Nekromanti Worldwide D&D Game Day

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nu på lördag är det "Worldwide D&D Game Day" för att fira 30-årsjubiliet av D&D. En hel massa spelaffärer över hela världen är med i evenemanget och kör de äventyr och delar ut de gratisprylar som WotC har skickat dem. Verkar ju kul!

Fast på listan över platser utanför den amerikanska kontinenten där detta kommer att avhållas saknas Sverige...

Så här är fördelningen (den amerikanska kontinenten borträknad):

Austria 2 sites
Belgium 1 sites
Bulgaria 4 sites
Croatia 3 sites
Czech 10 sites
Finland 3 sites
Germany 46 sites
Israel 23 sites
Netherlands 21 sites
Spain 29 sites
United Kingdom 39 sites
Yugoslavia 5 sites

Inte så kul va?

/Mikael

G

Guest

Guest
Riktigt uruselt! T.o.m. Finland är med. Jag trodde rollspel/D&D var stort i Sverige.

Krille

Super Moderator
Rollspel, ja. D&D, nja. DoD, definitivt.

Se, rollspelshobbyns stora avstamp i Sverige kom genom leksaksbutiker och Drakar&Demoner på åttitalet, då Drakar&Demoner sålde i ofantliga upplagor och mångdubbelt mer än D&D. D&D har aldrig lyckats återhämta det försprånget.

Och vad än vissa vill säga, det finns fler rollspel än D&D.

G

Guest

Guest
Jag är väldigt nyfiken på nya DoD. Funderar på att köpa det. Har hört fantastiska komplimanger om äventyren snösaga och.....vad sjutton hette dem andra....?

Men i.o.m. D&D´s "återuppståndelse" med Wizards, och D20 så borde D&D ha en stor spelarskara i Sverige nu. Jag förstår inte hur Finland kan vara med på listan, men inte Sverige med dubbelt så många invånare.

G

Guest

Guest
Re: Nationella Spelveckan

Kul! Vad händer då? Är det som ett konvent där man kan spela, eller?

Krille

Super Moderator
"Men i.o.m. D&D´s "återuppståndelse" med Wizards, och D20 så borde D&D ha en stor spelarskara i Sverige nu."

Så kunde det ha blivit om inte a) Eon hade funnits och b) DoD återuppstått.

"Jag förstår inte hur Finland kan vara med på listan, men inte Sverige med dubbelt så många invånare."

Mycket enkelt: Finland har inga inhemska rollspel. Eller rättare sagt, inga spridda inhemska rollspel. De få finska rollspel som finns är hobbyproduktioner.

Krille

Super Moderator
Re: Nationella Spelveckan

"Kul! Vad händer då? Är det som ett konvent där man kan spela, eller?"

Sverok (Sveriges Roll- och Konfliktspelsförbund, riksförbundet för rollspelare, lajvare, plastkastare och andra folk) sponsrar medlemsföreningar så att dessa får möjlighet att visa upp sin hobby så offentligt som möjligt, till exempel i bibliotek, stadshus och andra offentliga platser.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Se, rollspelshobbyns stora avstamp i Sverige kom genom leksaksbutiker och Drakar&Demoner på åttitalet
Det är sant, även om till exempel GothCon startade fem år innan lanseringen av DoD och växte sig stort långt innan DoD blivit riktigt dominerande.

Fast visst breddade DoD rollspelandet i Sverige. Men D&D-spelandet var och förblir etablerat i Sverige. Vad än vissa vill säga, finns det fler rollspel än DoD. :gremgrin:

Notera att Tyskland, där rollspelshobbyn främst växte i och med lanseringen av Das Schwarze Auge 1983 (året efter DoD), firar kalaset på hela 46 platser.

Nej, förmodigen har det mer att göra med att evenemanget hålls i spelbutiker... och hur många sådana har vi kvar i Sverige? :gremfrown:

/Mikael

Krille

Super Moderator
"Nej, förmodigen har det mer att göra med att evenemanget hålls i spelbutiker... och hur många sådana har vi kvar i Sverige?"

Iofs mycket sant.

G

Guest

Guest
Det har bara funnits en bra spelbutik i Sverige. Gamla Tradition på Humlegårdsgatan. Jag brukade även beställa per postorder från Spel&Sånt i Göteborg. Nu för tiden köper jag i princip allt över nätet - nobel knight är bäst!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nu för tiden köper jag i princip allt över nätet
Precis. Och säkert många med dig. Och det är ju inte lika kul att fira evenemanget i en nätbutik. :gremcrazy:

/Mikael - vill dock gärna framhäva Titan Games i Göteborg som en en bra spelbutik som har funnits

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bah! Hobbyhuset spöar Tradition 24/7 …

Hobbyhuset i Uppsala har alltid haft det i särklass bästa rollspelssortimentet av de butiker jag nyttjat. (I och för sig var det ett tag sedan jag handlade där, men de spöade i alla fall Trad på Humlegårdsgatan.)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Är det bara jag som höjer på ögonbrynen över att länder som Bulgarien, Tjeckien, Jugoslavien och Kroatien är med? Sedan är jag också förvånad över att Spanien är så pass aktivt i det hela. Att Sverige inte ens har en enda plats som är inblandad är märkligt. Borde inte SF-bokhandeln kunna platsa även om det i övrigt råder akut brist på vettiga spelbutiker?

Pom

Swashbuckler
Är det bara jag som höjer på ögonbrynen över att länder som Bulgarien, Tjeckien, Jugoslavien och Kroatien är med?
Ja det är bara du. :gremwink:
När min fru besökte sin syster som jobbade på svenska ambassaden i Kroatien upptäckte hon mycket snart en rollspelsbutik på samma gata.

G

Guest

Guest
Ärligt talat är jag väldigt besviken på butikerna i Sverige. Dem verkar inte ha någon "passion" för rollspelen/D&D. Frågar mna om något vet dem aldrig svaret. Dem har inga aktiviteter över huvud taget, och i de flesta butiker i varje fall här i Sthlm får man inte ens bläddra lite i böckerna.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag tror att man helt enkelt lagt det för nära inpå internationella prata-som-en-pirat-dagen (19/9). Folk orkar inte med hur mycket specialdagar som helst.
Du menar att just svenskar har problem med detta? :gremgrin:

Man kan ju notera att trots att det utspelar sig mitt under GenCon UK, ställer UK upp med 39 platser. De där britterna tycks klara av mycket...

/Mikael

Eksem

Champion
Men, i Stockholm finns ju bara SF Bokhandeln? Helt allvarligt alltså, finns det rollspel någon annanstans längre? Och på SF Bokhandeln får man ju bläddra så mycket man vill, ingen har någonsin hindrat mig. Och visst hade de någon "prova på att spela"-aktivitet rätt nyligen? Med inbjuden SL och allt? Lappen sitter uppe fortfarande i alla fall. Det kanske inte gick alls så bra som de hoppats, så att de därmed valt att inte hänga på det här projektet?

Storuggla

Champion
"Och på SF Bokhandeln får man ju bläddra så mycket man vill, ingen har någonsin hindrat mig. Och visst hade de någon "prova på att spela"-aktivitet rätt nyligen? Med inbjuden SL och allt? Lappen sitter uppe fortfarande i alla fall. Det kanske inte gick alls så bra som de hoppats, så att de därmed valt att inte hänga på det här projektet?"

De hade en Pete Nash tror jag som spelledde på lördagar av ren... ilska, inte vet jag. Det var väl ett försök att få folk att bli intresserade och köpa stuff antar jag. Hur det gick vet jag inte, men jag anar att en butik inte är den bästa miljön för nybörjare att spela i, med en massa folk som strömmar runt och babblar bredvid en och kommenterar ens frisyr eller så.
Och angående bläddringen får man bläddra så mycket man vill såvida man inte sätter sig och läser böckerna eller börjar markera i marginalerna. Eller om man stått en längre stund och glott i en och samma bok så det verkar att man har fotografiskt minne och tänker spelleda ur minnet senare under dagen. Ety då kan de bli lite lack, av förklarliga skäl.
Själv lackar jag ur på folk som lämnar böcker öppna och sedan tar fram en ny bok och bläddrar i. Då brukar jag (som kund) ta en öppna boken, demonstrativt stänga den och lägga tillbaka den i hyllan innan jag mumlar orden "bindning - bokrygg - akta" om och om igen tills jag gett dem men för livet.

Storuggla, har sett ett rollspel hos Staffars också