Nekromanti WoT

walium

Ganska töntig, faktiskt
Har just beställt WoT rollspelet. Vad jag förstår så är reglerna ganska lika de som finns i DoD 3:e vilket inte är så märkligt med tanke på att båda två kommer ifrån samma företag. Jag skulle gärna vilja höra lite åsikter om WoT, styrkor, svagheter etc.

Khobo

Veteran
WoT-RPG

Jag spelade WoT i fredags, och det var rätt kul. Vet inte hur det är om man inte är insatt i serien dock. Redan där har vi kommit till en styrka/svaghet förresten, om man som spelare har läst serien eller inte. Vilket som är bäst vet jag dock inte, jag tror båda alternativen går bra.

Jag gillar inte levelsystem, så hela regelsystemet gick gick mer eller mindre bort för mig. Faktum är att ingen av oss tyckte om det så vi valde att helt strunta i det (till stor del berodde det dock på SL, men vi var inte sena att hänga på).

Rollspelet ska tydligen följa böckerna väldigt bra, med tanke på att vår SL, som är smått fanatisk när det gäller WoT (hon har läst varje bok 5-6 gånger och har pärmar med anteckningar), inte hade alltför mycket att klaga över.

En sak som talar för WoT är att det är en genomtänkt värld, med många möjligheter till alla sorters äventyr. Böckerna gör världen väldigt levande för dem som har läst dem, och om man inte läst dem kan man ju alltid börja.

Kort skulle jag vilja säga att regelsystemet går bort, men världen som sådan är ypperlig.

Mattias, som tycker Whitecloaks borde vara lite snällare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: WoT-RPG

Låter ungefär som jag väntade mig. Har ingen större erfarenhet av levelsystem. Spelat lite Merp och Baldurs Gate men det är väl allt. Även om jag inte tycker att levelsystemet är särskilt realistiskt så får jag väl acceptera det. Jag är antagligen för lat för sätta ihop något eget.

chrull

Stockholm Kartell

personligen så tycker jag om det simpla i d&ds system. Sen tycker jag om att de har höjt realismen i WOT.

Sen kombinerar man det med grim n gritty reglerna så får man ännu mer realism. (typ)

Sen märks inte levelsystemet av på samma sätt.. visserligen har jag bara spelat introäventyret i WOT, men det var länge sedan vi hade så kul.. enda nackdelen är väl att jordan-fanatikerna kan sitta och snacka bokminnen i 3 timmar innan man kommer igång att spela..

Jag har inte mycket till övers för jordans skriverier. men världen är ju bra. spelet verkar följa det i böckerna och alla är glada.

Om man bortser från dem som tycker illustrationer är viktiga i rollspelen. för WOT är inte vackert...

chrull

walium

Ganska töntig, faktiskt

"enda nackdelen är väl att jordan-fanatikerna kan sitta och snacka bokminnen i 3 timmar innan man kommer igång att spela.."

Kan mycket väl tänka mig det. Det finns några stycken sådana i vår spelgrupp, inklusive mig själv.

"Om man bortser från dem som tycker illustrationer är viktiga i rollspelen. för WOT är inte vackert..."

Jag hoppas att du menar bokillustrationerna för de bilder ifrån rollspelet som jag sett är enligt min mening otroligt välgjorda.

Khobo

Veteran
Darrel K. Sweet

Käre D.K. Sweet, som gjort omslaget till WoT-RPG och många andra WoT böcker ger jag inte mycket för, däremot tycker jag att illustrationerna i rollspelsboken var mycket bra.

Men smaken är olika, antar jag.

Mattias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Darrel K. Sweet

Håller fullständigt med. Omslagen både på regelböckerna och på de vanliga böckerna är inget vidare. Det gäller även de svenska öveersättningarna där omslagen nästan är ännu sämre.

Khobo

Veteran
Yack!

Håller med dig, tyvärr är en del av dem inget vidare. Det är synd på en så pass bra serie. På tal om Darrel, så undrar man om han ens läst någonting ur Wheel of Time.

Mattias, som fastnat i 'hålla med' svängen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Yack!

Det är synd och skam att de låter de dålig fantasytecknarna hållas när det finns så många bra som skulle kunna ta deras plats istället.