WRNU:s filmklubb 2025 v2

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v2 2025 – #625 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag har sett senaste Nosferatu, och jag har rätt mycket tankar om filmen.

Till att börja med vill jag understryka att detta är en bra film! Det är viktigt att poängtera då denna recension kommer innehålla en hel del gnäll. Men kom ihåg att det är en bra film det gnälls om.

Jag har en stor förtjusning för Dracula-sagan även om jag tycker den berättarmässigt är bristfällig (bland annat på grund av saker vi ska återkomma till). Jag har läst boken några gånger och sett ett otal filmatiseringar. Min favorit av filmerna är faktiskt Herzogs nytolkning av Nosferatu från 1979. Jag gillar det gamla stumfilmsoriginalet också, men i genren tysk expressionism tycker jag att det finns bättre filmer att se.

En sak jag tycker är synd gällande filmatiseringar av Dracula är att väldigt få är renodlade skräckfilmer. Det var ju en historia berättad för att skrämmas så jag har länge velat se en film med samma intentioner.

När jag fick höra att Robert Eggers skulle göra en remake på Nosferatu blev jag väldigt förväntansfull, inte minst eftersom jag gillar hans tidigare verk. Jag hoppades här få en mer renodlad skräckfilm, om än på Eggers säregna vis.

Och det är som sagt en bra film vi får. Atmosfären är tät och gotisk så det stänker om det. Fotot är vansinnigt vackert och inspirerat av den tyska expressionismen.

Vidare har vi filmens skådespelare vilka gör bra insatser (med ett undantag). Exempelvis är Nicholas Holst alltid bra och Wilhelm Dafoe är härligt excentrisk i sin roll. Men den klart mest minnesvärda rollen stor Bill Skarsgård för, som greve Orlok. Jag vill inte spoila exakt hur han gestaltar vampyren, men jag kan säga så mycket som att det inte är inspirerat vare sig av Max Schreck eller Klaus Kinski som spelade Orlok i de tidigare filmerna. Han gör istället helt unik och spännande tolkning vars like jag inte sett innan. Och även om jag personligen föredrar såväl Max Schrecks som Klaus Kinskis tolkningar så är det väldigt härligt att se något helt nytt göras med denna karaktär.

Filmens tematik fungerar rätt bra. Det är inte så mycket nytt här, vampyren får stå som symbol för sexuell lust. Lite nytt är att han även får symbolisera skammen över sexuell lust. Jag blir dock lite konfunderad över vad själva budskapet i berättelsen är. Vad ska vi ta med oss? Alltså, jag tycker att det är intressant att tematiskt ta upp sexuellt uppvaknande och skamkänslor kopplat till detta, men jag tolkar det som att filmen ger karaktären Ellen som känner skam rätt i att hon borde skämmas för sina känslor vilket känns lite konstigt. Jag är helt med på att budskapet i Dracula ligger i den riktningen, men här hade man ju haft ett gyllene tillfälle att uppdatera budskapet samtidigt som man behåller det sensuella. Nu förstår jag inte riktigt vad Eggers vill säga.

Och nu när vi börjar nosa på filmens mindre bra delar så kan vi lika gärna fortsätta. Som jag tidigare nämnde är filmen snygg, men samtidigt är den otroligt överarbetad. Jag fattar att bilderna måste vara överdådiga som en hyllning till den tyska expressionismen men därtill har vi en kamera som aldrig vill stå stilla och en pampigt soundtrack som i princip tar över varje scen. Det hela blir väldigt utmattande tillslut. Och det konstiga är att Robert Eggers i en intervju sagt att när han såg originalet för första gången var filmen helt utan ljud, och att han nog inte tyckt lika mycket om den om det funnits musik. Okej, men varför har du då ett överdådigt störande musikstycke över precis varje bildruta från början till slut i din egen film?! Som tidigare sagts hade jag hoppats på att detta skulle kännas som en skräckfilm, men den är alldeles för överdådig för att kunna bli riktigt läskig.

Tyvärr är inte bara det ytliga överarbetat utan även manuset. Här hade det funnits en chans att vara minimalistisk så att det visuella hade kunnat bära filmen. Men som sagt, manuset känns också aningen överarbetat. Ett plot hole som finns i boken är att Dracula ämnar resa från Transsylvanien innan han ens får reda på Minas (Ellen i Nosferatu) existens, vilket är märkligt då hela poängen med hans resa är att sätta tänderna i henne. Detta har försökt förklaras på olika sätt i olika filmer, med varierade resultat. Det konstiga är att detta manus är såpass överarbetat att vi inte får en utan två helt olika förklaringar. Från början verkar det som Herr Knock (som vanligtvis heter Renfield) åkallar Orlok i en satanisk ritual. Men senare i filmen säger Orlok att det är Ellen som har åkallat honom genom sina lustar. Dessa två förklaringar går inte alls ihop vilket gör det hela väldigt märkligt. Robert Eggers har tydligen försökt få denna film gjord i en himla massa år så jag gissar att han suttit och pillat på manuset under alltför lång tid.

Och sen till mitt sista klagomål. Som tidigare sagts är merparten av skådespelarna bra. Tyvärr gäller inte detta för Lily-Rose Depp som spelar Ellen Hutter. Jag tycker inte att hon gör en trovärdig insats över huvud taget. Det är visserligen ingen lätt roll hon blivit tilldelad. Hon ska spela en psykiskt labil kvinna med en enormt undertryckt sexuell lust som ligger och bubblar under ytan. Hon ska spela förälskad i karaktären Thomas Hutter trots att manuset inte ger dem någon annan orsak att de är dödskära än att de säger det till varandra. Och hon ska säga merparten av sina repliker i långa melodramatiska monologer. Som sagt, en svår karaktär att spela, främst eftersom den är så dåligt skriven, och här lyckas Lily-Rose tyvärr inte alls. Och i och med att så mycket av filmen hänger på att vi ska bry oss om denna karaktär så är detta ett stort problem.

Nu låter det som att jag hatar denna film men så är det inte alls. Den har många bra kvaliteter. Vackert foto, tät atmosfär, mestadels bra skådespelare och hyfsad tematik. Problemet för mig är nog att jag verkligen hoppades på en fullpoängare i denna film och så är det tyvärr inte. Den är bra, men inte fantastisk.

Rickard

Urverk speldesign
Ett plot hole som finns i boken är att Dracula ämnar resa från Transsylvanien innan han ens får reda på Minas (Ellen i Nosferatu) existens, vilket är märkligt då hela poängen med hans resa är att sätta tänderna i henne. Detta har försökt förklaras på olika sätt i olika filmer, med varierade resultat. Det konstiga är att detta manus är såpass överarbetat att vi inte får en utan två helt olika förklaringar. Från början verkar det som Herr Knock (som vanligtvis heter Renfield) åkallar Orlok i en satanisk ritual. Men senare i filmen säger Orlok att det är Ellen som har åkallat honom genom sina lustar.
Jag uppfattade inte den första - för mig var det hans sätt att kommunicera med vampyren - utan förklaringen jag såg var den senare. Den är dock luddig, trots att den förklaras två gånger. Man får dock inte veta hur hon gick tillväga eller om det ens var Ellens uppsåt att sälja sig till vampyren/döden. Jag gick ifrån filmen frågandes.

SaaJeflaLess

Veteran
Jag uppfattade inte den första - för mig var det hans sätt att kommunicera med vampyren - utan förklaringen jag såg var den senare. Den är dock luddig, trots att den förklaras två gånger. Man får dock inte veta hur hon gick tillväga eller om det ens var Ellens uppsåt att sälja sig till vampyren/döden. Jag gick ifrån filmen frågandes.
Det hela var smått luddigt men som jag förstod det så
ville hon prata med en ängel men fuckade upp och fick kontakt med Nosferatu istället som förförde henne. Det där hände väl henne när hon var ganska ung och det är det som har jagat henne hela tiden fram tills hon träffar sin blivande man

Franz

Så kan det naturligtvis ha varit, det tänkte jag inte på. Men jag tycker nog ändå att det är lite konstigt att två personer i samma lilla stad helt oberoende av varandra tar kontakt med samma vampyr.

Franz

Det hela var smått luddigt men som jag förstod det så
ville hon prata med en ängel men fuckade upp och fick kontakt med Nosferatu istället som förförde henne. Det där hände väl henne när hon var ganska ung och det är det som har jagat henne hela tiden fram tills hon träffar sin blivande man
I och med att det var så luddig och bara gjorde oss förvirrade tycker jag att det hade varit bättre om det inte var med alls.

SaaJeflaLess

Veteran
I och med att det var så luddig och bara gjorde oss förvirrade tycker jag att det hade varit bättre om det inte var med alls.
Alltså, jag köpte premissen till varför kopplingen mellan karaktärerna fanns där så men det var inte hundra glasklart kanske. Nu ska det tilläggas att jag inte funderade så mycket när jag såg filmen utan bara njöt i fulla drag. Djupare analyser kommer jag att ägna mig åt när jag har sett den igen =) Kanske inte här men tja.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Det är ju inte ett dugg luddigt. Filmen öppnar med att Ellen (LRD är för övrigt suverän i rollen) åkallar Orlok, som ditills vilat. Hon är yngre då, och han har sedan dess haft henne i sitt våld, och sedan med nyväckta krafter kontaktat Knock, för att komma nära henne. Hans grepp har försvagats i och med Ellens giftermål och kärlek till Hutter. It's all there on the screen, i repliker och andra etableringar. Inte ett dugg luddigt.

Rickard

Urverk speldesign
Så kan det naturligtvis ha varit, det tänkte jag inte på. Men jag tycker nog ändå att det är lite konstigt att två personer i samma lilla stad helt oberoende av varandra tar kontakt med samma vampyr.
Jag såg det mer som att Orlok fick kontroll över mäklaren Knock för att kunna ge Ellens make en högre position och i slutändan få honom till Orloks slott så att vampyren kan få större kontroll över Ellen då hennes käresta inte längre är i närheten och stärker henne. Inget i filmen pratar dock om grevens inflytande, men jag kan ha missat det.

Franz

Jag såg det mer som att Orlok fick kontroll över mäklaren Knock för att kunna ge Ellens make en högre position och i slutändan få honom till Orloks slott så att vampyren kan få större kontroll över Ellen då hennes käresta inte längre är i närheten och stärker henne. Inget i filmen pratar dock om grevens inflytande, men jag kan ha missat det.
Så kan det absolut också varit. Min största invändning handlar om att det hela är för överarbetat. För mig känns det för invecklat i en film som primärt hade mått bäst av att leva på sitt bildspråk och sin atmosfär.

JohanL

Champion
Ett plot hole som finns i boken är att Dracula ämnar resa från Transsylvanien innan han ens får reda på Minas (Ellen i Nosferatu) existens, vilket är märkligt då hela poängen med hans resa är att sätta tänderna i henne.
Alltså, jag vet inte hur den här filmen är, men i boken tänker Dracula resa till England för att det är ett mer vitalt land (som också gör honom mer vital), som han planerar att ta över. Lucy och Mina är mer bonus.

(Hemma är han mer eller mindre satt i schack av att lokalbefolkningen vet vad som gäller.)

Franz

Alltså, jag vet inte hur den här filmen är, men i boken tänker Dracula resa till England för att det är ett mer vitalt land (som också gör honom mer vital), som han planerar att ta över. Lucy och Mina är mer bonus.
Nu var det nog ca. 14 år sedan jag senast läste boken så det kan säkert stämma. Men jag tror inte det är helt uttalat?

JohanL

Champion
Nu var det nog ca. 14 år sedan jag senast läste boken så det kan säkert stämma. Men jag tror inte det är helt uttalat?
Jag vet inte om det görs helt explicit någonstans, men det är standardtolkningen.

Kom ihåg hur mycket han går på om hur han härstammar från erövrare, och själv var en. Jag tror att det är ännu tydligare i saker som inte kom med i boken, som hans kult.

Det är också van Helsings Sewards tolkning: ”So he came to London to invade a new land.”

Last edited:

Vimes

Sillkung
Ett plot hole som finns i boken är att Dracula ämnar resa från Transsylvanien innan han ens får reda på Minas (Ellen i Nosferatu) existens, vilket är märkligt då hela poängen med hans resa är att sätta tänderna i henne
Är det poängen med hans resa i boken? Med tanke på hur boken är skriven får vi väl inte veta så mycket om varför han reser till England över huvud taget, eller minns jag fel?

Franz

Jag vet inte om det görs helt explicit någonstans, men det är standardtolkningen.

Kom ihåg hur mycket han går på om hur han härstammar från erövrare, och själv var en. Jag tror att det är ännu tydligare i saker som inte kom med i boken, som hans kult.

Det är också van Helsings Sewards tolkning: ”So he came to London to invade a new land.”
Jo precis. Det känns rimligt att han mest ville till England och röja och Mina blev hans mål av en slump. Men min poäng är att många filmer, inklusive Nosferatu, har försökt hitta förklaringar om att han skulle känt till Mina innan Jonathan/Hutter kommer till slottet och dessa blir sällan bra tycker jag.

JohanL

Champion
Jo precis. Det känns rimligt att han mest ville till England och röja och Mina blev hans mål av en slump. Men min poäng är att många filmer, inklusive Nosferatu, har försökt hitta förklaringar om att han skulle känt till Mina innan Jonathan/Hutter kommer till slottet och dessa blir sällan bra tycker jag.
Mmm, Bram Stoker’s Dracula är på en del vis en bra film, men själva idéinnehållet suger, tycker jag.

Rickard

Urverk speldesign
I övrigt så rekommenderar jag Faculty of Horror-avsnittet om Nosferatu för att få deras teorier och tankar om filmen.
Tack för tipset. Jag såg nu deras intervju med Robert Eggert ([edit] Det var visst Evolution of Horror), där han säger att Ellen är en sömngångare och förr i tiden trodde de att sömngångare var i kontakt med andra dimensioner och där (o)lyckades hon träffa greve Orlok. Ellen-karaktären blev mycket mer intressant för mig nu, särskilt som hon är protagonisten - inte ett våp, utan någon som är fjättrad både av en demonisk kraft och av samhället (så hon inte kan lösa sakerna själv).

[edit2] Jag satt också och funderade kring symbolism och metaforer medan jag såg filmen, men kunde inte direkt se något, men nu sade Eggert att han inte gör filmer på det sättet, utan försöker bara vara så trovärdig som möjlig för den eran.

Last edited:

(Hemma är han mer eller mindre satt i schack av att lokalbefolkningen vet vad som gäller.)
Det var ungefär så jag tolkade det också när jag läste det. Dracula vill till det moderna mäktiga landet och skaffa sig en ny bas där. Inte vara kvar i gameldagsa Rumänien. Att han sedan springer på minna och Lucy mest råkar bli så, jag tolkar det som att hade slumpen fört iland honom någon annanstans hade han druckit blodet av de som fanns där.

SaaJeflaLess

Veteran
Tack för tipset. Jag såg nu deras intervju med Robert Eggert ([edit] Det var visst Evolution of Horror), där han säger att Ellen är en sömngångare och förr i tiden trodde de att sömngångare var i kontakt med andra dimensioner och där (o)lyckades hon träffa greve Orlok. Ellen-karaktären blev mycket mer intressant för mig nu, särskilt som hon är protagonisten - inte ett våp, utan någon som är fjättrad både av en demonisk kraft och av samhället (så hon inte kan lösa sakerna själv).

[edit2] Jag satt också och funderade kring symbolism och metaforer medan jag såg filmen, men kunde inte direkt se något, men nu sade Eggert att han inte gör filmer på det sättet, utan försöker bara vara så trovärdig som möjlig för den eran.
Faculty drivs av bl.a Andrea Subissati som är redaktör för Rue Morgue. Hon har gjort en intervju med Eggers inför Nosferatu men den gjorde hon i somras så det är inte så mycket prat om filmen i sig iom att den inte hade visats för någon än. :) Men ja, jag lyssnade på Facultyavsnittet när jag körde hem från bion och dom lyfte mycket som gjorde filmen ännu bättre för mig.