Nekromanti WRNU:s Bokklubb, Augusti 2014

Max Raven

T12-kultist
Det är Augusti. Förhoppningsvis är det snart svalt nog att läsa.

Reglerna är enkla:

Läs något. Skriv något om det här.

Diskutera gärna och/eller rekommendera böcker också. :)

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

Månadens bok kan också väljas. Minst två en väljer en bok att läsa/diskutera och som promote:as i trådstarten. Boken som flest sluter upp om att läsa är boken som väljs. För närvarande finns ingen månadens bok.

Max Raven

T12-kultist
Jag läste för övrigt klart Green Mars och har börjat på Blue Mars.

Green Mars äger rum i efter konflikten i slutet av första boken. Ett revolutionärt krig är på väg. Men först måste vägen beredas.

Vi introduceras till två nya huvudpersoner, och två gamla "huvudpersoner" får mer utrymme. Tyvärr gillar jag bara att vara inne i huvudet i två av dessa fyra. Delvis för att den ena kör runt och tittar på Marsianska landskap som beskrivs på ett sätt jag inte kan med. Om man gillar att se landskap ut synvinkeln sand och stenar så är det väl trevligt, men jag var aldrig stor fan av geologi.

Boken har sina tungrodda delar. Ett problem är att författaren roterar mellan huvudpersoner. På plussidan så behöver man bara ta sig igenom en del för att slippa en person. På minussidan så är det... Ja, vissa av personerna är trista, och det kanske hade avhjälpts en del med att man följde en person mer.

Det är en bra bok, men den faller mer åt "coolt grej"-hållet än "välskriven litteratur" vad gäller science fiction.