WRNU:s filmklubb 2025 v5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v5 2025 – #627 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Khan

Kondottiär
Häromdagen såg jag Wallace & Gromit: Vengeance most fowl med barnen.

Det bästa som kommit ur Wallace & Gromit på åratal. Det är precis vad du vill ha när du vill ha Wallace & Gromit.

Wallace har uppfunnit en knasig pryl, som skapar problem när en gammal skurk från -93 dyker upp och vill ha hämnd. Det resulterar i knas och kalabalik och ett helt gäng överraskande bra actionscener.

Fantastiska ordvitsar, mysputtriga tekoppar och en synnerligen ond pingvin.

Se den. Det här var fantastiskt roligt.

Jocke

Man med skägg
Jag har sert Nightbitch (2024) och The VVitch (2015).
Den första är en film om att Amy Adams är nybliven hemmafru, men inte trivs i det livet och kanske/kanske inte förvandlas till hund på nätterna.
Den säljs in av D+ som Sräck/Komedi och ingent av det passar särsklit bra. Det är ett drama som utforskar barn/barnlöshet, skillnaden på att ha och vara mamma, hur två personer som vill varandra väl ändå kan förstöra för varandra osv.
Ja, det finns några scener jag skrattade åt och ett och annat body horror moment, men mer än något annat är det en väldigt varm film som klarar sig utan att bli fjantig eller stereotyp. Och som jag sa till en polare, bara pitchen för filmen är ju bättre än 80% av allt som oscarsnominerades.
4 av 5

Den senare är första filmen jag minns att Anya Taylor-joy var med i. Och nu såg jag om den för att Netflix menade att det var SISTA CHANSEN.
Det är en stämnigsfull historia om en familj nybyggare som efter en schism med sin by flyttar till ett ruckel i skogen. Och sen är det jobbiga saker som besvärar dem. Orsakas allt av en häxa? Och är tonårsdottern Thomasin (ett namn jag bara hört på spanska innan) den häxan?
Den var typ lika bra som jag mindes den.
4 av 5