Nekromanti WoT d20; Prophecies of the Dragon

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tjenamors!

Jag har köpt WoT d20 till min tjej i julklapp eftersom hon uttryckt önskan om att prova på att spelleda. Det passar ganska bra eftersom jag och hon just nu håller på och spelar lite D&D och försöker lära oss spelet. Som jag har förstått det (av Magnus och Dante) så är WoT en enklare variant av d20 (alla reglerna finns ju åtminstone i en bok). Så rent reglermässigt borde det vara ett kanonval.

Så till en stilla undran. Tjejen har inte läst något av Robert Jordan, själv har jag läst tio böcker eller så. Inte borde väl det innebära något problem? För säkerhets skull så köpte jag även första boken i Sagan om Drakens Återkomst till henne.

Fråga två är om det enda tillbehöret till WoT, Prophecies of the Dragon, är något att ha. Vad går det ut på? Är det en kampanj som följer historien ifrån böckerna eller är den fristående? Om det är så att man spelar "Sagan om Drakens Återkomst" så är ju kampanjen förhållandevis oanvändbar om man har spelare som har läst böckerna. Någon som har läst eller spelat "Prophecies of the Dragon" får hemskt gärna uttala sig.

/Vulf

Archer

Swashbuckler
Re: Inte elakt menat.

Inte för att klanka ned på ditt val av spel, men vore det kanske inte bäst om hon faktiskt hade läst någon av böckerna först? och därmed kunnat avgöra ifall hon gillade den spelvärlden? det tenderar att bli svårt att spelleda en kampanj i en kampanjvärld som man tycker endast luktar apa.

Troberg

Sinister eater
Så till en stilla undran. Tjejen har inte läst något av Robert Jordan, själv har jag läst tio böcker eller så. Inte borde väl det innebära något problem?
Jag misstänker att det är ett större problem för dig än för henne. Du kommer antagligen att stup i kvarten känna att "Jamen, sådär är det ju inte!". Kan du bita ihop och ha kul ändå så ser jag inge problem.

Har du förresten funderat över hur korkat det är att diskutera vad man köpt i julklapp åt folk på ett publikt forum på internet? Minsta lilla nyfikenhet och det är ingen överraskning längre...

Vitulv

No offense taken

Tja. Det fanns inte så mycket att välja mellan. Jag har redan D&D, Eon och DoD. Hon ville ha ett fantasyspel. Det hela stod mellan WoT och Exalted, och jag tror att WoT är mer lättsmält. Om inte annat har hon en fin bok att bläddra i :gremwink:

/Vulf

Vitulv

Korkad? Vem? Jag?

Har du förresten funderat över hur korkat det är att diskutera vad man köpt i julklapp åt folk på ett publikt forum på internet? Minsta lilla nyfikenhet och det är ingen överraskning längre...
Ingen fara, jag råkar veta att hon inte är på det här forumet. Om det inte egentligen är så att du är Ulrika, och har varit det under alla år här på www.rollspel.nu.

Det är julafton i övermorgon, och den enda hon känner på det här forumet är mig, så jag tror att risken är rätt minimal.

Skulle det vara så att hon är så nyfiken att hon börjar söka på internet för att få reda på vad hon ska få i julklapp så får jag väl stå ut med det, fast jag skulle bli rätt förvånad. :gremtongue:

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Korkad? Vem? Jag?

Skulle det vara så att hon är så nyfiken att hon börjar söka på internet för att få reda på vad hon ska få i julklapp så får jag väl stå ut med det, fast jag skulle bli rätt förvånad.
OK, du har uppenbarligen inte lika nyfikna julklappsmottagare som jag. Jag får nästan leta efter dolda kameror och mikrofoner...

Vitulv

Vem vill ha julklappar av dig?

OK, du har uppenbarligen inte lika nyfikna julklappsmottagare som jag. Jag får nästan leta efter dolda kameror och mikrofoner...
Haha, då måste du köpa väääääldigt fina julklappar. Vilket jag har svårt att tro. Du känns snarare som en person som bojkottar julen och ger sin fru en ny fingerborg, typ. Jag har tur som har en flickvän som är förstående, jag brukar få dataspel och rollspel av henne (utblandat med det vanliga joxet; tröjor och skit :gremwink: )

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Vem vill ha julklappar av dig?

Haha, då måste du köpa väääääldigt fina julklappar.
Inte nödvändigtvis, men jag brukar lägga ner en hel del tankemöda på att hitta rätt julklapp till varje person.

Vilket jag har svårt att tro.
Varför det? Jag är en trevlig prick. Jag tycker dessutom att det är kul när man hittar rätt present.

Du känns snarare som en person som bojkottar julen och ger sin fru en ny fingerborg, typ.
Jag har ingen fru, så den frågan har inte kommit upp.

I år så ska jag däremot ta en ganska så nedtonad jul, eftersom min far nyligen dött efter en längre tids sjukdom. Det känns inte riktigt som "Hej tomtegubbar slå i glasen" och sånt just nu, speciellt med tanke på att han fyllde år på julafton.

Jag har tur som har en flickvän som är förstående, jag brukar få dataspel och rollspel av henne (utblandat med det vanliga joxet; tröjor och skit )
Återigen, kom ihåg att du skriver på internet nu. Lyckas du intressera henne på allvar för rollspel så kommer hon att sitta och läsa alla dina gamla inlägg där du skriver sånt och hur du diskuterar pansar-BHar. Då kommer du att få sova på soffan (om du har tur, annars blir det hundkojan)...

Storuggla

Champion
Re: Vem vill ha julklappar av dig?

"Lyckas du intressera henne på allvar för rollspel så kommer hon att sitta och läsa alla dina gamla inlägg där du skriver sånt och hur du diskuterar pansar-BHar. Då kommer du att få sova på soffan (om du har tur, annars blir det hundkojan)... "

Säg inte det, hon var väl en kickboxare? Pansar-BH kanske verkar otroligt praktiskt för henne, vem vet?

Storuggla, håller dörrar öppna

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Korta, raka svar?

Tjo!

Mina tre ören på detta: jag tycker spelet är schysst, snyggt om inget annat... :gremgrin: Äventyret tycker jag dock verkar dyrt och ovärt - det är väl någon slags paralellhistoria till det som händer i böckerna som ibland korsar över med deras handling.

Binot: har varken läst eller spelat Prophecies of the Dragon.

Archer

Swashbuckler
Re: Vad för pansarklass [OT]?

Ursäkta, kunde inte låta bli...
Vad för pansarklass modifiering och maximal smidighetsbonus har en Pansar-BH? :gremsmirk:
Det fanns ju åtminstonde gott om bilder på amazoner etc i sådana förr i olika moduler/filmer/serier etc., så någonstans måste den väl ha fått värden :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon

På Gotland i somras, på de sista dagarna av Medeltidsveckan så var det en liten grupp som körde lite eldshow, och en av dem var en brud. I pansar-BH. Vi hamnade vid samma bord på Clematis senare på kvällen och jag frågade hur hård den var, och om den var obekväm. Hon sa att den var klädd med sammet och dessutom SCA-godkänd. :gremcool:

Foggmock

Myrmidon
Re: No offense taken

jag fick den stora äran att bläddra i Exalted på Sci-Fibokhandeln i Gôttlaborg och tyckte det såg rätt schysst ut, trots diskussionerna jag spionerat på rpg.net. (kalla mig fördomsfull eller vadsom, men amerikaner får koboldism i vällingen :gremwink:). Jag får dock stämma in i Archers klagolåt (äh, det lät episkt och bra) och säga 'nja' till ditt val av spel. Liksom, hon slänger upp paketet på julafton och frågar 'wowza, vad är detta?' 'älskling du vet de där tio böckerna i min hylla som jag läst 26 gånger och älskar, det är ett rollspel i den världen. spelled mig!'. Jag skulle allvarligt talat inte klara av att spelleda någon som läst alla Jordan eller Eddingsböcker i deras respektive värld när jag själv inte ens sneglat åt det hållet inom fantasylitteraturen. Särskilt inte om det var mitt första äventyr som spelledare.

Förhoppningsvis är det enklare och smidigare att göra mera saker av WoT än WoT än att göra annat än Exalted av Exalted. Jag tycker fortfarande du skulle köpt Västmark dock. :gremcool:

Troberg

Sinister eater

en av dem var en brud. I pansar-BH. Vi hamnade vid samma bord på Clematis senare på kvällen och jag frågade hur hård den var
Pratar du fortfarande om pansar-BHn?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det ska han. [ANT]

Så snart det kommer som d20. Med pansar-BH:ar. :gremgrin:

(då ska jag köpa mig ett tredje ex också :gremtongue:)

Foggmock

Myrmidon
Fniss. [ANT]

Njae, tyvärr blev vi aldrig så intima. Eller tyvärr och tyvärr, hon var inte SÅ vacker.

Staffan

Myrmidon
Hacklerier

Givetvis så finns det en ringbrynjebikini i Hackmaster:
Chain Mail Bikini of Remote Eye Gouging
This otherwise-normal piece of chain mail is decorated with sharp curved spikes which will deliver 1d3 points of damage if used to strike an unarmored body part. However, its real effectiveness lies in its long range ability of remote eye gouging. At the speaking of a command word, all creatures within 20 feet of the wearer (who are looking directly at the front of the wearer and fail their save vs. spell) are mystically poked in the eyes. The attack does 1d4 points of damage and all affected persons will cringe in pain and be unable to see clearly from either eye for two rounds. Attacks made during this time are at -1 to-hit. The owner of this armor is immune to all of its effects.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, mitt betyg

Mitt betyg av WoT är 10/10 (sök på "Magnus kvalitetsindex" för en minirecension). Det är en intressant implementation av d20-systemet, och hela spelet finns i en enda bok. Det är välskrivet, fantastiskt illustrerat och formgivet med stor känsla.

Det går alldeles utmärkt att spelleda utan att ha läst Jordans böcker, och det finns gott om spelledartips om hur man går tillväga i boken. Den är specifikt skriven för att passa de som precis har börjat eller ska börja med rollspelande.

Jag står vid min rekommendation av Wheel of Time. Andra alternativ som nämnts i dena tråd anser jag vara sämre lämpade för uppgiften.

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
walium - utan brynje-bh

Istället för att glida in på en massa märkliga sidospår eller skryta om att jag sett brudar med bh så tänker jag dela med mig av mina erfarenheter när det gäller Prophecies of the Dragon(eller PotD som vi experter kallar det).

Jag spelade igenom hela kampanjen för 1,5 år sedan. Idag har jag glömt ganska mycket av handlingen men den följde i alla fall bok ett till sex ganska så bra. Men alla sådana referenser har ju inte hon någon behållning av om hon inte har läst böckerna. Jag har skrivit en recension av kampanjen på The Project, dock verkar sidan vara nere just nu. Överlag skulle jag nog säga att det är en rätt skaplig äventyrkampanj. Jag ska försöka dra mig till minnes vad den handlar om. Den är inte särskilt hårt knuten till böckerna men rollpersonerna kommer att vara passiva åskådare till en del viktiga händelser. Dessutom kommer de att stöta på mindre viktiga bipersoner ifrån böckerna. Att man har läst böckerna sabbar ingenting, snarare tvärtom. Då inser man nämligen vad det är för händelser man bevittnar och får en varm känsla i magen när man kan hitta små hänvisningar och kopplingar till bokserien. Men den är inte avsedd för endast en person, men jag antar att du kommer att spelleda det för fler än bara din flickvän.

För övrigt kan jag upplysa om att WoT är helt dött och inte kommer att stödjas av fler officiella produkter i framtiden.

Om du kan ge dig till tåls till den 7:e januari när jag åter kommit upp till Linköping så kan jag med boken i hand ge dig lite mer konkret information.