Nekromanti X-men III *Spoilervarning*

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag såg X-men III (The Last Pannband) igår och nu funderar jag på vad jag egentligen tyckte om den. Personligen så gillar jag ettan bäst eftersom tvåan mest känns som en upptakt till trean och mindre som en självständig film. Trean känns ganska kort (1 h och 45 minuter får väl betraktas som ganska lite i dessa tider) och introducerade i vanlig ordning en samling nya karaktärer trots att det egentligen är de gamla och etablerade som är mest intressanta. Dessutom handskades regissören ganska respektlöst med dem (vilket är uppfriskande). Att en del gamla töntar som egentligen inte tillförde någonting försvann gör inte mig något, men jag blev lite chockad när X himself upplöstes i atomer ganska tidigt in i filmen. Action-scenerna är som vanligt väldigt coola, men det stör mig att filmen inte tar sig tid att fördjupa sig kring frågeställningar och karaktärer. Personer introduceras för att lösa specifika problem och sedan försvinner de raskt iväg, väldigt djupa frågeställningar läggs fram utan att diskuteras. En av de starkaste scenerna tyckte jag var den unge Angel som försökte såga av sina vingar på toaletten, men hela diskussionen om mutanter bara blåste förbi utan att egentligen fastna. Det var som om regissören var rädd för att bli för djup och riskera att förolämpa oss korkade tittare.

Som vanligt är det Magneto som är coolast, vi diskuterade på hemvägen ifrån bion om inte Ian McKellen egentligen är häftigare som Magneto än som Gandalf eftersom Magneto faktiskt gör saker medan Gandalf mest sitter och röker pipa.

Jag hoppas på att en förlängd DVD-version kan ta sig tid att faktiskt fördjupa sig mer i filmens mest intressanta frågor istället för att bara fokusera på mutanter med feta moves.

Foggmock

Myrmidon
Magneto faktiskt gör saker

As opposed to vadå, att nita en Balrog, slåss med Häxkonungen och zappa Nazghuler, plotta för Ringens förstörande, organisera försvaret av Minas Tirith..... ? :gremsmirk:

seinet

Swashbuckler
Re: X-men III *mer Spoilervarning*

Jag håller med, alldeles för lite djup i filmen. Jag tycker det var lite surt att Rogue gjorde det hon gjorde, kunde dom inte gjort den centrala mutanten i filmen lite äldre så hade man kunnat lösa det problemet på ett mycket bättre sätt. På samma sätt tyckte jag "problemet" med Jean Grey löstes på ett korkat sätt.

En fråga dock, vart tog Kurt "Nightcrawler" Wagner vägen i den här filmen, såvitt jag minns överlevde han andra filmen.

/Seinet Wintermute - Var dock ganska nöjd med filmen i alla fall

walium

Ganska töntig, faktiskt
"As opposed to vadå, att nita en Balrog, slåss med Häxkonungen och zappa Nazghuler, plotta för Ringens förstörande, organisera försvaret av Minas Tirith..... ?"

Ja, men hur magiskt är det liksom? Han är ju framme och viftar med svärdet precis som alla andra, särskilt mycket magi använder han ju faktiskt inte, varken i böckerna eller filmerna.

Storuggla

Champion
"vi diskuterade på hemvägen ifrån bion om inte Ian McKellen egentligen är häftigare som Magneto än som Gandalf eftersom Magneto faktiskt gör saker medan Gandalf mest sitter och röker pipa."

Dude, McKellen är häftigast som Rikard III eller Kurt Dussander. Han ska spela ond, annars är det hallontårta och mumsmums på dagis.

Storuggla, ekorre nötter blixtlås

Krille

Super Moderator
Magi och magi

...vilket är lite av poängen: Tolkien menar inte så mycket "magiker" eller "trollkarl" när han säger "wizard", utan drar även det ordet till dess filologiska rot: anglosaxiskan wicce eller möjligen wyz-ard betyder "vis man", inte "eldboll-chuckare" eller "kaninurhattdragare". Hans jobb är inte att vara artilleriunderstöd till Gimli och Legolas, utan att vara rådgivare år kungar.

Sen är det fett med magi ändå: han står för belysningen genom hela Moria, texempel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Magi och magi

"Sen är det fett med magi ändå: han står för belysningen genom hela Moria, texempel."

Jaja, men det är ju ändå ingenting mot att böja Golden Gate-bron eller att stoppa en bilkolonn med några handviftningar. Och jag vet att det är ett medvetet grepp ifrån Tolkiens sida att inte låta Gandalf vara någon superhjälte. Men vissa saker blir helt enkelt coolare på filmduken än i bokform och vice versa.

Ridijeck

Warrior
Jag håller med om att trean inte var på nivå med de två första filmerna - den var väl okej som ett klimax på historien, men fungerade inte lika bra som en egen film. Framför allt tycker jag det var att den lite för ostrukturerad och fokuserade för mycket på actionen och för lite på karaktärerna....
Vänta, det har du redan skrivit. Okej, då är jag rädd att jag inte har så mycket att tillägga utöver att jag håller med.

En sak bara: i min dumhet gick jag tillsammans med resten av publiken när eftertexterna börjat, och därmed missade jag den miniscen jag hört ska komma därefter. Någon som kan berätta vad den var?

Ridijeck
som ändå tycker det var bra att de vågade ta död på så många nyckelpersoner - även om de knappast förblir döda så länge eftersom det är Marvel vi pratar om

Krille

Super Moderator

"Jaja, men det är ju ändå ingenting mot att böja Golden Gate-bron eller att stoppa en bilkolonn med några handviftningar."

Never play an ace when a two will do. Jag är faktiskt mer impad av en karl som kan stoppa ondskans furste genom att skicka iväg två hobbitar, än av en flygande knasboll som måste böja kända amerikanska landmärken för att boosta sitt ego.

Krille

Super Moderator
Eftertexter [ANT]

"En sak bara: i min dumhet gick jag tillsammans med resten av publiken när eftertexterna börjat"

Pucko! Har man betalt 95 spänn för att få se skiten så ska man för sjutton få valuta för varenda krona! Det är minst tre spänn film under eftertexterna!

ripperdoc

Myrmidon

Fast att spela ett ess, när hela världen står på spel, och man har två (eller fler) på handen - är inte det synnerligen dumdristigt? :gremwink:

/RD

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Jättespoiler! [Jättespoiler]

Man ser en scen från någon form av sjukhus. En kvinna går in i rummet, hon ser ut att vara en sköterska eller doktor av något slag. Hon ställer sig och tittar på en apparat. Den är ansluten till en man som verkar ligga i koma. Sen så säger mannen hennes namn, kommer inte ihåg vad det är. Hon tittar upp och ser skitförvånad ut. Om jag minns rätt så sa hon även något där.

- Jocke, spoilar.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Jag recenserade filmen.

Till att börja med vill jag säga att den är skriven för att inte avslöja för mycket av handlingen utan mer för att reflektera några av mina tankar kring filmen.

Eftertexterna har precis rullat förbi och jag reser mig upp ur biostolen. En känsla av uppgivenhet och desperation genomsyrar mig samtidigt som att en viss form av glädje har slagit rot.

X-Men III är en djup film som är på tok för kort och innehållsrik. Det känns som att allt för många och för komplicerade karaktärer har kastats in i filmen utan någon egentlig baktanke. För att ta några exempel så har vi Jaggernaut. I filmen framställs han som en stor och dum elaking utan någon egentlig bakgrundshistoria. Fast egentligen är han så mycket mer än stor och dum. Angel, en av de viktigare rollerna i denna film, orsaken till att botemedlet skapades fick nästan ingen plats alls inte ens det som är botemedlet. Mystiqe lämnades nästan helt och hållet utanför. Samtidigt så har det introducerats en hel hög av mutanter som är så mycket mer än de slaktoffer de används till.

Om regissörerna hade skippad alla dessa överflödiga actionscener och lagt mer krut på att få ihop alla trådar som lämnas oknytna hade denna film varit mer än ett mästerverk. Det går rykten om att detta skall vara den sista filmen i X-Men-serien. Det är verkligen synd eftersom det finns så oerhört mycket mer att berätta, så många trådar att knyta ihop.

Inuti mig råder det ett upplopp som kräver mer! Vad händer egentligen mer de centrala figurerna efter att filmen har tagit slut. Att det skulle vara slut på deras era vägrar jag tro. Jag kan hålla med om att filmen hade kännts fånig om inte karaktärer hade offrat sig på det sätt som de gjorde, men allt för mycket har lämnats kvar utan en ordentlig förklaring.

Jag vill se mer av X-Men och fortsätter filmerna i den riktning som de är på väg just nu så tror jag att det kan bli riktigt, riktigt bra!

Ridijeck

Warrior
Re: Eftertexter [ANT]

Pucko! Har man betalt 95 spänn för att få se skiten så ska man för sjutton få valuta för varenda krona! Det är minst tre spänn film under eftertexterna!
Tro mig, det finns ingenting du kan säga mig som jag inte redan sagt mig själv...
/R

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jättespoiler! [Jättespoiler]

Uhm...det är inte vilka personer som helst. Det är Moira MacTaggert och den komatose patienten från tidigare i filmen, som Xavier tog upp som ett mutant-dilemma. Plötsligt vaknar patienten upp, och börjar tilltala henne - med professor Xaviers röst. Hon svarar: "Charles?"...

Väldigt snygg lösning, imo - den scenen och slutscenen med Magneto och shackpjäsen räddar upp några av filmens dramaturgiska brister elegant och helt och hållet.

- Ymir, tokspoilar

mcwolfe

Veteran
Re: X-men III *mer Spoilervarning*

Enligt ryktet så var skådisen som spelade Nightcrawler väldigt svår att arbeta med och allmänt folkilsk, så han fick inte vara med.

McWolfe

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Precis!

Stämmer mycket riktigt. Det hade bara fallit mig ur minnet vilka det var och jag skämdes nästan för att göra inlägget... :gremtongue:

- Jocke, yep...

Johan K

Gammal & dryg
Av någon anledning så har alal X-menfilmer gått mig förbi helt. Fråga mig inte varför, men det har visst bara blivit så.
Dock så blev jag luite småsugen på att se dessa filmer, bara för att man inte sett dem.. :gremblush:

/ Johan K, som för övrigt blev välldas nöjd med sin tigerkaka ! :gremtongue:

EchonCique

Hero
Re: Eftertexter [ANT]

Håller helt med. Problemet är att alla jag går på bio med rusar ut så fort eftertexterna sätter igång. Det där med att ta det lugnt, lägga upp fötterna på sätet framför en och se på eftertexterna och tänka på vad man precis sett är inte populärt med de jag går på bio med. Finns ett undantag och han är filmmaskinist .. :gremsmile: