Nekromanti X valen och tunnplåtsharnesk

Rasmusen

Veteran
Det finns vissa bitar som jag tycker är rätt märkliga med X valen i EON II. Men mest handlar det nog om tungt pansar, jag har slagit lite i böckerna fram och tillbaka och har svårt att hitta lämpliga rustningsdelar. Man får använda mycket fantasi och tänka. En sak till, varför finns det inte i grunden ett harnesk i tunnplåt. Jag har visserligen räknat på ett (tog dom vanliga attributen för H,K,S samt bryt). Jag fick det att väga ungefär 6-6,5 kg exkl modifikationer (gillar när man får Kraggbarbarer med 2,0 i modifikation.)
/Rasmus *gillar stora starka roller bäst och roar sig med att på lediga stunder slå fram roller*

Rasmusen

Veteran
Jag har nu Krigarens väg i knäet. slår upp rustningstabellen och tittar på tunn plåt. Där står armskenor, benskenor, handskar, Iken-Hiran, Paradrustning och skor.

Baron Marak

Swordsman
Ahaaa... På så vis...
Tunnplåt lämpar sig dåligt som harnesk då alltså. Bättre förklaring kan jag inte komma med. Så du för nöja dig med det svaret från mig. Men det finns ordentligt kunnigt folk och du kommer att få svar snart skulle jag tro.
Men tunnplåten anses vara för tunn och får lätt bucklor eller liknande skulle jag tro. Bättre att ha i annan plåt så det skyddar bättre.

Rasmusen

Veteran
Jag räknade på en paradrustning men tog bort alla andra delar som är med i den. 6,5 kg blev klart. Men tunnplåtsharnesk kanske inte är så bra egentligen. Ska man ha det så ska man nog ha en ringbrynja under.

Jokimmolator

Veteran
Tunnplåt är nog helt enkelt avsett som komplement till annan plåt, exempelvis om du har ett harnesk av vanlig plåt och inte orkar bära en hel rustning av plåt.... Kanske?

Helmgast
Neogames geniala rustningssystem!

Tag en grundbok, slå upp sidan 154. Välj där vilka delområden som är intressanta (för harnesk 4-5, 14-15, alltså axlar, bröstkorg och mage). Lägg samman delområdesfaktorer (1+1+4+3=9).

Slå sedan upp sidan 153. Där kan man se att vikten på tunnplåt är 0,475 kg per delområdesfaktor. Alltså väger ett harnesk av tunnplåt utan vikt- och längdmoddar 4,275 kg. Om man vill ha vadderat tyg under (det vill man) så väger rustningen 9*(0,1+0,475)=5,175 kg.

Ett väldigt bra system! (Typiskt Neogames)

Ps. Tidsåtgången för en sådan rustning blr 9*(20+2)=198 timmar, ungefär 25 åttatimmarsdagar. Priset blir 9*(60+2)=558 silver. Ds.

Alla uppgifter hämtade från EON I (egentligen EON DELUXE)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Neogames geniala rustningssystem! [OT]

Vad betyder egentligen D.S.? Jag vet i alla fall att P.S. betyder "post scriptum", men D.S...? Jag har alltid undrat.

DAKRilla

Hero
Re: Neogames geniala rustningssystem! [OT]

DS används som avslutning på ett PS och betyder "densamme" så att man ska slippa skriva under med sitt namn en gång till.