WRNU:s filmklubb 2024 v34

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v34 2024 – #605 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,147
Har sett Furiosa

Första 40 minuterna var ganska taffliga och blajjiga. Men sen blev det bättre och bättre. Kul att se mer av världsbygget och habil action.

Slutet var lite väl oepiskt i mitt tycke.

Får 3.5/5

Var CGIn ovanligt dålig? Eller är det bara för att jag skaffat en ny och större tv?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Var CGIn ovanligt dålig?
Både ja och nej. CGIn var dålig, men det är tyvärr inte så ovanligt imo. Även halvdann GI kan se bra ut med hjälp av praktiska effekter, men det blir det allt mindre och mindre av i Hollywood i min erfarenhet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Jag har sent omsider sett Prey.

Jag önskar att jag hade gått in i den och vetat mindre. Det finns ett gäng grejer i den som varit mycket, mycket fränare att upptäcka medan jag såg den. Jag önskar att ingen talat om vissa grejer, och att nån istället dragit med mig att se den här under falska förespeglingar. Tyvärr fattar jag ju också att det inte funkat, ur marknadsföringssyfte – den huvudsakliga grejen jag inte velat veta är ju nu också den huvudsakliga anledningen till att jag ens funderade på att se den.

Det här är vad jag visste om filmen innan:
  • Att den handlar om en tjej ur USAs ursprungsbefolkning som vill bli jägare.
  • Att den inte utspelar sig idag, utan i förr-i-världen-världen.
  • Att det skulle finnas med europeiska kolonisatörer
  • Att det egentligen är en film I predator-franchisen
Den fjärde punkten där är då den som jag helst inte velat veta på förhand. Jag hade också velat att filmen i sig inte i princip avslöjat det tio minuter in i filmen. Det här hade varit så jäkla mycket ballare om det varit något de byggde upp till. Att jag som publik kunnat sitta där och tänka "men vänta lite nu…" och sen fått en mind=blown när det väl avslöjades.

Men okej, nu är det vad det är. Jag har dragit mig för att se den här filmen. Jag dras nämligen med ett ganska aktivt ointresse för förr-i-världen-världen, framför allt så snart det blir icke-urbant och "naturligt" och ni vet… "primitivt". Otekniskt. Ångpunkstid brukar vara min cut-off, men det brukar kunna funka med egyptisk eller romersk eller mesopotamisk urbanism. Det här med folk som bor i bondesamhällen eller tält och slåss med yxor och sånt är verkligen inte min grej. Jag vet inte riktigt varför; jag har frågat mig det många gånger och egentligen inte riktigt kommit fram till något. Det är bara en irrationell aversion, antar jag.

Dessutom är jag inget större fan av predators. Aldrig riktigt varit. Alien har varit mer min melodi. Jag tror det är just pga att Predators alltid fått vara något slags semi-primitiva rymdmachos.

Men det här är hur som helst en bra film. Så bra det blir givet förutsättningarna, alltså att jag egentligen inte är så förtjust i minst två av de större komponenterna. Men specialeffekterna är riktigt snygga. Amber Midthunder bär typ hela filmen på sina axlar (eftersom hon är huvudperson och i bild hela tiden, ofta ensam) och gör det bra. Jag gillar att det är en kvinnlig huvudperson som får vara smart och klurig, och som slipper både romans och våldtäkt. Vilket känns som en så jävla low bar men det är det ju tyvärr inte.

Jag hade svårt att placera Midthunder, jag visste att jag sett henne förut men inte var. Tydligen var hon med i den helt vansinnigt bra TV-serien Legion! Och det förklarar ju varför jag minns henne.

Jag gillade hur som helst alla scener där Naru, huvudpersonen, hittade på eller räknade ut saker. Uppfann grejer, fattade snabbt hur saker funkade. Var smart och klurig. That's my kind of hero. Det är också skönt att se en karaktär från en mer lågteknologisk kultur som får vara smart och anpassa sig till nya situationer. Utan att det nödvändigtvis känns krystat.

Så ja. Bra rulle. Har du inte sett den? Vet du inget om den? Klicka inte på mina spoilergrejer utan se filmen, bara. Gå in blind. Be någon annan starta den, för Disney+ spoilar väldigt aktivt just den grej jag tror funkar bättre om man inte vet den.

BETYG: 4/5
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Jag hade svårt att placera Midthunder, jag visste att jag sett henne förut men inte var. Tydligen var hon med i den helt vansinnigt bra TV-serien Legion!
Om man är X-Men-fan - men bara då - var The Gifted (verkar vara samma universum?) sjukt intressant och gjort av folk som uppenbarligen är fans.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Appropå irrationella saker jag tyckt eller tycker, så såg jag om Deadpool igen, för efter veckan jag haft kändes det som att jag behövde något bra och kul. Jag mindes däremot inte hur dålig jag tyckte att den var första gången jag såg den. Kanske var det bara en fråga om set and setting men dude, jag tyckte verkligen inte om den, ser jag.

Men, jag fattar verkligen inte vad andra ser som så fantastiskt roligt eller bra med den här filmen.
Ooooh, edgy.

Jag tyckte tydligen lite bättre om den andra gången, men inte nog för att höja betyget. Det gjorde jag däremot tredje gången.

Det här är en riktigt bra film, som också exemplifierar varför jag ofta föredrar den första filmen i serier: det finns en beklaglig tendens att tycka att "uppföljare" måste innebära "mer". Och när man då försöker trycka in "mer" men har samma runtime så blir det helt enkelt sämre. Otydligare, plottrigare, spretigare. Det här är kanske inte världens hetaste take, men det är ganska få uppföljare som är lika bra som originalet.

Den här filmen är renodlad – den har en simpel story och ganska få karaktärer, och därmed har den tid att låta både story och karaktärer andas. Och det gör att allting funkar mycket bättre.

Jag gillar verkligen Ryan Reynolds och Morena Baccarin här; de får kemin att funka så jäkla bra mellan Wade och Vanessa. De jobbar mycket med små blickar och ansiktsuttryck som skapar lager av känslor som märks trots att själva replikerna ofta är liksom over-the-top krassa.

Negasonic Teenage Warehead är fortfarande ett jättebra superhjältenamn. Det är fortfarande kul att Saint Margarets skylt refererar Xavierskolans i sin design.

Deadpool är en bitvis rätt irriterande karaktär, men jag kanske bara fått lättare att hantera människor som är irriterande, jämfört med 2016?

Men ja, en tight film med en tydlig plot, bra skådespeleri, väl hanterade skarpa skiften i ton och känsla, mestadels roliga skämt, snyggt superhjältevåld.

(Det enda skämt jag egentligen tycker inte riktigt landade är väl "you look a bit strong for a woman. I call wang")


BETYG: 5−
 
Top