Workshops konvent

Nässe

Myrmidon
Hej på er!

Jag har blivit inbjuden som hedersgäst på ett konvent – vilket är jättekul! I detta ingår att hålla någon form av kort tal och hålla i minst en workshop eller liknande. Och det jag behöver hjälp med är inspiration och idéer. Även gärna tankar om vad en workshop ang rollspel är och kan innebära – har du varit på en sådan workshop du tyckte var grym? Berätta om den så jag kan få inspiration!

Min känsla hittills är att jag inte har något att säga eller bidra med – men jag tror inte att det är så. Jag vill verkligen gå in i det här med förutsättningen att det på konventet finns hur många människor som helst som vet mer än mig om vilket ämne som helst – jag vill alltså inte stå och lära ut, utan mer samtala och utbyta grejer. Ändå måste jag ju hålla i det och ha typ en linje, åsikter.

De tankar jag har hittills är att jag skulle kunna leda ett pass Walking Dead. Funderar också på om workshopen ska handla om att skriva scenarios. Men temat på scenario-workshopen är oklart. Jag kan ha fokus att skriva scenario i Väsen. Men det står ju i boken precis hur man gör. Kan kanske ändå vara intressant?

En annan ingång är att ha en workshop om player agency in scenario writing – alltså hur man skriver scenario i traditionell mening som ändå ger så mycket frihet som möjligt åt spelarna. Men vad vet jag om det… 😊Ja lite såklart.

Sen ska jag hålla ett kort tal. Funderar på vad som ligger mig varmt om hjärtat:

• Att rollspel som produkt ska berätta hur man skriver äventyr och spelleder – man ska inte behöva köpa dyra tilläggsböcker för att kunna spela. Vad behöver då finnas i grundboken och hur har jag gjort det?
  • Rollspel som överlägsen kulturyttring – fler borde spela, alla som gillar tv-serier. Medelåldersmänniskor är lurade, de har inte sett ljuset. Alla borde spela 😊
  • Hur spelleder man en fisktank. Dock inget jag är expert på…
  • Mina tankar när jag skrev Walking Dead och hur resultatet blev (jag är mest nöjd med denna produkt av allt jag skrivit)?
  • Kanske något om hur man skriver?? Om själva processen. Om hur jag gör?

Ja, vad skulle du tycka vore intressant?

Och har du ingen koll på vem jag är/ vad jag gjort så kommer här en liten sammanfattning: jag har skrivit rollspelen Ur varselklotet, Flodskörden, Nordiska väsen, The Walking Dead, The Electric State och scenario till dessa. Jag har bidragit med texter till grundspelen Twilight 2000 och Forbidden Lands, samt skrivit lite annat till Twilight 2000. Jag har skrivit kampanjer till Oktoberlandet och Odd Soot och lite andra grejer. Och så klart en hel drös texter som ännu inte utgivits 😊 Har också medverkat i podcasten Podcon. Och spelat rollspel i Sommar i P1!

entomophobiac

Pistoler & Mord
I detta ingår att hålla någon form av kort tal och hålla i minst en workshop eller liknande. Och det jag behöver hjälp med är inspiration och idéer.
Det bästa en föreläsare eller workshoporganisatör kan erbjuda (tycker jag) är sitt egna perspektiv och berättelser direkt från skyttegravarna. Du har ju skrivit flera lyckade spel som tolkar varumärken exempelvis, hur gjorde du det? Finns det några lärdomar; saker du blev extra nöjd med, inte alls nöjd med, eller känner du vill dela med dig av av andra skäl?

Om du skulle skriva en punktlista med 10 saker som är dina stora takeaways (fem "gör mer" och fem "gör mindre"), vilka skulle dessa vara och hur omvandlar du dem till något att prata om?

För att sätta upp bra workshops krävs ju mer deltagande. Där är ju rollspel som aktivitet rättså varierad och kan nog bidra med rätt roliga utgångspunkter. Exakt hur deltagandet ser ut är ju otroligt varierat, däremot. Från att svara på frågor i grupp till att delas in i mindre grupper och diskutera eller kanske spela ut scener i The Electric State.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Funderar också på om workshopen ska handla om att skriva scenarios. Men temat på scenario-workshopen är oklart. Jag kan ha fokus att skriva scenario i Väsen. Men det står ju i boken precis hur man gör. Kan kanske ändå vara intressant?
Kanske gå igenom processen med gruppen, som workshop? Steg för steg skapa skelettet för ett scenario tillsammans med deltagarna.

Då får de en chans att diskutera tankarna bakom processen och det kan bli en rättså interaktiv process, så länge det inte bara är ett par högljudda röster som tar över.

w176

Förlorad dotter
En worlshop spm jag sett flera gånger i lajvsammanhang och är bra varje gång är"

"Skriv ett senario på en timme"

Att du delar om dom i gruppen, ger dom korta sessioner att workshoppa olika steg ac senariiskrivande och på en timme får varje grupp tillsammans ihop i alla fall ett utkast till senario

Khan

Kondottiär
En worlshop spm jag sett flera gånger i lajvsammanhang och är bra varje gång är"

"Skriv ett senario på en timme"

Att du delar om dom i gruppen, ger dom korta sessioner att workshoppa olika steg ac senariiskrivande och på en timme får varje grupp tillsammans ihop i alla fall ett utkast till senario
Det här är en jättebra idé. Jag skulle skriva upp mig på anmälningslistan direkt.

Nässe

Myrmidon
Det bästa en föreläsare eller workshoporganisatör kan erbjuda (tycker jag) är sitt egna perspektiv och berättelser direkt från skyttegravarna. Du har ju skrivit flera lyckade spel som tolkar varumärken exempelvis, hur gjorde du det? Finns det några lärdomar; saker du blev extra nöjd med, inte alls nöjd med, eller känner du vill dela med dig av av andra skäl?

Om du skulle skriva en punktlista med 10 saker som är dina stora takeaways (fem "gör mer" och fem "gör mindre"), vilka skulle dessa vara och hur omvandlar du dem till något att prata om?

För att sätta upp bra workshops krävs ju mer deltagande. Där är ju rollspel som aktivitet rättså varierad och kan nog bidra med rätt roliga utgångspunkter. Exakt hur deltagandet ser ut är ju otroligt varierat, däremot. Från att svara på frågor i grupp till att delas in i mindre grupper och diskutera eller kanske spela ut scener i The Electric State.
Att omvandla ett varumärke eller en konstbok till rollspel skulle ju verkligen kunna vara ett tema, hur man tolkar och får fram temat och för över det till spel. Bra idé! Tror det skulle kunna vara ett bra snack. Alltså till det som ska vara mitt "föredrag" på typ 30 minuter plus frågestund. Hm, ja, det känns ju helt klockrent! Då kan jag gå igenom de olika spelen och prata om skillnader och likheter och olika svårigheter med dem. Tack, grymt!

Nässe

Myrmidon
Det här är en jättebra idé. Jag skulle skriva upp mig på anmälningslistan direkt.
Verkligen! Sen blir det betydligt längre än en timme, tror det var avsatt fem timmar för den här delen. Men det funkar väl lika bra? Skriv ett Väsen-scenario på fem timmar!

När jag tänker högt skulle man kunna:
Ha en liten inledning men vad jag tycker är viktigt i ett scenario, där jag kan nämna tex player agency och sånt, och prata lite högt om det.
Sen kan man presentera stegen i att skriva ett Väsen-scenario och gå igenom det del för del. Tror det är spelet som bäst lämpar sig för detta, med det att man kan ha någon form av lokal historisk koppling (skriv om historian på orten du kommer från).

Funderar på då på om man ska låta dem jobba i grupp eller enskilt?

Och bryter man upp arbetet och pratar i helgrupp med jämna mellanrum eller ska jag gå runt, lärar-style, och prata med folk medan de jobbar? Tror jag ska göra både och, alltså jobba i "pass" som motsvarar varje steg i att skriva ett scenario, och där prata i helgrupp och introducera och sen "rapportera" efter varje steg, och där emellan går jag runt.
Och då mellan passen pratar jag om mina tankar med varje steg.

Ska jag då tänka att alla har läst Väsen, eller ska jag introducera det och presentera allt - nä, det blir väl för mastigt? Eller kan jag säga, vi ska göra ett mysterium till Väsen, men vi ska inte pilla med regler, så ni behöver egentligen varken läst eller spelat Väsen, ni gör i så fall ett folklore äventyr på 1800-talet. Det borde väl funka va?

Något mer jag borde tänka på? Eller som kan bli svårt eller problematiskt?

Det här är bra!
Kanske gå igenom processen med gruppen, som workshop? Steg för steg skapa skelettet för ett scenario tillsammans med deltagarna.

Då får de en chans att diskutera tankarna bakom processen och det kan bli en rättså interaktiv process, så länge det inte bara är ett par högljudda röster som tar över.
Och ja, shit vilka bra svar jag fick i den här tråden, räknade inte riktigt med det. Tack! :)

Funderar på att stryka mitt erbjudande att spelleda TWD på konventet. Blir kanske lite mycket, prata, hålla workshop OCH spelleda.

w176

Förlorad dotter
Verkligen! Sen blir det betydligt längre än en timme, tror det var avsatt fem timmar för den här delen. Men det funkar väl lika bra? Skriv ett Väsen-scenario på fem timmar!

När jag tänker högt skulle man kunna:
Ha en liten inledning men vad jag tycker är viktigt i ett scenario, där jag kan nämna tex player agency och sånt, och prata lite högt om det.
Sen kan man presentera stegen i att skriva ett Väsen-scenario och gå igenom det del för del. Tror det är spelet som bäst lämpar sig för detta, med det att man kan ha någon form av lokal historisk koppling (skriv om historian på orten du kommer från).

Funderar på då på om man ska låta dem jobba i grupp eller enskilt?

Och bryter man upp arbetet och pratar i helgrupp med jämna mellanrum eller ska jag gå runt, lärar-style, och prata med folk medan de jobbar? Tror jag ska göra både och, alltså jobba i "pass" som motsvarar varje steg i att skriva ett scenario, och där prata i helgrupp och introducera och sen "rapportera" efter varje steg, och där emellan går jag runt.
Och då mellan passen pratar jag om mina tankar med varje steg.

Ska jag då tänka att alla har läst Väsen, eller ska jag introducera det och presentera allt - nä, det blir väl för mastigt? Eller kan jag säga, vi ska göra ett mysterium till Väsen, men vi ska inte pilla med regler, så ni behöver egentligen varken läst eller spelat Väsen, ni gör i så fall ett folklore äventyr på 1800-talet. Det borde väl funka va?

Något mer jag borde tänka på? Eller som kan bli svårt eller problematiskt?

Det här är bra!

Och ja, shit vilka bra svar jag fick i den här tråden, räknade inte riktigt med det. Tack! :)

Funderar på att stryka mitt erbjudande att spelleda TWD på konventet. Blir kanske lite mycket, prata, hålla workshop OCH spelleda.
Jag tror på att jobba i grupp för liksom man är på konvent för att bland annat hänga med folk och lära känna nytt folk.

Jag tycker du ska prestera väsen i grova drag, men kanske främst att de ska skriva folklore äventyr till 1800talet. Så kanske med tanke på att göra det i grupp blir det kanske "med inspiration av orterna ni kommer ifrån". Vilket också hjälper om man kommer från något tråkigt ställe. Och extra kul om någon kommer från något ställe utanför norden att använda den mytologin.

Är det ett fem timmars pass och komventet har cafe se till att ta en gemensam fikapaus med folk och bara snacka skit.

Logistisk: Ta med stora papper. Alltså minst a3 till varje grupp för att göra mindmapps och skisser och pennor.

Men prata i helgrupp och gå runt och peppa dom lärarsyle om vart annat.

Bifur

Veteran
Är det ett pass en annan dag? Jag tänker att om man nu går igång på din stil kan det ju vara väldigt roligt att få tillfälle att lära sig vid bordet också. Under förutsättning att du tycker det är något du orkar så klart.

Khan

Kondottiär
Vilket konvent gäller det, förresten? Om det finns en lucka i kalendern vore det kul att hoppa på.

Ja, vad skulle du tycka vore intressant?
Skulle jag gå på en workshop med en av världens mest meriterade rollspelsskapare (vilket du ju rent objektivt är, oavsett hur mycket du själv känner att du bidrar med) så är ju det jag vill veta hur du tänker kring ditt eget skapande och process, inte vad du tror att jag som eventuell publikmedlem vill höra eller lära mig.

När du skapar material till spel, oavsett om det är att anpassa andras IPn, utforma regler och mekaniker, skapar kampanjmaterial eller scenarion mm, så gör du ju det utifrån en idé och vision, och går väl sedan igenom en process av något slag. Hur ser den ut, vad går den ut på, vad är dina egna interna bedömningar för vad du tycker är bra och dåligt, vad inspireras du av och när tycker du själv att du har lyckats.

Hur skapar @Nässe sina spel, det är det jag skulle vilja veta, mycket mer än någon sorts allmänt hållet "man" eller hur man "kan" göra, utan hur gör du?
Du har dig själv att bidra med, utgå ifrån det.

clarence redd

FrostByte Books
Jag tycker det låter fantastiskt! Skulle kunna åka till Skåne bara för det här : ) Mitt tips är att visa bilder ur Väsen, så sätter du stämningen i äventyren utan att beskriva spelet så mycket.

Nu vill jag inte lägga mer jobb på dig, men att utveckla föreläsningen plus webbshop till en kort PDF eller Youtube-videor skulle kunna bli riktigt bra.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Mina mest uppskattade workshops har varit de som handlar om att skriva rollspelsäventyr, speciellt de där deltagarna får skriva ett äventyr själva! Så har man snack först, sedan skriver det och jag går runt och handleder – lyssna på förslag, ställa motfrågor och ge feedback. Viktigast är ofta att ge dem självsäkerhet att våga skriva!

Har gjort spelspecifika till Ur Varselklotet och Nordiska Väsen, som funkat väldigt bra eftersom de har så supertydlig struktur (vilket förenklar) och då respektive spels Mysteriesektion är väldigt pedagogisk med tips. Så där är ett bra ämne för workshop!

Nässe

Myrmidon
Vilket konvent gäller det, förresten? Om det finns en lucka i kalendern vore det kul att hoppa på.
De har ju inte gått ut med det än, så jag får nog inte skriva, men det är i Danmark och jag kan inte gå på Gothcon... :)

Nässe

Myrmidon
Är det ett pass en annan dag? Jag tänker att om man nu går igång på din stil kan det ju vara väldigt roligt att få tillfälle att lära sig vid bordet också. Under förutsättning att du tycker det är något du orkar så klart.
Ja, det är väl frågan, orkar jag? Och egentligen är nog frågan, vågar jag...? Får sån jäkla prestationsångest när jag leder egna grejer, men jag har sista månaden börjat bli lite fuck you, till det där, och det var också en anledning till att jag tackade ja till alltihop. Så jag lurar på att även göra det här, köra TWD bara för att försätta mig i den grejen. Men jag ska nog suga på det några dagar innan jag bestämmer mig :)