Nekromanti WRNU-föreningsmötet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Edlund said:
... skall alltså hållas via forum? Är det verkligen det bästa sättet?
Har du några andra förslag? Att hålla det via forum var min idé, jag brottade ner IRC-förespråkarna.

Det jag tänkte var, att ett forummöte innebär att alla som har ett konto på forumet kan närvara. Inte bara alla som kan/orkar med IRC, och inte bara de som kan vid ett specifikt klockslag. Alla realtidssätt att sköta mötet hävdar jag är otidsenliga: Anledningen till att man alls hållit möten i realtid historiskt är ju just för att det inte funnits vettiga kommunikationer. man måste faktiskt resa till där mötet är för att säga sitt.

På det här sättet kan vi ha en livaktig diskussion, alla kan vara med, även de tekniskt mindre kompetenta och de som har tider att hålla eller passa.

Du får gärna komma med argument om varför det skulle vara dåligt.

solvebring

Superhero
Har du några andra förslag?
Hm... Den var svår. Det är just det, hur gör man det online utan att det blir grötigt.

Att hålla det via forum var min idé, jag brottade ner IRC-förespråkarna.
Ah, det går naturligtvis strukturera det men samtidigt tror jag att du gjorde rätt för IRC blir nog lätt mycket grötigare än ett forum.

innebär att alla som har ett konto på forumet kan närvara. Inte bara alla som kan/orkar med IRC, och inte bara de som kan vid ett specifikt klockslag. Alla realtidssätt att sköta mötet hävdar jag är otidsenliga: Anledningen till att man alls hållit möten i realtid historiskt är ju just för att det inte funnits vettiga kommunikationer. man måste faktiskt resa till där mötet är för att säga sitt.
Ah, det tänkte jag inte ens på först. Smart! :gremtongue:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Magnus Edlund said:
... skall alltså hållas via forum? Är det verkligen det bästa sättet?
Har du några andra förslag? Att hålla det via forum var min idé, jag brottade ner IRC-förespråkarna.

Det jag tänkte var, att ett forummöte innebär att alla som har ett konto på forumet kan närvara. Inte bara alla som kan/orkar med IRC, och inte bara de som kan vid ett specifikt klockslag. Alla realtidssätt att sköta mötet hävdar jag är otidsenliga: Anledningen till att man alls hållit möten i realtid historiskt är ju just för att det inte funnits vettiga kommunikationer. man måste faktiskt resa till där mötet är för att säga sitt.

På det här sättet kan vi ha en livaktig diskussion, alla kan vara med, även de tekniskt mindre kompetenta och de som har tider att hålla eller passa.

Det här har varit en mycket märklig dag där jag gång på gång tvingats hålla med Krank i typ allt han säger.

Big Marco

Läskig
krank said:
Det som jag ser som dåligt är om det inte från början sätts en sluttid för diskussionen. För då blir det godtyckligt länge som det hela håller på, med risk för att det drar ut i veckor.

Så om det förs in sluttider från start så tycker jag inte att det är dåligt.

Dimfrost

Special Circumstances
Största argumentet emot IRC är att det har prövats förut, och inte ledde till någonting. Vi hade flera möten, till och med.

Bunny

Crazy like a fool
Den Upplyste Despoten said:
krank said:
Det som jag ser som dåligt är om det inte från början sätts en sluttid för diskussionen. För då blir det godtyckligt länge som det hela håller på, med risk för att det drar ut i veckor.

Så om det förs in sluttider från start så tycker jag inte att det är dåligt.
Jag är inte säker på att det är så önskvärt med en sluttid.

Det är mötesdeltagarnas egna ansvar att enskilda frågor inte drar ut för mycket på tiden. Är det en deltagares åsikt att mötet är redo att gå till beslut, så begärs streck i debatten. Debatter ska inte ske för sin egen skull, utan de har uppfyllt sitt syfte när tillräckligt många vet vad de ämnar rösta på. Vad som i övrigt reglerar tid står i arbetsordningen:

Dagordningen kan delas upp i formaliapunkter och beslutspunkter. Om det saknas motioner kommer formaliapunkterna (1-9 samt 16) att fastställas i snabb takt.

Under beslutspunkterna (10-15) lämnas ordet fritt. Samtliga beslutspunkter öppnas för diskussion så snart formaliapunkterna avverkats. Har inga motioner inkommit kommer fastställd mötesordförande sätta en deadline för den öppna diskussionen på ett dygn - därefter går mötet till beslut. Det är upp till mötesdeltagarna att begära förlängd diskussion genom att åberopa ordningssak, det ska framgå i ämnesraden.
Vill du eller någon annan föreslå ändringar i arbetsordningen så görs det via motioner i förenings-forumet.