Nekromanti WRNU:s favoriter

ripperdoc

Myrmidon
Bra länkar kan man aldrig få nog av, och jag insåg nyligen vilket enormt länkskafferi WRNU:s samlade medlemmar måste ha. Dock är för många länkar skräp - man måste plocka det gottaste. Alltså uppmanar jag er alla att välja ut er allra bästa länk, i alla kategorier, och lägga in här tillsammans med en liten motivering (om ni bara måste kan ni ju lägga in fler länkar, men kom ihåg, kvaltitet hellre än kvantitet). Lämpliga bedömningsgrunder är länkar som är värda att återbesöka, som är unika men som samtidigt har ett intresse hos många. Och lägg inte in samma länkar som redan lagts in - det förtar ju hela vitsen :gremlaugh: (vi kanske kan också rata de uppenbara länkarna som ex. google.com, wikipedia.org eller gmail.google.com :gremwink: )

Jag väljer att rekommendera http://cryptome.org/
Cryptome är en högaktuell hemsida som utan tvekan analyserar hela västvärldens militära, politiska och underrättelsemässiga möjligheter, problem, tveksamheter, etc. Det låter ruskigt trist, men det här är en äkta subversiv hemsida som är med om att gräva upp alla möjliga lik ur västvärldens myndigheters garderober. Sidan är inte bara en god källa för kritik av myndigheterna utan en ren guldgruva för varje rollspelare. Här hittar man allt från kartor på New Yorks vattenförsörjning, satellitfoton på USA:s hemliga baser, foton från Irak-kriget som amerikanska media inte vill visa och listor på agenter samt en massa inspiration för varje nutida eller framtida kampanj. Missa inte hemsidan som fått påhälsning av FBI och anklagats för att stå på terroristernas sida.

/RipperDoc

Storuggla

Champion
Länktips a la Uggla

Jag väljer tveklöst KCNA som erbjuder nyheter och kuriosa från det mest stängda landet just nu. De officiella nyheterna, mind you. Sanslöst kul om man gillar sådant.
Sedan slänger jag in En DPRK-propagandasida som jag inte kan besluta mig om den är allvarlig eller ett skämt, Lore Fitzgerald Sjöbergs blog för dess utsökta komik och sen får det vara nog.

Storuggla, see a pattern?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Filmtipset

www.filmtipset.se är nästan Sveriges svar på www.imdb.com (Hahaha, Rippy, jag fick med en länk till i vilket fall :gremwink: ). IMDB har betydligt mer information medan Filmtipset satsar mer på en aktiv community. Filmtipset har ett system som rekommenderar film beroende på vad man själv tycker om för filmer. Ju fler betyg man sätter desto bättre stämmer sitens tips. Rätt användbart, faktiskt.

Och registrerar ni er där, glöm inte bort att "adda mig till dina friends"! Jag går under samma namn där som här.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Serierecensionslänk

Jag hade tänkt rekommendera något kul, men meningslöst. Istället rekommenderar jag något som jag tycker är användbart:

The Fourth Rail är en sajt som recenserar nyutkomna amerikanska serietidningar. De båda recensenterna har utmärkt smak, så man kan oftast tryggt följa deras rekommendationer. Genom dem har jag upptäckt många intressanta titlar och författare.

/tobias

Jarl

Hero
Tystare dator

Om man är intresserad av att få en tyst (eller tystare) dator så finns det bara en sajt som gäller:

Silentpcreview.com

Sajten är otroligt seriös och har ett aktivt, trevligt forum där folk går in stenhårt för att få en så tyst dator som möjligt, både med enkla och komplicerade metoder.

Sajten har också bra små guider om att tysta nätdelar, hårddiskar, grafikkort etc som är realistiska och inte bygger på tillverkares uppgifter (de stämmer i princip aldrig).

Om man är på något sätt intresserad av att få en tyst dator så vore det galet att inte besöka silentpcreview först. Dom kan sina grejer. Hårt.

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag vilja rekomendera de här sidorna:

http://www.imageshack.us/

En sida där man snabbt & enkelt kan slänga upp en bild, om man nu vill visa en bild snabbt på nätet...

Sen så har vi:

http://photobucket.com/

Det är en sida där man kan slänga upp sima fotn & liknande alster.. Åxå en sida som jag fåttt mycket användning av.

Sen så har vi ju wrnu, riotminds & likanande sidor som jag använder en hel massa.

Big Marco

Läskig
Re: Ytlighet

Jag gillar ytlighet. Jag gillar det än mer när den blir desperat och går fel. Därför rekommenderar jag www.awfulplasticsurgery.com där vi får se hur alla desperaa stjärnor gör om sig och hur jävligt det blir.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
D&D homepage

Svinbra initiativ RipperDoc! Jag måste dessvärre vara grymt förutsägbar och rekommendera Wizards of the Coasts D&D-sida. Den är ett skolexempel på hur en hemsida skall vara och hur ett företag kan utnyttja internet för att ge deras produkter ett mervärde. Föredömligt!

- Vulf

Ymir

Liten kantbaron
Wikipedia

www.wikipedia.org är sannolikt den bästa webbplatsen i världen, i egenskap av världens bästa uppslagsverk. Som sådant är det helt oumbärligt för alla rollspelare. Folk må gnälla hur mycket som helst över bristande akademisk tillförlitlighet och wiki-sabotage, men faktum kvarstår - wikipedia har som enda uppslagsverk i världen uttömmande artiklar om i stort sett allt. Från Mitochondrial Eve och sumeriernas kungar till Buffy och Grönlands historia. Ingen annan faktasamling har en sådan bredd, och artiklar om så ytterligt obskyra ting - från naturvetenskap och historia till populärkultur och konst. Wikipedia är bäst!.

Näst bäst är dock www.omniglot.com, språknördarnas våta dröm. Det är en sajt med mer eller mindre utförliga beskrivningar och katalogiseringar av världens alla skriftspråk, i nutid såväl som historisk tid. Helt oumbärlig som inspiration.

Ett suveränt komplement till wikipedia är Encyclopedia Mythica. - artiklarna om Erlik, Kudai, Honoyeta och andra obskyra mytväsen är utförligare där.

- Ymir, dyrkar

Netfeed

Swashbuckler
eftersom jag vill länka något som känns Netfeed(#rpgonline:are vet vad jag pratar om) så väljer jag att länka till webbserien John and John, skön serie :gremsmile:

//Netfeed - som undrar hur många kommer att klicka på den

Ulfgeir

Swashbuckler
Har faktiskt två länkar.

Den första är Framsidorna till massa tidningar . Tyvärr verkar det somi om man inte kan länka direkt till tidningarna, men å andra sidan så kan det ju vara användbart för att se hur stor en viss händelse verkar vara på olika ställen i världen.

Den andra länken är How stuff works en site som går igenom hur olika företeelser fungerar. Bra komplement till Wikipedia.

/Ulfgeir

Sodivra

Champion
Dessa är två av mina favoritting..

Mina favoriter brukar vara för obskyra eller välkända, men just nu så är det nog Doctor Floyd som gäller, en bra kompromiss.

Målsättningen bakom Doctor Floyd är att göra radioteater för barn som även vuxna kan tycka om, och jag älskar det. Handlingen följer våra hjältar Dr. Floyd och Dr. Grant, som i sin tur försöker stoppa antagonisterna Dr. Steve och Fidgert då de reser runt i tiden och knycker historiska prylar att sälja på eBay. Humorn är underbart lökig, med svulstiga upptrappningar för ett antiklimax, eller skämt som dras alldeles lagom för långt. Och jag gillar skådespelet. Åker in i signaturen när jag kommit på något bra att skriva, och den signatur den ersätter är svårslagen.

Magnatune gör mig också lycklig, men det har jag ju redan längtat till ett antal gånger. Digitalisering av media är det bästa som händer västvärlden nu, och deras musik äger mig. Just nu Immrama av Stellamara. (Vilket jag säkert också länkat till förut)

Lindenius

Swashbuckler
Filmskvallersite

Hmmm... jag är inget riktigt webfreak så det finns inga hemsidor som jag hänger på oavbrutet. Nåja, en favorit som var cool för några år sedan men börjat bli allt för kommerialiserad är.

Aint it cool news

Filmsidan med filmskvaller för den som vill veta vad som är på gång år innan något kommer till Sverige.

//erik. ska göra mat till pluttarna nu

Marcus J

Hero
Som den rollspelsnörd jag är så ska jag rekommendera www.rpg.net. Särskilt actual play trådarna är mycket bra läsning. För att inte prata om THE Thread (Creepiest person you've ever gamed with, fast twincest historien kom aldrig).

/Marcus lurkar på rpg.net