Nekromanti WotC förnyar inte Star Wars-licensen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Greg Yahn, marknadsföringschef på Wizards of the Coast, meddelar att WotC väljer att inte förnya sin Star Wars-licens hos Lucasfilm.

Detta innebär att både Star Wars-rollspelet och -figurspelet läggs ner.

Läs hela tillkännagivandet här.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ingen överraskning. WotC lyckades inte få bra SW-känsla i sina produkter. Jag har hela tiden föredragit WEG:s approach.

CapnZapp

Myrmidon
Mekanurg said:
WotC lyckades inte få bra SW-känsla i sina produkter.
Grundproblemet är ju att de envisas med att använda sin D&D-mekanism.

Tror inte jag kan komma på ett enda exempel på ett lyckat rollspel som använder sig av D&Ds regler (dvs ett d20-spel); som inte är en D&D-värld eller väldigt näraliggande "blandad fantasy".

rjonas

Hero
CapnZapp said:
Mekanurg said:
WotC lyckades inte få bra SW-känsla i sina produkter.

Tror inte jag kan komma på ett enda exempel på ett lyckat rollspel som använder sig av D&Ds regler (dvs ett d20-spel); som inte är en D&D-värld eller väldigt näraliggande "blandad fantasy".
Jodå, SpyCraft är bra. Men det är riktigt att StarWars fordrar fjärde generationens regler; såsom d6 eller Savage Worlds och inte tredje generationens som D&D (3E+) eller Rolemaster.

StarWars är lättsamt och snabbt till sin natur och då passar inte regler med simulations-ambitioner.

Gordeg

Hero
CapnZapp said:
Jag har vissa problem med att komma överens med D20 version 3.x, men förutom det tycker jag faktiskt att ett levelspel fungerar väldigt bra till SW eftersom filmerna förmedlar känslan att det är stor skillnad mellan mooks -> tuffingar -> stora hjältar/skurkar och ett levelsystem ger den effekten.
Sen finns det saker WotC kunde gjort bättre utan att behöva ta i så de kräks. Exempelvis är det onödigt att jedis är så über att vi kände oss tvungna att ta bort den klassen för rollpersoner i vår kampanj.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
rjonas said:
StarWars är lättsamt och snabbt till sin natur och då passar inte regler med simulations-ambitioner.
Om man nu tycker att D&D har simulationsambitioner, med levlar och allt vad det är...

Själv skulle jag nog vilja använda något lättviktigt simulationistiskt; mycket just för att jag inte gillar det "snabba/lättsamma" utan hellre grottar ner mig i det mindre äventyrsfilmiga.

CapnZapp

Myrmidon
Javisst passar levlar bra till Star Wars. Men det behöver ju inte betyda att just D&Ds levlar gör det.

Ett annat exempel är Conan. Levlar jaföfan. Ingen skulle ju komma på tanken att Conan inte är värd mer än tjugo svartmuskiga hyrsvärd. Och det är ju inte ett spel för grisodlaren i mig.

Men superkomplicerat detaljrikt optningsvänligt? Nä aldrig. Conan ska spelas med den breda penseln, och strider ska vara snabba.

Så Conan d20 tycker jag passar särskilt illa. Men som exempel är det bra därför att detta säger jag TROTS de finurliga ändringarna som gjordes.

Det är helt enkelt så att d20 inte är alls så bra som WotC vill få oss att tro; och särskilt inte till spel som inte handlar om runda-för-runda grottröj och lootorgier.

En bra kombination av D&Ds regler och en alternativ värld vore däremot 4E-reglerna och World of Warcraft. Typiskt att det inte ser ut att bli verklighet (särskilt med tanke på de riktigt slapphänta och usla 3E-reglerna för Azerothspelande)

PS. Spycraft har jag inte bekantat mig med.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har vissa problem med att komma överens med D20 version 3.x, men förutom det tycker jag faktiskt att ett levelspel fungerar väldigt bra till SW eftersom filmerna förmedlar känslan att det är stor skillnad mellan mooks -> tuffingar -> stora hjältar/skurkar och ett levelsystem ger den effekten.
Sen finns det saker WotC kunde gjort bättre utan att behöva ta i så de kräks. Exempelvis är det onödigt att jedis är så über att vi kände oss tvungna att ta bort den klassen för rollpersoner i vår kampanj.
Star Wars med Feng Shui-regler, kanske? Mookarna far som bowlingkäglor.