Nekromanti X-Card fråga

God45

#PrayersForBahakan
Jag har haft den här frågan ett tag men känner mig som en parodi av mig själv när jag ställer den. Men jag kan inte hitta något bra svar på den när jag letat. Så var snälla mot mig nu... Men:

Om någon använder X-Cardet ska man inte ställa några följdfrågor. Men om det pågår flera fruktansvärda saker samtidigt, hur vet jag då vilken del som personen vill att jag ska undvika?

Exempel från ett av mina spel: Om jag har en scen där någon blir torterad, personens barn och husdjur blir hotade, personen som gör torterandet är en massa av intelligenta kackerlackor och som en del av tortyren används sprutet fyllda med narkotika... Hur vet jag vilken del spelaren reagerar mot och vilken del jag ska undvika frammåt? Reagerade personen på insekterna? Att barn var hotade? Tortyr? Nålar?

Det känns som att det finns ett bra svar på det här men jag hittar det inte.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror på ögonkontakt och kroppsspråk.

Om jag har en scen där någon blir torterad,

Titta på spelarna, är de med?

personens barn och husdjur blir hotade,

personen som gör torterandet är en massa av intelligenta kackerlackor

och som en del av tortyren används sprutet fyllda med narkotika.

Hur vet jag vilken del spelaren reagerar mot och vilken del jag ska undvika frammåt? Reagerade personen på insekterna? Att barn var hotade? Tortyr? Nålar?

SL-tips som tjänar trippelt syfte: Prata långsammare. Då hinner du både tänka ut nästa formulering för maximal slagkraft, och den förra hinner sjunka in hos spelarna så deras fantasi sätter fart, och du får en chans att kolla hur de reagerar på det som redan sagts. Om spelledaren låter som en auktionsutropare på speed så går mycket av effekten förlorad. IMO, som vanligt.

God45

#PrayersForBahakan
wilper;n324565 said:
Jag tror på ögonkontakt och kroppsspråk.

Om jag har en scen där någon blir torterad,

personens barn och husdjur blir hotade,

personen som gör torterandet är en massa av intelligenta kackerlackor

och som en del av tortyren används sprutet fyllda med narkotika.

Hur vet jag vilken del spelaren reagerar mot och vilken del jag ska undvika frammåt? Reagerade personen på insekterna? Att barn var hotade? Tortyr? Nålar?

SL-tips som tjänar trippelt syfte: Prata långsammare. Då hinner du både tänka ut nästa formulering för maximal slagkraft, och den förra hinner sjunka in hos spelarna så deras fantasi sätter fart, och du får en chans att kolla hur de reagerar på det som redan sagts. Om spelledaren låter som en auktionsutropare på speed så går mycket av effekten förlorad. IMO, som vanligt.
Det här är bra råd, men jag gör redan det här. Och jag gör efter spels snack och feedback. Just med X-Cardet får jag inte ställa frågor om det vilket gör det svårt bara. Och som någon som kör ganska upprörande skräck är det svårt om jag inte får detaljerna. Ibland är det verkligen "Jag kan inte spelleda det här utan tortyr. Men är det just nålar går det.".

wilper

Alltså, du får inte ställa frågor, men personen som X:ade _får_ ju berätta var skon klämmer. I värsta fall kan du ju klippa till nästa scen och släppa in den X:ande att först etablera var ni är och gruppens tillstånd. Rent hypotetiskt då, i praktiken vid bordet har vi kört Timeout-tecken och/eller safeword ("Pepparkaka") och problemet du beskriver har aldrig faktiskt dykt upp. Har du drabbats av det själv, eller förbereder du dig inför framtiden?

God45

#PrayersForBahakan
wilper;n324572 said:
Alltså, du får inte ställa frågor, men personen som X:ade _får_ ju berätta var skon klämmer. I värsta fall kan du ju klippa till nästa scen och släppa in den X:ande att först etablera var ni är och gruppens tillstånd. Rent hypotetiskt då, i praktiken vid bordet har vi kört Timeout-tecken och/eller safeword ("Pepparkaka") och problemet du beskriver har aldrig faktiskt dykt upp. Har du drabbats av det själv, eller förbereder du dig inför framtiden?
Jag förbereder mig för framtiden. Har inte varit spelledare med ett X-card i effekt. Men det bör vanliga och vanligare vid cons och liknande, och vill inte vara oförberedd.

Problemet jag ser med det är att om jag kör skräck dyker inte något bara upp en gång. Är tortyr med är det antagligen för att det fyller en viktig tematisk funktion. Jag kan inte ta ut det.

Jag har kört Vampire scenarion där missbruk/lidande/övergrepp tillsammans är den central tematiken. Jag måste komma tillbaka till det flera gånger. Och jag har flera tematiker gående samtidigt för annars är det dåligt spelledande. X-Cardar någon något i ett skräckspel vet jag inte hur jag fortsätter. Exakt vilken del klarar de inte av? Jag kan finjustera men det är verkligen det enda jag kan göra. Och jag kan inte finjustera något om jag inte får ställa frågor.

wilper

Du kan ju skriva en innehållsdeklaration på ditt arr. Det lär styra bort många som har självinsikt, så de tar saker som är mer i deras stil.

Sedan kan det hända att man ändå snubblar in i saker som man/spelarna inte väntat sig. NNO spelade Montsegur 1244 på konvent en gång och en spelare kände att det var fel tid och plats och valde att hoppa ur spelet. Det är helt OK. Gruppen kunde ha valt att avsluta helt, det hade också varit OK, vi kan spela något annat i stället, att forcera historien till sitt slut har lägre prio än folks välbefinnande.

Alla påbörjade spelpass måste inte avslutas, det har vi snubblat in i hemmavid med NNO-gänget, något var för starkt så vi fick sluta. Det är också OK, möjligheten att bryta är vad som ger oss modet att spela djärvt från början.

Jag tror ärligt att du oroar dig i onödan. (Även om det är en sympatisk oro, det är bra att vilja att ens medspelare mår bra. :) )

APM

Bläckfisk
Jag har också funderat på det där. Min lösning har varit att göra ett kort till varje spelare.

Om vi närmar oss ett för mig känsligt ämne så kan jag hålla upp kortet och eventuellt förklara vad det är vi ska styra bort ifrån. Men som sagt, inga förklaring får utkrävas. Det blir alltså ett sätt att visa var ens line går utan att man har passerat den. Man kan också använda den för att be om en veil.

Det andra sättet att använda kortet på är att lägga ner det i mitten på bordet. Det betyder "bryt" och innebär att vi avbryter fiktionen och raderar scenen som vi just hade. Utan följdfrågor.

Om man sen vill göra kortet ännu bättre så gör man ett O på baksidan som man visar upp när man gillar något! Kan t ex vara bra när två spelare skriker på varandra in-Character!

Der har löst mina problem jag kände med x-kortet i sin ursprungliga form.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag har inte kört med X-kort, eller safe words vid penna-och-pappersrollspel.

Men om jag skulle köra med X-kort, så skulle de behöva nämna vad det gäller. Om de inte kan det, så skulle det vara stopp på allt i vilket fall (vilket kan vara rimligt, om man t.ex. snubblat över en starkare fobi eller PTSD).

Men, det är inte krav på att behöva förklara några detaljer. Det är upp till dem att berätta om de vill, vid något tillfälle. Att inte få det berättat är nog faktiskt lika mycket för att känsliga personer inte skall behöva höra, som att inte behöva berätta.

Oberoende hur man väljer att köra med dem, se till att prata om det innan spel, och utgå inte från att alla har samma uppfattning om vad som gäller.