Jag kan berätta om ett äventyr som jag spelledde där jag inte använde mig av någon av de tre böckerna men ändå fick en väldigt bra skräckstämning... Det hela började med att de skulle till en båt vid namn Carpe Diem och hämta ett okänt föremål från Container 13. Båten anlände inte till hamnen och när de frågade kustbevakningen så fick de veta att båten hade stannat en bit ute till sjöss. Polisen i gruppen såg till att de fick låna en båt och halvvägs så mötte de båtens besättning i livbåtarna, kaptenen berättade att två mannar försvunnit i lastutrymmet och att han inte ville ta några risker så han överlåter det till kustbevakningen helt enkelt. När de väl kommer till båten så kan skräcken sammanfattas i några punkter.
1. En person befann sig stundvis i kontrollrummet och såg till att båten började åka igen, dock var enda lyset från kontrollpanelen så de såg bara siluetten av honom då han försvann sen.
2. En av containrarna hade ett konstant bankande från sig så länge de befann sig på det däcket, vilket var ganska psykande. När en av dem klättrade upp och kollade ner så slutade det banka och han kunde se att containern var tom. (Man är rädd för det okända
)
3. När de kom till våningen där Container 13 befann sig kunde de se att en container var uppbruten inifrån, nr 14. (Givetvis trodde de att det var 13 men sen blev de klokare).
4. I Container 13 så fanns en staty föreställandes en väldigt klassisk demon med vingar, klövar och hela rubbet. De blev rätt skraja först, men sen insåg de att den inte rörde sig. Demonstatyn bet även tag i en av dem varje gång de halkade när de skulle bära statyn samt när de åkte i båtarna hemåt, pga en våg (eller lite liv i statyn?) vilket var ganska psykande.
Så kort sagt, folk är rädda för det okända och okontrollerbara, vilket man inte behöver vamp, were eller mage för att fixa. De ska ändå inte riktigt kunna slåss mot faran om den ska vara riktigt läskig. Människor som är okontrollerbara och okända är också läskiga, låt dem komma till ett övergivet mentalsjukhus så kommer de bli rätt skraja när en (kanske) galen person dyker upp vettja. Så länge de inte vet om de ska döda honom eller inte så är det läskigt.
Hoppas det där hjälpte nåt, har blivit rätt frälst av regelsystemet i WoD just för att det är så enkelt