WRNU:s filmklubb 2024 v39

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v39 2024 – #610 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Jag har sett Megazone 23, alltså del 1 i trilogin.

Det är en gammal 80-talsanime som bitvis är rätt snygg, har ett poppigt soundtrack, en himla massa olika idéer som inte alltid passar så bra ihop, en rätt dålig plotting och timing, samt en alldeles för kort runtime.

Jag känner att framför allt det sista där är det som skadar filmen – den hade behövt vara två timmar, eller rentav en miniserie. Som det är nu försöker den få in alldeles för mycket, och är alldeles för dålig på det, så allt känns bara hattigt och spretigt, många scener känns ryckiga eller omotiverade, ibland sker tidshopp utan att det är riktigt tydligt och rätt ofta upplever jag att karaktärernas motivationer känns svårgreppade.

Men okej, Shogo är en 80-tals-biker-ungdom som pga extremt dåligt förklarade anledningar får tag på en ball motorcykel som kan förvandla sig till en mechasuit. Sen visar det sig att den också är en terminal till Bahamut, den stora och eventuellt tyranniska megadator som i helmlighet kontrollerar hela det mänskliga samhället, även om militären motsätter sig den. Det visar sig också att alltihop det här utspelar sig på ett rymdskepp (hej Dark City) och att det egentligen inte alls är 80-tal utan typ 2500-tal; datorn återskapade 80-talet för att det var den schysstaste och fredligaste tidseran (hej Matrix). Och så är datorn egentligen eventuellt god och snäll, och militären dum, och förresten är ett främmande stort rymdskepp på väg och det blir krig, och förresten är det skeppet också ett människo-skepp och båda är kolonisations-skepp som hamnat ur kurs på så vis att de då och då stöter in i varandra. Och förresten har militären tagit kontrollen över datorn och stängt av (?) den AI som egentligen var god (kanske). Och så har Shogo svårt att bestämma sig för vad han ska göra i kriget så istället stoppar han huvudet i sanden och gör ingenting (refusing the call) utan typ att berätta om alltihop med datorn och kriget för sin flickvän medan de har sex. Det är en 80-talsanime, så självklart är det tuttar. Och när han väl gör något så… tänker han förstöra datorn.

Så… Ja, en hel del ska få plats i 1:20, och det gör det helt enkelt inte.

BETYG: 3+/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Som det står på Wikipedia:

Megazone 23 was conceived as a 12-episode television series set to air on Fuji TV, but it was changed to a direct-to-video project after the sponsors withdrew their support mid-production. According to Noboru Ishiguro, the end result was a "compilation movie" of already produced episodes.
Eh, ja, precis så känns det.
 
Top