WRNU:s filmklubb 2024 v41

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v41 2024 – #612 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Jag har sett Hellboy: The Crooked Man.

Vad jag förstått är det en relativt liten studio som gjort filmen, för en ganska liten budget? 20 miljoner är inte katteskit, men det är inte heller jättemycket i sammanhanget. Första Hellboyfilmen, den med Perlman, spelades in för 60 miljoner; vilket om min snabba youtubesökning stämmer borde motsvara ungefär 100 mille idag.

Utifrån det så kan jag säga att det här är en väldigt snygg film. Smink och sånt är on point, de flesta specialeffekter funkar asbra (även om spindeln är jätte-jätte-cgi på ett dåligt sätt). Jag tycker också att skådisarna duger – svårt att leva upp till Perlman, men jag tycker snubben de hittat här gör en väldigt kompetent Hellboy. Överlag gör alla ett fullt adekvat jobb.

Tyvärr är storyn jättespretig och alldeles för långsam. Nu minns jag inte om jag läst just den här Hellboystoryn – jag brukar föredra de som är lite mer episka och knyter an till metaplotten framför spökhistorierna ändå. Men vad jag kunnat läsa mig till så är den här filmen en extremt trogen adaption av en tredelars Hellboyserie. Om det är så, så är den en studie i varför man inte gör så. Varför "skiljer sig från originalet" är en bra sak, snarare än en dålig. När filmer som skiljer sig från originalet är dåliga, så är det inte för att, utan trots, att de skiljer sig. För den pacing som funkar i ett seriealbum funkar absolut inte nödvändigtvis i en film.

Så, totalt sett är det här en snygg film som… borde körts några gånger till genom redigeringsfasen och kanske gjorts till typ ett entimmes miniserie-avsnitt istället. Eller skrivits om för att ge en mer filmanpassad story som funkade på en och en halv timme.

BETYG: 3−/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Jag har sett Fight Club igen också. Eller "Män gör vad som helst för att slippa gå i terapi: The Movie".

Jag såg den nog senast 2022, och innan dess 2014 och 2015 och en himla massa gånger innan dess.

Det här är en jävla bra film; fortfarande en av mina favoriter någonsin. Den är vansinnigt snygg, med utsökt grafisk design, miljöer, garderob, sminkning, effekter. CGIn har väl inte åldrats med 100% värdighet men plastigheten funkar ändå med filmens teman och så, så det stör inte. Filmens soundtrack är otroligt bra.

Den här filmen och Smala Sussie är nog de som bidragit med flest citat till min vardag. Oaktat vad jag tycker om Tyler Durden så säger han en hel del saker som, tagna ur sitt sammanhang, är relativt vettiga eller användbara. Eller bara roliga.

Plotten är otroligt välplottad, klippningen är väldigt välklippt. Inte en bortslösad sekund någonstans.

Twisten är otroligt snyggt gjord och möjliggör multipla tittningar; har man inte fått den spoilad så blir det ju i princip en ny film andra gången då man inser hur Marla upplevt det hela.

Och jag förstår att filmen som sådan egentligen inte vill säga att Tylers ideologi är liksom "korrekt". Men jag har ändå gjort ett försök att bena lite i vad som inte funkar med den. Den faller ju ihop som ett korthus så snart man tänker efter det allra minsta, vilket väl också är anledningen till att "the first rule of Project Mayhem is you do not ask questions" Om inte annat som övning eftersom det ju finns en hel del grifters därute som använder samma eller närliggande ormolja… Och ja, det blir lite upprepning från tidigare tittningar ser jag nu, men det skiter jag i.

Analysen nedan är hyfsat lång; den "spoilar" en av huvudpersonernas ideologi, men det är inte vad jag skulle betrakta som en spoiler-spoiler.

Movie gods and rockstars

Filmen visar en massa män som känner sig övergivna, utestängda. Den satiriserar materialism. Men den gör det på ett väldigt ytligt sätt. Jag får känslan av att filmen menar att samhället misslyckats genom att de inte gett de här männen ett syfte, inte uppfyllt deras förväntningar. Medan jag undrar varifrån förväntningarna kommer. Det bryr sig inte filmen, eller Tyler, spå mycket om. Det känns som att mycket av deras frustration kommer ur en väldigt traditionell macho-mansroll som inte riktigt matchar vad samhället sedan levererar.

Sports fucking
Den manlighet Durden representerar är väldigt macho och väldigt toxisk. Den är byggd på skambeläggande, hierarki, styrka. Den har ett mansideal som är ganska smalt — man ska kunna slåss, och man ska uttryckligen vara självdestruktiv. Kvinnosynen… det vis ser av den reducerar kvinnor till knappt-mänskliga objekt. Åtminstone de få kvinnor som syns i bild. Men det här är en film om manlighet så jag antar att man får acceptera att det är där fokuset ligger.

That what a man looks like?
Frågar Nortons karaktär hånfullt, medan de tittar på en Kalvin Klein-annons. Med modeller som har samma sorts muskulösa smalhet som Pitt och Norton och Leto. Vilket lite undergräver effekten av hånet av etablerade skönhetsnormer.

Self-improvement is masturbation
Säger Pitts karaktär, straxt innan Nortons karaktär pratar om att medlemmarna i slagsmålsklubben är mesiga när de joinar, men efter några veckor blivit hårdingar. Det här rätt mycket, överlag, som Tyler säger och gör som inte håller om man tittar lite närmare.

How is that working out for you? Being clever?
Filmens antimaterialism och motstånd slår mig som ganska ytlig och barnslig. Det finns liksom ingen analys, bara testosteron och känslor här. Männen är arga och frustrerade, och deras ilska kanaliseras till väldigt begränsade, personliga uppror. Väldigt individualistiskt-amerikanskt. Väldigt No Logo. "Please recycle your animals", gud vad jag tyckte att den sortens "ta en grej i det moderna samhället och twista den"- grej var clever när jag såg den här första gången, i början av 2000-talet.

Men det är liksom bara temper tantrums. En känslosam toxisk manlighets impotenta uppror i det lilla. Pranks. Den sortens uppror som det tar marknaden typ två sekunder att göra merchendise av.

Murder, crime, poverty —These things dont concern me.
Durden har något slags väldigt vag målbild i form av övervuxen agrar postapokalyps, men dels är den målbilden just väldigt vag och det finns väldigt lite som övertygar om att den ens är önskvärd bortom något slags emotionell överygelse om att det är "mer genuint" att leva i ett samhälle där man bara har koll på sånt som är "necessary for our survival in the hunter-gatherer sense of the word". Och dels saknas ju egentlig strategi. Det är bara utagerande frustration.

Det är uppror utan analys.

Vilket ju funkar bra storymässigt om man tänker sig Durden som manifestation av Jacks frustration med det moderna samhället och sin plats i det. Han har vuxit upp i ett samhälle styrt av megaföretag, med orimliga krav, och en bild av manlighet som inte funkar. Så utloppet blir… ogenomtänkt, kortsiktigt, egocentriskt, barnsligt våld. För han har inga andra verktyg. Det här är inte samhällskritik, det här är en outvecklad man som famlar efter en mening med livet.

Män gör vad som helst för att slippa gå i terapi…


Men ja, det här är en otroligt bra film.

BETYG: 5/5
 
Top