Nekromanti WRNUs bokklubb: Maj 2014

Max Raven

T12-kultist
En ny månad, dags för en ny instans av bokklubben!

Reglerna är enkla:

Läs något. Skriv något om det här.

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

roboman

Veteran
Jag har just läst ut en s.k. creepypasta. Inte bara vilken skithistoria som helst, utan en väldigt välskriven och lång sak om ca 25 000 ord. Jag orkar inte läsa från skärmen, så jag skrev ut den i sin helhet. Efter att ha justerat marginalerna och radavstånden så att det blev som en vanlig skönlitterär bok, med ca 350-400 ord per sida, skrev jag ut den som "booklet" och konstaterade (vilket snabba forumister redan räknat ut) att den var ca 70 sidor lång. Kort sagt är det här en historia någon lagt ner mycket tid på.

Penpal heter den, och består av 6 st kortare historier. 6 noveller kan man säga, som alla berättar om olika märkliga händelser under den namnlösa protagonistens uppväxt. Historierna postades en och en på reddit:s underforum nosleep, och är likt så många andra historier i sitt slag skrivna på ett sätt som ska kunna ge ett autentiskt intryck. Exempel:

Footsteps said:
This is long, so I apologize for that. I’ve never had to tell this story with enough detail to actually explain it all the way, but it is true and it happened when I was about 6 years old.
In a quiet room if you press your ear against a pillow you can hear your heartbeat. As a kid, the muffled, rhythmic beats sounded like soft footsteps on a carpeted floor, and so as a kid almost every night – just as I was about to drift off to sleep – I would hear these footsteps and I would be ripped back to consciousness, terrified.
Balloons said:
A couple days ago I posted a story called "Footsteps" here on /nosleep. There were a number of questions that made me curious about certain details about my childhood and so I spoke with my mother. Exacerbated by my questions she said "why don't you just tell them about the goddamn balloons if they're so interested." As soon as she said that I remembered so much about my childhood that I had forgotten. This story will provide some greater context for the previous story, which I think you should read first. Though the order isn't of vital importance, reading that story first will put you in my place more effectively since I remembered the events of Footsteps first. If you have questions or anything feel free to ask and I'll try to answer them. Also, both stories are long, so heads up on that. I'm just hesitant to leave out any details that might be important.
Den andra historien är min klara favorit. Den heter Balloons och för mina tankar till Det, den roman jag för tillfället läser. Jag ska inte berätta så mycket om handlingen i historierna, dels för att jag inte orkar skriva för mycket och dels för att jag tycker att den som är intresserad av litteratur i detta slag bör läsa den här historien och därigenom få reda på det själv.

Betyg
Jag tycker personligen inte om den femgradiga betygskalan. Jag brukar använda betyg mellan 1-3 eller 1-4, och även tillämpa halva betyg. Den sistnämnda kommer jag tillämpa i det här fallet. Den är som gamla betygskalan, mellan IG och MVG.

1 = inte värt att läsa.
2 = godkänd underhållning.
3 = rekommenderas.
4 = en av de bästa i sitt slag.

Footsteps: 2,5 av 4
Balloons: 4 av 4
Boxes: 4 av 4
Maps: 3 av 4
Screens: 3 av 4
Friends: 3 av 4

Helheten från dessa sammanhängande historier, efter att även ha läst en del på nätet där folk diskuterat händelseförloppet och försökt knyta ihop en del trådar, blir ett strålande betyg på 3,5 av 4. Penpal förtjänar verkligen den hyllning som den fått.

Nästa läsning: Jag fortsätter med Det (av Stephen King, ni vet). Har även plockat fram en gammal novellsamling av honom samt ett par nya, 40-sidiga creepypastas. Jag gillar förresten inte att böja creepypasta på svenska. Kanske ska kalla det något annat... urbana spökhistorier? Nja... jag vet inte.

Kärlekscraft

Swordsman
Den här frågan kan vara lite malplacerad: Har inte läst något, men: när jag var liten fanns det en bok i bokhyllan hemma som hette typ Salivträdgården, lät både ond och otäckt. Men kan inte hitta den när jag söker på nätet. Vill gärna läsa den och få inspiration..

Kärlekscraft

Swordsman
roboman;n23679 said:
Salivträdgården... låter ganska ofräscht. Minns du något mer? Läste du den eller såg du den bara på bokhyllan?
Nej, jag var så liten då - bläddrade kanske i den - men minns inte. Tror omslaget var svart/vit/grått med skissade ansikten(professionelt & snyggt), ett av ansiktena var lite mer framträdande. Möjligt att det också fann en brunn tecknad samt lite grönska på antingen framsidan eller baksidan - tillsammans med de otäcka ansiktena.
Kärlekscraft said:
Kan vara möjligt att den är en utländsk bok som fått en annorlunda svensk titel(en annan tråd på forumet tar upp sådana fall angående filmer), minns inte författare. Man får nästan söka i något stort arkiv efter den...
roboman said:
Det finns en tråd på flashbacks litteraturforum också, den brukar vara bra om man söker något särskilt verk. https://www.flashback.org/t56325

Men det är klart... då kommer ju jag se vilket flashback-nick som frågat efter Salivträdgården, och kan koppla samman hej vilt. Jag kan fråga på flashback annars. Jag heter roboman där. ;)
Kärlekscraft said:
Gör det, så man får behålla sin anonymitet. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag läste Agatha Christies A Murder is Announced, och det är nog en av mina favoriter hittills.

Christie följer ju såklart en viss mall men varierar sig en hel del inom formen. Ett klart föredöme för mig som spelledare; man kan berätta en mordhistoria på extremt många olika sätt.

Den här boken börjar med att någon annonserar i tidningen att "A murder is announced", och så tid och plats. Eftersom det är en pytteliten stad blir såklart alla nyfikna och det dyker upp en brokig skara personer -- men det visar sig att personen som bor där mordet skulle äga rum inte heller har någon aning om vad som menas. Plötsligt slocknar alla lampor, en inbrottstjuv kommer in, ett par skott brinner av...

Det blir i vanlig ordning en jäkla massa vittnesuppgifter som hänger ihop (eller inte), undersökning av mordplatsen och funderingar kring vem som kan ha sett vad och var dörrar är och vilka som går att öppna och varför någon bytt ut en lampa... Jag får känslan av att jag som läsare borde föra anteckningar, men det gör jag aldrig. Och därmed har jag alltid fel. Men det gör inget, för jag får alltid den härliga känslan av att jag KUNNAT lösa mysteriet, om jag bara varit lite smartare.

Och så är miss Marple med, och det är ju alltid trevligt.

Jag brukar också tycka om att notera språkliga och historiska grejer. Den här gången används "pussy" för att beskriva gamla tanter, vilket för ett modernt öga blir lite speciellt. Sedan tycks uttrycket "fall guy" precis ha importerats från Amerikat till england. Det är något mindre kommunistskräck här än i många tidigare böcker, men nog får en och annan äldre karaktär bre ut sig kring fallande moraliska standarder, hur ekonomin inte längre tillåter dem att ha tjänstefolk, etc.

Överlag gillar jag den här skarpt.

Kärlekscraft

Swordsman
Kärlekscraft;n23682 said:
Nej, jag var så liten då - bläddrade kanske i den - men minns inte. Tror omslaget var svart/vit/grått med skissade ansikten(professionelt & snyggt), ett av ansiktena var lite mer framträdande. Möjligt att det också fann en brunn tecknad samt lite grönska på antingen framsidan eller baksidan - tillsammans med de otäcka ansiktena.
Såg att du, Roboman skapade ett inlägg åt mig på FB - och svar kom: Det är exakt den!!!! :eek::grin::p https://p.gr-assets.com/max_square/f...80/8357143.jpg Den heter tydligen 'Salivträdet' av Brian Aldiss, och inte "-trädgården", men den vara nära. Var under 10 år gammal när jag sist såg den fysiskt. https://p.gr-assets.com/max_square/f...80/8357143.jpg Det är exakt det här omslaget.
roboman said:
Ja det var ju otroligt. Jag trodde inte riktigt själv att det skulle gå när jag såg hur många fler frågor än svar det fanns i tråden, men det gick ju ypperligt!