Nekromanti World of Darkness.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har hittat en ny grupp. Eller, gamla bekanta har hittat mig. Eller, tja... En tradgrupp tappade två spelledare i snabb följd och drog precis igång igen. M. som inte spellett på många år axlar manteln.

Vi spelar i en ganska hårdhackad Vampire-setting. Stort sett är de enda fasta sakerna: Det är 1929 i förbudstidens Chicago, ett alternativt Chicago med ett väl utbyggt monorail-nät. Det finns vampyrer och det finns varulvar, men de funkar inte nödvändigtvis som i böckerna.

So. spelar en Nosferatu klubbägare vid namn Laslo. Klubben fungerar som neutral mark och mötesplats för traktens vampyrer, och drar även gäster ur sociteten och diverse gangsters.

Sa. spelar en vampyr som är trollkarl (scentrollkarl, kaniner och spelkort - Sareth the Majestic!) utan förflutet som försöker hitta tecken på att han inte är den enda övernaturliga varelsen i världen.

P. spelar en FBI agent, som också är varulv, som infiltrerat So.s klubb i förhoppningen om att kunna lösa mysteriet med en mördare som bara agerar vart tionde år. Hittils har alla offren haft koppling till klubben. Jag vill minnas att varulven heter Jeremia.

Själv spelar jag Beatrice, en ung journalist på jakt efter nästa scoop.

--

Alla pilar är vända inåt. Laslo försvarar maskeraden och sin klubb. Sareth försöker upptäcka det övernaturliga samhället. Jeremia försöker lista ut vad det är Laslo döljer. Beatrice försöker lista ut vad det är Jeremia döljer.

Vi spelar öppet, alla spelarna känner till varandras hemligheter. Men ingen känner till SLs hemligheter kring den större plotten.

Jag var lite orolig inför första spelmötet, det är ju trots allt en rätt tradtung grupp, skulle någon börja spela för att vinna?

Men mina farhågor besannades inte. Efter en lite trevande start där folk kände efter var gränsen mellan spelledarens makt och spelarnas makt gick så flöt saker på fantastiskt bra. Och jag blev jätteglad när folk verkligen blottlade sina rollpersoners svagheter och bjöd in de andra spelarna att angripa dem för historiens skull. Det blev aldrig snack om små detaljer utan alla kunde handvifta om något behövdes för att berättelsen skulle flyta vidare.

Ja, jag har varit på väg ut ur hobbyn i flera år. Men den här gruppen har gett mig nytt hopp. Jag hoppas verkligen att vi kan sammanstråla fler gånger i sommar, för alla rollpersonernas historier intresserar mig, och spelledaren verkar ha en riktigt cool historia att rama in det hela med.

Jag hade fantastiskt roligt.

RasmusL

Champion
Cool :gremsmile:

Använder ni något officiellt regelsystem?

...och när får vi veta mer om OKULT? :gremsmile:

wilper

Vi kör nya WoD, med Vampire-boken och Werewolf-boken.

Men som sagt, världen är inte riktigt som i böckerna. Mest för att SL inte pluggat in den tror jag, men det passar rätt bra för spelarna har väldigt varierande kunskaper om WoD. Det blir ofta diskussioner om hur något skall funka i vår kampanj, så alla är på samma kunskapsnivå.

Det finns något maskeradliknande som Laslo försöker upprätthålla, men hur det funkar och är organiserat är fortfarande öppet.

Jeremia är så vitt vi vet den enda varulven i världen.

wilper

OKULT

Jag berättar mer om OKULT när det finns mer att berätta. Enhörning har dragit in mig i att göra en reviderad version av Witch Quest på svenska. Och när jag inte knåpar med den försöker jag vara ute så mycket som möjligt. 6 månader av förbannad vinter varje år gör till och med en sådan inomhusmänniska som jag lite rastlös.

Det senaste som sas i G+-gruppen var när jag delade med mig av den här bilden, http://photofying.files.wordpress.com/2013/06/r107s4_oddity.png , som sannolikt kommer att vara med i spelet.

RasmusL

Champion
Re: OKULT

Grymt! Har ni gjort något åt/med systemet för att kasta magi? Miniräknare i all ära men jag har lite svårt att se nyttan med de stora talen och märkliga multiplikationerna :gremsmile:

wilper

Magisystemet i Witch Quest

Miniräknare? Det är ju addition av ensiffriga och små tvåsiffriga tal, och multiplikationen är av två ensiffriga tal. Har det varit ett problem i praktiken för er grupp?

På ritbordet ligger ett flödesschema som Bestämmaren kan ha på sin skärm för att snabbt och lätt avgöra svårighetsgraden på trollerier. Häxan behöver ju bara slå sina 2t6, multiplicera dem och jämföra med svårighetsgraden.

RasmusL

Champion
Re: Magisystemet i Witch Quest

wilper said:
Miniräknare? Det är ju addition av ensiffriga och små tvåsiffriga tal, och multiplikationen är av två ensiffriga tal. Har det varit ett problem i praktiken för er grupp?

På ritbordet ligger ett flödesschema som Bestämmaren kan ha på sin skärm för att snabbt och lätt avgöra svårighetsgraden på trollerier. Häxan behöver ju bara slå sina 2t6, multiplicera dem och jämföra med svårighetsgraden.
Nej, men den gång vi testade hoppade jag över svårighetsgradsberäkningarna då det kändes som för mycket handling time (har vi en svensk term?) för att göra det för varje ny plats/sak/etc.

Personligen upplever jag att addition är mer tidseffektivt än multiplikation, kanske går det att förenkla med någon division av svårighetsgraden utan att rucka sannolikheterna nämnvärt?

EDIT: ...och kanske förenkla ihop några lager av faktorerna för svårighetsgrader? Även om det är enkla beräkningar är det lite för mycket för att jag inte ska känna mig störd i mitt flyt av det.

wilper

Beatrice, första spelmötet.

De fyra rollpersonerna har separata storylines som korsas flitigt, men det är verkligen inget party av rånmördarluffare som drar från plats till plats för att banka monster/lösa gåtor.

Vore det en TV-serie tror jag att Beatrice eller Jeremia hade varit huvudrollen. Men var och en för sig.

Jag tror inte att någon av de andra hänger på forumet, så för er del får väl mitt perspektiv bli det officiella. Men tiden i spotlight var hyffsat jämnt fördelad mellan spelarna.

--
Intro
Beatrice är på scen tillsammans med en massa showgirls på någon sorts varite. De dansar, det är mycket bara ben och vita leenden. Lokalen är full med glada och välbeställda män och kvinnor. Det finns flera mindre balkonger där riktiga högdjur kan betrakta scenen i lugn och ro, och hålla samtal i enskildhet.

Så fort numret är slut skyndar hon mot logen tillsammans med de andra flickorna, men avviker, och en en vrå med massa gammal rekvisita plockar hon upp ett knyte med en överrock och en kamera.

Hon kommer ut på en oanvänd balkong, ser sig om, och fotograferar två män som sitter och samtalar i den bredvid. Borgmästaren och en fackföreningsordförande/gangster! De lägger märke till henne och det blir en vild jakt ut ur byggnaden.

Först ut på gatan busvisslar hon till sig en taxi som rullar iväg samtidigt som borgmästarens goons rusar ut ur gränden. Det sista vi ser är hennes handskklädda hand som vinkar genom fönstret när taxin försvinner i trafiken.

Tipset
Ett brev utan avsändare sticks in under dörren till Beatrices lägenhet. Det har ingen avsändare, och innehåller bara en referens till ett specifikt rum i ett specifikt hotell i stadens utkant. Ett tips!

Klipp till hur hon hoppar ur en taxi vid hotellet. Smyger in i receptionen, stjäl nyckeln ur fågelholkarna bakom den slumrande föreståndaren och tar sig in i rum 12.

Där finner hon en utmärglad man, fastbunden i sängen. Efter en stunds funderande befriar hon honom och tar honom till den väntande taxin och far till ett härberge som sköts av en präst som hon känner. Där lämnar hon in mannen för vård medan hon drar en vals om att hon hittat honom i trapphuset.

Den sjuke
Några dagar senare besöker hon härberget, och får veta att mannen inte blir bättre. Det är nästan som han åldras ett år var dag som går. Han avvisar både mat och vatten och yrar om att han vill dricka något. Hon tar en bild med kameran.

Han bar scenkläder för en jazzartist, och hon minns en historia om en jazzsångare som försvann för två månader sedan. Vid närmare eftertanke är de två männen rätt lika, även om mannen på härberget är säkert 50 år äldre.

Trollkarlen
Det går konstiga rykten om trollkarlen Sareth the Majestic, att han tar upp flickor med exotiskt utseende på sitt rum efter sina framträdanden. Beatrice sminkar sig österländskt och går och ser showen och lyckas övertyga managern om att hon skall få träffa Sareth.

Klipp till hans takvåning högst upp i hotellet. Hon serveras (förbjuden) champange och lämnas att invänta den store trollkarlens återkomst. Så fort hon blir ensam börjar hon snoka och hittar en samling med utklipp om övernaturliga händelser. Hon hör honom komma genom dörren, återställer allt och låtsas justera sitt smink när han hittar henne.

Ett ömsesidigt förförande, trollkarlen dricker inte av champagnen. Till slut avslöjar han sig, han är en vampyr som kontrollerar henne och får henne att berätta om allt övernaturligt hon kan tänka sig, hon berättar om mannen hon befriade och han tar bilden från henne.

Han dricker hennes blod, de har sex och hon vaknar ensam i hans säng i gryningen.

Hotellets limousin kör hem henne efter frukost, hon har svårt att minnas gårdagen, Men när hon tar av sig kläderna hemma ser hon att hon har en liten blodfläck på axelbandet till klänningen.

En middag för två till fyra
Hon blir bjuden på middag på Laslos klubb av Sareth, nyfiken accepterar hon. Där träffar hon Sareth igen, Laslo själv och senare den försvunna sångarens manager. Managern vet vi spelare är vampyr även han, och sångaren var hans ghoul, kunskap som Laslo har in character.

Jagandes scoopet förför Beatrice managern för att kunna gå djupare i historien om den försvunna sångaren och mannen på härberget, Sareth verkar inte ta notis. Samtidigt rotar FBI-agenten genom först Laslos kontor och läser i en liten svart bok med Laslos hemligheter, och senare undersöker han hennes kappa i garderoben och hittar bevis för att hon är journalist, men han säger inget.

Här slutade första spelmötet.

wilper

Ni som är sällanbesökare på G+ kan återvända till Okult-communityn. Jag har släppt en första "komplett" speltestversion under kvällen.

RasmusL

Champion

wilper said:
Ni som är sällanbesökare på G+ kan återvända till Okult-communityn. Jag har släppt en första "komplett" speltestversion under kvällen.
Jag hinner inte titta på den ikväll, men satan vad grymt att det händer saker. Jag återkommer med rapportering när vi testat!

EDIT: Ok, jag kunde inte hålla mig, ser grymt ut. Bra drag att skippa slumpmekaniken, det är träligt att pyssla med kort och/eller tärningar när bordet är täckt av blod.

wilper

Beatrice, andra spelmötet.

Managern heter Thomas. Han är i sin tur tjänare till en viktig vampyr, jag TROR hon är chef över vampyrerna i staden, för hon bossade runt med Laslo i en klippscen under dagens spelmöte. Jag har inte riktigt koll på läget, men det kvittar - Beatrice är ovetandes om att det ens finns vampyrer.

Hemligheten
Kvar vid bordet på Laslos klubb sitter Beatrice och managern Thomas. Beatrice har precis fått in en 7 framgångars förförelse och fiskar efter info om den försvunne sångaren, men kommer ingen vart.

Så hon spelar ut det kort hon har på hand och bjuder med Thomas för att visa något. Tillsammans far de till härberget där mannen hon befriade i första spelmötet vårdas. Thomas känner mycket riktigt mannen, sitter hos honom ett tag, de viskar saker som Beatrice inte hör riktigt, De känner uppenbart varandra. Thomas kysser mannens panna och sedan går han och Beatrice.

Ute på gatan verkar han inte speciellt pratglad, så de skiljs åt för kvällen och Beatrice tar en taxi hem.

Åh, bara en liiten tjänst?
Beatrice vill veta mer om den mystiske Thomas, och åker till sin kontakt, Becket, som arkivarie på Chicago Times. Hon gullar lite med den åldrande herren och får honom att lova att göra research åt henne och se vad han kan hitta om Thomas.

I en av Sareths scener fastsälls att mannen på härberget avled i gryningen. Sareth är nyfiken på vilka som skulle kunna tänkas intressera sig för mannens bortgång och övertygar prästen (med hjälp av en rejäl donation till härberget) att hålla begravningen på natten, då mannen ändå inte hade några kända släktingar utan får begravningen betald av kyrkan.

I en av Laslos scener kommer Jeremia, under cover varulvs-FBI-agenten, in på Laslos kontor. Han har stulit ett fotografi ur Sareths ficka då denne besökte klubben. Bilden visar mannen på härberget, samtidigt avslöjar Jeremia att han tror att kvinnan som var på klubben i går och pratade med honom, Sareth och Thomas är en journalist. Laslo klurar en stund och inser att kvinnan som kallade sig Zaza (Beatrice) i själva verket är en journalist om han utnyttjat för att röja undan spåren efter vampyrer!

Tydligen gick en vampyr bärsärkagång nere i hamnen för tre år sedan, och drog till sig uppmärksamhet från vampyrjägare. Laslo matade på avigvägar Beatrice med information och hon lyckades "avslöja" vampyrjägaren (som kanske heter Hogan) som en galen mördare. Hogan yrade om vampyrer och blev inspärrad på sinnessjukhus och vampyrerna i staden satte pli på vampyren som hemsökte hamnen, han heter Tick (eller något sådant) och har nu hamnen som sina jaktmarker och är en (väl?) fungerande del av vampyrsamhället.

Laslo varnar Thomas för att hans nya squeeze är journalist.

Av jord är du kommen
Mannen från härberget (som sannolikt var den försvunne sångaren och Thomas ghoul) begravs klockan 9 på kvällen på fattigkyrkogården. Prästen och några av de frivilliga som jobbar på härberget är de enda sörjande, och Thomas förståss, som håller sig i bakgrunden. På plats är också Sareth och Beatrice, som var för sig tänker kolla vad begravningen drar för åskådare.

Sareth failar sitt Observation check, men Beatrice lyckas se Thomas, och bestämmer sig för att konfrontera honom om hans relation med den döde. Medan Sareth håller ett tal till den döde försöker Beatrice få information ur Thomas. Hon misslyckas, men får en vink om att Thomas tycker att hon skall gräva vidare i fallet, sedan går han, samtidigt som riten är över.

Sareth känner igen Beatrice som Zaza (hon har sorgeflor på hatten). Han kommer upp bakifrån och de för ett samtal, han försöker få veta mer om vad hon vet, hon listar ut att det är han som bett prästen hålla begravningen på natten. När hon inte ger honom den information han vill ha blir han påstridig, hon får flashbacks till deras möte på Zareths hotellrum och blir rädd. När hon backar undan griper han tag i henne, Hon blir rädd, blåser en kamerablixt i ansiktet på honom och lyckas fly.

---

Här slutade dagens spelmöte. Jeremia och Beatrice var rätt mycket i fokus fast i var sin delhandling. Laslo samlade en massa information och Sareth blir mer desperat att fiska vidare i det övernaturliga innan spåret kallnar för honom.

wilper

Beatrice, tredje spelmötet.

Sareths spelare var sjuk, men vi spelade ändå

Laslo besökte hamnen och pratade med vampyren Tick, som visade sig vara en 14-årig pojke. Han varnade honom för Beatrice som snokar kring Jakes försvinnnande. Han tar också på sig att arrangera Ticks brors födelsedagsfest på sin klubb.

Beatrice framkallade filmen från begravningen och såg att Sareth blev väldigt konstig. Hon anar oråd, kommer ihåg blodfläckarna på klänningen från deras första möte och påminns igen om minnesluckan. Hon börjar lägga sitt pussel och planerar att besöka Hogan på mentalsjukhuset för flera mord i hamnen för tre år sedan. (I själva verket var han vampyrjägare och Laslo arrangerade det hela för att täcka över Ticks bärsärkagång.) Just som hon skall ta en taxi till mentalsjukhuset så får hon ett nytt mystiskt brev om att klockan tickar och hon måste till hamnen innan spåret kallnar.

Hon nosar runt i hamnen, hamnar på Thomsons Krog där hon knyter kontakt med den unge Kim. Kim faller direkt för hennes charm och går med på att bli hennes guide och introducera henne till rätt personer i hennes sökande efter mer information om den mystiska sjukdomen som får folk att åldras flera år över en natt.

Beatrice går hem för kvällen. Följade dag får hon besök av Jeremia, som låtsas vara blomsterbud till Zaza. Beatrice misslyckas med sin förklädnad och han inser att Beatrice och Zaza är samma person. Dock, hon känner igen honom från Laslos krog, och tar blommorna för en present från Laslo. Han motsäger inte hennes antagande och de skiljs åt.

Jeremia tar sig på nytt in på Laslos kontor, och slår upp Beatrice i Laslos svarta bok. Hon står uppskriven som en användbar och klyftig kicka. För Jeremia tätnar mystiken. Har Laslo och Zaza/Beatrice ett förhållande sedan tidigare?

På kvällen frågar Kim och Beatrice sig fram genom hamnkvarteren, möter Tom (Ticks bror, och människa) efter lite övertalning går han med på att introducera henne för någon som kanske vet något, Tick, men de lyckas inte få tag på honom.

Tick söker upp Laslo, han har hört att journalisten letar efter honom och ber Laslo om råd. Laslo är den vampyr som har till uppgift att försvara maskeraden. Laslo inser faran och ger Tick tillstånd att röja Beatrice ur vägen om hon fortsätter att snoka.

Vidare har Laslo gått med på att vara rådgivare till regentens childer, Thomas, i regentens frånvaro. Gissningsvis för att regenten håller sina vänner nära, men sina fiender ännu närmare.

--

För min del var mötet rätt trevande, inga riktiga besked i någon av Beatrices undersökningar, medan flera SLP:er manövrerade i skuggorna. Nästa spelmöte, när vi förhoppningsvis är fulltaliga igen, blir intressant.