca 50 kronor per platta 75x50 cm i sitt billigaste utförande. Framförallt används foamcore för att bygga bräde eller sätta under komponenterna som man pusslar ihop. Det ger mer stadga åt allting. Speciellt Chunky Dungeons-komponenterna är byggt för att monteras på foamcore, och basplattan för CaveWorks och DungeonWorks mår också bra att monteras på foamcore.[/list]

Arbetsprocessen är rätt trist och monoton, så det är klart mycket trevligare om man samlas en klase folk och jobbar ihop. Skriv ut en stor bunt med olika ark, flera kopior av varje, och sätt igång och klistra ikapp.

Vidare så underlättar det om man man har en slags löpande band-princip:

<ul type="square">[*]Först skär man ut flera bitar.
[*]Frivilligt för allt utom Chunky Dungeons: använd golvsektionerna som mall för att skära ut basplattor för foamcore.
[*]Rispa viklinjerna. Dra helt enkelt kniven över viklinjen. Använd inget tryck, utan låt bara knivens tyngd jobba. Du vill bara ha en riska för att underlätta vikning, inte en avskuren flik eller kluven vägg.
[*]Obligatoriskt för allt utom Chunky Dungeons: Limma och dubbelvik väggarna. Se till att nederkantsflikarna är uppvikta så att väggarna inte blir knöliga.
[*]Montera ihop väggsektioner med bottenplattorna.
[*]Frivilligt för allt utom Chunky Dungeons: montera komponenten på basplattanplattan.
[*]Svärta kanterna. Det är inte nödvändigt, men det ser mycket snyggare ut. Om man har monterat komponenten på foamcore, svärta även foamcore-plattan.[/list]

Man kan naturligtvis göra denna process för varje enskild komponent, men det går fortare att göra det om man bygger ett par tre fyra komponenter samtidigt.

Jag kommer att skriva mer om Works i framtiden, fast jag kommer att behöva en digitalkamera först.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Häftigt

Jag skulle vilja ha tålamodet för att pyssla med det här, men jag pallade inte ens bygga en av Wizards fold-up models :gremblush:

"Jag kommer att skriva mer om Works i framtiden, fast jag kommer att behöva en digitalkamera först."

Det ser vi fram emot!

- Vulf

Kewl!

Funderar definetivt på att köpa någon utav deras grejer. Den där staden skulle passa bra till Dead walk again, har länge funderat på hur jag skall kunna bygga en cool stad till det spelet.

Sci-fi basen skulle funka rätt bra till 40k också (och ett eventuellt framtids scenario till Dead walk again)