Nekromanti WWII-rollspel?

Y Tvetunga

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
34
Location
Sö!Tälje!
Hej.
Är det nån som vet om det finns något bra och genomtänkt 2:a världskrigetrollspel? Annars borde man fan göra ett sånt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Är det nån som vet om det finns något bra och genomtänkt 2:a världskrigetrollspel?"

Ja. GURPS WWII.


Storuggla, klart slut
 

Y Tvetunga

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
34
Location
Sö!Tälje!
Tack Ugglan. Men vad går det ut på? Vart kan jag få tag på det? Om du orkar kanske du kan skriva lite utförligare. Men jag är ju dock en simpel grisodlare....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men vad går det ut på?"

Det är andra världskriget. Tyskar bankar på ryssar som bankar på japaner som bankar på kineser som bankar på japaner som bankar på engelsmän som bankar på tyskar som om några år får storsmisk av amerikaner.

I övrigt är GURPS såpass modulärt och flexibelt att du kan göra ungefär vad sjutton du vill. Spelet bidrar helt enkelt med regler och information för att kunna spela i andravärldskrigsmiljö på ungefär vilket sätt du vill.

Ska man vara pessimistisk så har GURPS WWII precis samma problem som alla andra krigsmiljöspel. Det blir fort tråkigt.

"Vart kan jag få tag på det?"

I en spelbutik, eller från Steve Jackson Games hemsida.
 

Y Tvetunga

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
34
Location
Sö!Tälje!
Jag hade redan innan jag skrev det här inlägget en vag aning om vad andra världskriget gick ut på, men tack för ditt svar även om det innehöll en viss historierevisionistisk bismak.
Jag menar vad gör karaktärerna, vad går äventyren ut på. Är man agenter? Är man en vanlig soldat? Vad är upplägget? FInns det fantasy eller SF-inslag?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag hade redan innan jag skrev det här inlägget en vag aning om vad andra världskriget gick ut på, men tack för ditt svar även om det innehöll en viss historierevisionistisk bismak."

Bry dig inte om den. Den var oavsiktlig (fast jag tyckte jag fick med ryssarna ändå på första varvet, så jag såg ingen mening med att ta upp dem på det andra).

"Jag menar vad gör karaktärerna, vad går äventyren ut på. Är man agenter? Är man en vanlig soldat?"

Det är helt upp till dig att bestämma. GURPS WWII innehåller information som en rollspelare behöver om andra världskriget. Vad du gör med den är helt upp till dig. Vill du spela agent, så går det. Vill du spela vanlig soldat så går det. Det är helt upp till dig.

Tja, och din spelledare, förstås.

"FInns det fantasy eller SF-inslag?"

Då behöver du skaffa GURPS Fantasy eller GURPS Space också. :gremgrin:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
"FInns det fantasy eller SF-inslag?"


Då behöver du skaffa GURPS Fantasy eller GURPS Space också.


Som Krille sagt tidigare, GURPS är modulärt, så modulera mera! För övrigt så kommer GURPS 4e ut i dagarna så du kan säkert få tag på 3e reglerna för en billigare penning...

/Honken
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ja det finns en del sådana.

GURPS WWII och allehanda andra böcker till GURPS. Sedan har du framförallt Godlike som i och för sig fokuserar på en fiktiv historia, där hjältarna har superförmågor. Gå in på deras hemsida och läs mer vetja, det är ett riktigt härligt spel som jag varmt kan rekommendera.

Sist men inte minst har du en hårdinbunden bok till Wraith: The Oblivion som heter Wraith: The Great War som beskriver första världskriget. Den är slutsåld och finns inte få tag på i nytt skick, men kolla in andrahansmarknader. Dessutom finns ju White Wolfs bok kring andra världskriget till Wraith: The Oblivion också - The Shoah. Den är också väldigt bra och ganska mörk till stora delar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
För att skapa äventyr i WWII så kan säkert Sven Hassels böcker stå för mycket information. Utelämna de stora slagen och återberätta dem som bakrgrundsinformation i stället. Placera spelgruppen i situationer där deras agerande blir avgörande för mindre uppseendeväckande händelser.
Spelstilen är förvisso er egen men om man vill komma bort från agenthistorier och commandouppdrag som luktar Alistair MacLean så kanske det funkar bättre.
 
Top