Nekromanti WRNU Board Game Leauge Säsong II

Brynolf

Dum fan
Har just testat ett gratisspel mot AIn i Roborally och det funkade bra (förutom att det blev nåt knas med poängberäkningen i slutet så jag fick starta om applikationen, men det viktiga är ju att det går att spela klart spelet). Förutsätter att det funka lika bra mot människor.

Vimes

Sillkung
Och det funkar att köra (utan att betala) mot varandra på GTO? I så fall är ju Roborally ett ganska givet val. Men hörrni, just nu är vi bara fyra bekräftade spelare. Xyas och Lukas, ska ni vara med och leka?

Brynolf

Dum fan
Man har tre gratispass som man kan använda till att lira mot andra spelare. Så tre matcher kan vi köra. Vet inte hur ni gjort tidigare, ett enda parti RR kanske är lite kort så man behöver spela flera?

Vimes

Sillkung
Men RoboRally är väl inte så fruktansvärt kort? Eller? Har bara spelat det en gång, så jag ahr lite dålig kioll. Vad tar ett 6-spelar-parti?

Vimes

Sillkung
Nu ser jag att Condottiere och Kill Dr Lucky också finns på GTO. Det första tycker jag är ett alternativ, det andra är jag lite mer skeptisk till kanske.

Brynolf

Dum fan
Vimes;n6188 said:
Men RoboRally är väl inte så fruktansvärt kort? Eller? Har bara spelat det en gång, så jag ahr lite dålig kioll. Vad tar ett 6-spelar-parti?
Tja, när jag körde mot fyra AI kändes det väldigt snabbspelat. En kvart kanske. Fast då behövde man förstås aldrig vänta på AI-spelarna. Med sex människor kan det nog ta betydligt längre tid.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Brynolf;n6338 said:
Tja, när jag körde mot fyra AI kändes det väldigt snabbspelat. En kvart kanske. Fast då behövde man förstås aldrig vänta på AI-spelarna. Med sex människor kan det nog ta betydligt längre tid.
Humpf. Det går inte att dubbelcitera och få med Vimes inlägg inbakat i det hela vilket är synd. Hur som. Senaste omgången var vi rätt lökiga och vissa spel tog en hel del tid. Jag ser det dock inte som något problem om vi startar på en bra tid och hinner klart innan midnatt.

LJSLarsson

Hero
På grund av jobb och barn har jag lättast att delta i spel från 20.00 och framåt. Att försöka vara klara innan 24.00 låter bra - även om man jobbar tidigt nästa dag så klarar man av ett sådant pass om det inte sker allt för ofta.

Vimes

Sillkung
Förra säsongen började vi spela mellan 20.00 och 21.00 och slutade senast 00.00. Jag tror att 23.00 var den vanligaste sluttiden.

Sen angående RoboRally. Det är ju ett skoj spel, men hur kompetitivt är det? Det känns som att det kräver att man kör flera banor för att eliminera den ganska stora slumpfaktorn. Vad tycker ni andra om RoboRally?

Xyas

Swashbuckler
Men jag håller på att förbereda för flytt och nytt arbete, så min tid är något begränsad. Men om det känns ok för övriga så är jag gärna på igen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes;n6624 said:
Förra säsongen började vi spela mellan 20.00 och 21.00 och slutade senast 00.00. Jag tror att 23.00 var den vanligaste sluttiden.

Sen angående RoboRally. Det är ju ett skoj spel, men hur kompetitivt är det? Det känns som att det kräver att man kör flera banor för att eliminera den ganska stora slumpfaktorn. Vad tycker ni andra om RoboRally?
Slumpfaktor gynnar ju K.K så jag gillar det.

Startar vi lirandet runt 20-20.30 är jag väldigt kompatibel nästan alla dagar i veckan.

Lukas

Mannen i Gult
jag kan bekräfta mig.

jag tycker roborally låter som ett utmärkt val av spel.

Vimes

Sillkung
Vi kör RoboRally.

Min biff med det spelet är att det är ganska slumpmässigt, i varje fall om man bara kör en bana. Ett förslag kan vara att slå ut avgörandet i RoboRally över tre banor likt hur vi gjorde med RFTG. Eftersom alla agerar samtidigt borde det inte ta allt för lång tid trots att vi är sex spelare.

Vad gäller RoboRally måste vi också ta ställning till hur lång betänketid man får, samt vilka banor vi ska köra.

Jag föreslår att "alla" reggar sig på GTO och testar RoboRally där. Kom bara ihåg att spela mot AI-motståndare dock, så att du inte bränner dina gratisspel.

---

Sedan ska vi ha fyra spel till. PÅ GTO finns Condottiere, som jag kan tycka är en vettig kandidat. På BGA finns Elfenland och två spel till. Om inte Brynolf och Larsson misstycker med att vi tar ett spel som var med förra säsongen så tycker jag att vi kan spika Elfenland.

Brynolf

Dum fan
Problemet med att köra tre omgångar blir att det är svårt att utse en totalvinnare om tre olika vinner var sitt race. Eller hur gjorde ni i RFTG?

Jag har inga problem med att köra spel ni hade med sist.

Vimes

Sillkung
När vi körde RFTG körde vi enligt att vinnaren av en match fick 6 poäng, tvåan 3 och trean 2. Efter tre matcher slogs poängen ihop (onödigt, eftersom undertecknad krossade i alla tre omgångar). En form av miniliga alltså. Själva spelet gav dock inte mer poäng i ligan förstås.

Vimes

Sillkung
Okej. Kan vi komma till beslut?

Om jag fattat rätt så funkar GTO såhär: det kostar att spela mot riktiga motståndare (AI-matcher är gratis), men som nyreggad användare får du 3 day passes. Dessa gör att du för en dag (eller ja, tre dagar) kan spela som vanligt. Det betyder att vi både kan spela RoboRally i flera omgångar, och köra något annat spel på GTO.

---

Jag tycker att vi kör sammanlagt fem spel (det var ganska lagom) och nedan följer min föreslagna spelordning:

1. Gear & Piston - på BGA. Det här verkar vara det mest casual spelet av de fem, du ska plocka ihop delar till din steampunk-bil (och tjäna VP:s). Det ser rätt trevligt ut och har fått hyfsade recensioner. http://sv.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=gearnpiston

2. RoboRally - på GTO. Jag tycker att vi ska spela RoboRally i en miniserie som vi gjorde med RFTG. http://www.gametableonline.com/?post_type=games&p=180

3. Libertalia - på BGA. Det här är ett piratspel med kort och bluffar. Jag är antagligen jättedålig på det, för det verkar gå ut lite på att komma ihåg vad andra spelat tidigare. Det har dock bra rating på BGG. http://sv.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=libertalia

4. Condottiere - på GTO. Det här spelade jag för första gången på DanCon och tyckte att det var bra (fast jag var dålig på det). Kortspel där man krigar i renässansitalien. http://www.gametableonline.com/?post_type=games&p=350

5. Elfenland - på BGA. Rid i mål på en jättegris eller i en elfcycle. Elfenland körde vi förra säsongen och det är helt klart ett bra spel tycker jag, och förhoppningsvis har jag lärt mig av mina misstag. http://sv.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=elfenland

---

Vi försöker få ihop spel varje vecka, men det kommer antagligen inte funka. Runt 21 verkar vara budet på starttid i varje fall.

---

Varje spel ger poäng. Förra säsongen fick ettan 6, tvåan 3, trean 2 och fyran 0. Eftersom vi är sex spelare föreslår jag den här poängfördelningen: 8 - 4 - 3 - 2 - 1 - 0

Tiebreaker i ligan är som vanligt antal förstaplaceringar, sedan andraplaceringar och så vidare. Om två eller fler spelare, efter spelets inbyggda tiebreaker, kommer på samma plats slås deras poäng ihop och fördelas mellan spelarna, avrundat nedåt. Exempelvis, om Lukas och xyas delar på segern i Elfenland får de 6 poäng var (8+4/2).

---

Vill ni ändra på något eller ska vi köra på det här?

När kör vi första matchen?

Lukas

Mannen i Gult
det låter som ett fungerande upplägg
jag röstar för att vi drar i gång spelet hyffsat snart

LJSLarsson

Hero
Måndagar kl 21 funkar bra för mig. Står redo och avvaktar datum med spänning.