Inspirerad av att DeBracy uttryckte intresse för något dylikt på Facebook tidigare idag så har jag börjat fundera på att försöka dra ihop någon form av workshop eller liknande för äventyrsmakande på lämpligt konvent.
Jag tänker att de flesta som spelar rollspel ändå pysslar med ganska traditionella äventyr. Här på WRNU syns ju mest avant gardet tänker jag mig. De som går i bräschen och som spelar mer avancerade eller nyare varianter. mer improvisation, mer fisktankar. Inget fel med det givetvis, men jag tänker att det ändå finns ett utrymme för gammalt hederligt äventyrsbyggande.
Jag tänker också att forumformen kanske inte är helt optimal för den sortens kunskapsutbyte jag skulle vilja se. Allt blir gärna ganska strukturerat och målmedvetet på forum upplever jag, och ibland kan det vara svårt att hitta varandra om man inte hänger på samma forum samma dag. Möten IRL har ju den fördelen att de är lättare att bli sådär spontana och kaotiska. Och kreativa på ett annat sätt (inte bättre sätt, märk väl). På forumet presenterar man sin idé i form av en massa text, sedan hoppas man att någon tar sig tiden att svara. IRL går det att få till betydligt snabbare svarstider och dessutom blir det lättare att bygga entusiasm tänker jag mig.
Så. Jag funderade lite på former. Min impuls är att börja i ganska liten skala. Kanske inte ens en regelrätt "workshop", kanske mer ett "äventyrsmakarrum" avsatt för det ändamålet. Till rummet tar man med sig existerande äventyrsfunderingar och planer eller så möts man där och bygger nya äventyr. Besökarna tar med sig spel; kanske skulle "arrangören" ta med sig några också. Kanske kan man samla ett litet bibliotek "goda exempel", officiella moduler och släppta skrivna äventyr som fungerat bra? Kanske ett par backar gamla Fenix, där det ju alltid finns schyssta äventyr och uppslag.
I förlängningen kan man kanske ha mikroföreläsningar, där spelskapare förklarar sina processer och tekniker och approacher. Jag vet att jag skulle tycka att det vore jäkligt intressant. Jag har ju i flera år haft tanken att jag vill lyfta äventyrsmakandet från den tysta kunskapen det är, till en mer formaliserad eller åtminstone synliggjord kunskap. Jag är inte nöjd med att så många guider för att skapa bra äventyr börjar med "kom på en bra äventyrsidé..."
Är det här något ni skulle vara intresserade av?
Jag tänker att de flesta som spelar rollspel ändå pysslar med ganska traditionella äventyr. Här på WRNU syns ju mest avant gardet tänker jag mig. De som går i bräschen och som spelar mer avancerade eller nyare varianter. mer improvisation, mer fisktankar. Inget fel med det givetvis, men jag tänker att det ändå finns ett utrymme för gammalt hederligt äventyrsbyggande.
Jag tänker också att forumformen kanske inte är helt optimal för den sortens kunskapsutbyte jag skulle vilja se. Allt blir gärna ganska strukturerat och målmedvetet på forum upplever jag, och ibland kan det vara svårt att hitta varandra om man inte hänger på samma forum samma dag. Möten IRL har ju den fördelen att de är lättare att bli sådär spontana och kaotiska. Och kreativa på ett annat sätt (inte bättre sätt, märk väl). På forumet presenterar man sin idé i form av en massa text, sedan hoppas man att någon tar sig tiden att svara. IRL går det att få till betydligt snabbare svarstider och dessutom blir det lättare att bygga entusiasm tänker jag mig.
Så. Jag funderade lite på former. Min impuls är att börja i ganska liten skala. Kanske inte ens en regelrätt "workshop", kanske mer ett "äventyrsmakarrum" avsatt för det ändamålet. Till rummet tar man med sig existerande äventyrsfunderingar och planer eller så möts man där och bygger nya äventyr. Besökarna tar med sig spel; kanske skulle "arrangören" ta med sig några också. Kanske kan man samla ett litet bibliotek "goda exempel", officiella moduler och släppta skrivna äventyr som fungerat bra? Kanske ett par backar gamla Fenix, där det ju alltid finns schyssta äventyr och uppslag.
I förlängningen kan man kanske ha mikroföreläsningar, där spelskapare förklarar sina processer och tekniker och approacher. Jag vet att jag skulle tycka att det vore jäkligt intressant. Jag har ju i flera år haft tanken att jag vill lyfta äventyrsmakandet från den tysta kunskapen det är, till en mer formaliserad eller åtminstone synliggjord kunskap. Jag är inte nöjd med att så många guider för att skapa bra äventyr börjar med "kom på en bra äventyrsidé..."
Är det här något ni skulle vara intresserade av?