Jag såg X-men III (The Last Pannband) igår och nu funderar jag på vad jag egentligen tyckte om den. Personligen så gillar jag ettan bäst eftersom tvåan mest känns som en upptakt till trean och mindre som en självständig film. Trean känns ganska kort (1 h och 45 minuter får väl betraktas som ganska lite i dessa tider) och introducerade i vanlig ordning en samling nya karaktärer trots att det egentligen är de gamla och etablerade som är mest intressanta. Dessutom handskades regissören ganska respektlöst med dem (vilket är uppfriskande). Att en del gamla töntar som egentligen inte tillförde någonting försvann gör inte mig något, men jag blev lite chockad när X himself upplöstes i atomer ganska tidigt in i filmen. Action-scenerna är som vanligt väldigt coola, men det stör mig att filmen inte tar sig tid att fördjupa sig kring frågeställningar och karaktärer. Personer introduceras för att lösa specifika problem och sedan försvinner de raskt iväg, väldigt djupa frågeställningar läggs fram utan att diskuteras. En av de starkaste scenerna tyckte jag var den unge Angel som försökte såga av sina vingar på toaletten, men hela diskussionen om mutanter bara blåste förbi utan att egentligen fastna. Det var som om regissören var rädd för att bli för djup och riskera att förolämpa oss korkade tittare.
Som vanligt är det Magneto som är coolast, vi diskuterade på hemvägen ifrån bion om inte Ian McKellen egentligen är häftigare som Magneto än som Gandalf eftersom Magneto faktiskt gör saker medan Gandalf mest sitter och röker pipa.
Jag hoppas på att en förlängd DVD-version kan ta sig tid att faktiskt fördjupa sig mer i filmens mest intressanta frågor istället för att bara fokusera på mutanter med feta moves.
Som vanligt är det Magneto som är coolast, vi diskuterade på hemvägen ifrån bion om inte Ian McKellen egentligen är häftigare som Magneto än som Gandalf eftersom Magneto faktiskt gör saker medan Gandalf mest sitter och röker pipa.
Jag hoppas på att en förlängd DVD-version kan ta sig tid att faktiskt fördjupa sig mer i filmens mest intressanta frågor istället för att bara fokusera på mutanter med feta moves.