Nekromanti WRNU Board Game Leauge Säsong II

Vimes

Sillkung
[flyttar diskussionen hit]

Vad är WRNU Board Game Leauge (WRNU BGL)?
Jo, det är en brädspelssliga där vi möter varandra i olika brädspel som finns tillgängliga online. Första säsongen avslutades nyligen med xyas som värdig vinnare.

Under förra säsongen var vi fyra deltagare som spelade fem olika spel (Elfenland, Tokaido, Puerto Rico, Race for the Galaxy och Spyrium, alla på boardgamearena.com), varje spel gav poäng till ligan enligt 6-3-2-0 (vinnaren fick sex poäng, tvåan tre och så vidare). Den spelare som hade flest poäng i slutet av ligan blev korad till BGL-vinnaren.

Det finns dock inget som säger att vi måste vara precis fyra den här gången, att vi ska spela just fem spel, att alla spel ska finnas på Board Game Arena eller att poängen ska fördelas på samma sätt. Beroende på hur många vi blir, och hur vi deltagare vill ha det, kan allt komma att ändras.

Det vi kommit fram till verkar vara:
* ligan startar tidigast en bit in i mars
* spelen vi spelar ska helst vara gratis att spela
* det är inte meningen att någon ska vara bekant med alla spel, även om det är ok att man har spelat vissa av spelen förut
* det finns en målsättning att spela ett spel i veckan, men det är jag beredd att rucka på till varannan vecka eller något sådant. Huvudtanken är att vi ska spela när alla kan, men det är viktigt att man inte anmäler sig och sedan aldrig kan vara med och spela.

Anmälda är:
Vimes
LJSLarsson
Brynolf
Lukas
xyas
Konrad Konvalj

Reserv: Björn den Gode

Jag skulle tycka det vore spexigt om vi blev åtta. I så fall kan man köra i två grupper eller något annat tilltrasslat. Annars fungerar sex spelare ganska bra också, många spel tar sex deltagare, och de som inte gör det kan antagligen splittas i två grupper om tre spelare.

Finns det fler intresserade deltagare? För om vi börjar få ett startfält kan vi på allvar börja diskutera ligaupplägg och vilka spel vi ska köra.

Sista anmälningsdag:
Ok, såhär gör vi. Startfältet ska spikas senast söndagen den 2:a mars. Det är lite luftigt, men med tanke på forumflytt m.m. verkar det rimligt. Därefter kan vi börja diskutera hur vi går vidare. Förhoppningsvis är ligan igång någon gång under mars i varje fall.

Vimes

Sillkung
Alright. Då spikar vi dig likt Jesus Kristus till korset.

Då är vi sex spelare, de fyra från S01 och Brynolf och Larsson (välkomna!). Det tycker jag innebär att vi antingen kör med sex spelare eller med åtta. D.v.s. om vi ska ta in fler behöver det vara två till. Det är, tänker jag mig, betydligt lättare att bygga en liga med jämnt antal spelare än med ojämnt.

LJSLarsson

Hero
Start under mars låter bra.

Känner vi till några andra ställen än Board Game Arena och Steam att leta digitala brädspel på?

LJSLarsson

Hero
Sitter och läser på Game Table Online.
Det är så att man gratis får "testa" tre spel mot mänskliga motståndare, men får spela hur många partier man vill mot datorn. Så vi skulle fortfarande kunna prova något spel via sajten, men leta övriga spel någon annanstans.

Vimes

Sillkung
Alright! Men i så fall är det alltså möjligt att förlägga tre spel dit? Förutom Roborally har de även Tigris&Euphrates som är ett av världens bästa spel. Sedan har fortfarande Board Game Arena ett ganska bra utbud av helt gratis spel. --- Vi behöver också fundera på upplägget här. Just nu är vi 6 spelare. En del spel tar så m¨ånga, men det flesta inte. Bäst vore, tycker jag, om vi blev två till, i så fall kan vi dela upp ligan i grupper om fyra och ha oss. Det vore spexigt. Men blir vi bara sex behöver vi fundera ut en lösning för det. En del matcher går kanske att splitta i två grupper om tre spelare, vissa spel tar sex personer och så vidare. Men det är något som vi behöver tänka på när vi väljer spel.

LJSLarsson

Hero
Håller på att registera mig på GTO.

Är det någon som redan har ett konto? Man kan nämligen säga vem som rekryterade den, och så får den användaren lite rabatt.

Vimes

Sillkung
Nix, inget konto! Men superbra att du scoutar GTO lite, Larsson.

Vimes

Sillkung
Hör upp!

Du, just du, vill vara med i säsong 2 av WRNU Board Game Leauge! Vi spelar, inte riktigt en gång i veckan men regelbundet, brädspel online mot varandra i en liga. Förra säsongen vann xyas rättvist. Nu kan det vara din tur! (Att vinna en brädspelsliga kräver skillz och brainz och är sjukt creddigt).

Anmälan stänger på söndag, den 2:a mars.

Vimes

Sillkung
Okej! Då ser det ut som att vi blir sex spelare alltså (kan alla som anmält sig bekräfta sitt deltagande?).

De flesta spel tar som mest 4 eller 5 spelare. Det finns förstås spel för fler, men de är betydligt färre. (På BGA hittar jag egentligen bara Libertalia som funkar på sex). Även om målet förstås är att hitta sexspelarspel så bör vi fundera på andra lösningar:
- kan vi dela på gruppen i vissa omgångar och spela i två trespelargrupper? Hur ska vi lösa poängen?
- kan vi spela vissa spel som miniturneringar där man möts head-to-head?

Hur ska vi göra? Finns det förslag?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf

Dum fan
Om jag anmält mig så bekräftar jag nu. Är på väg hem från söderhave, och får kolla saker o ting när jag är hemma hos min stabila lina.

Vimes

Sillkung
Ping ping!

Bekräftade:
Vimes
KK
Brynolf

KK vill spela Elfenland, och det finns det goda argument för att göra. Övriga BGA-spel på sex verkar helt ok och hyfsat lättillgängliga tycker jag vid en snabb överblock. Men jag skulle fortfarande vilja att övriga anmälda dels bekräftar deltagande och dels tar ställning till spel och så där.

Jag tänker att vi, likt förra gången spelar fem omgångar och alltså fem olika spel. Men finns det förslag på en annan uppläggning så är jag bara öron.

Larsson, något nytt på GTO-fronten?

LJSLarsson

Hero
Hej, bekräftar även mig.

Har inte hunnit testa några av spelen på GTO än, men Robo Rally är ju ett säkert kort.