Nekromanti XAL 6207 ziax o Silvervarg LÄS INTE!!![Spoiler]

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Bakrund
Efter min kampanj i madgaskar så hadde jag tänk att göra en kampanj om XAL 6207.Dom ska få kontakt med en programmerare som var med och gjorde XAL.Efter byggandet XAL som gjorde han till multimiljardär så slutade han jobba och var istället hemma och njöt av lyxen.Han startade ett hobby projekt om att göra en ungefär lika dan AI som XAL men han då kom han på något förskräckligt!!Den ändrade på saker som han sparade på sin dator.Han visste ju att XAL var programmeratt med samma grundprincip.Han tog kontakt med regeringen som trodde han blivit galen och inte var riktigt frisk.Därför tar han kontakt med RP:erna för att dom ska på något sätt förstöra XAL 6207 till varje pris.Eftersom han har mycket pengar är inte ekonomi ett problem i den här kampanjen.
Äventyret
Dom ska ta sig in i Europa parlamentets huvudbyggnad där XAL förvaras.Där ska dom plantera en sprängladdnig som räcker till för att spränga XAL och huvudservern.Dom kommer att stöta på problem som rörelse detektorer,laserstrålar,vakter,hundar.Är det nån som har någon ide vad RP:erna kan få för problem?Dom ska spränga laddningen så snabbt dom kan och sedan dra där ifrån fort som #@$.Sprängningen sker med hjälp av en sändare och motagare.Sedan är det bara att fly landett.Dom kommer bli jagade av bl.a helikoptrar,jeepar,kanske båtar,vektorjets och sånt.Både RP:erna och efterföljarna är TUNGT beväpnade.Problem som kan ske under flykten?Vad tycker ni? :gremconfused:

Slutligen
Om RP:erna misslyckas kommer det bli ett stort världskrig och det kommer bli krig mellan människa och maskin t.ex som Terminator och Matrix.Detta krig kommer ske inom loppet av 20-30 år.Om dom lyckas(vilket de troligen gör) så kommmer de bli efterlysta för massor mord o så eftersom Europas styre vill erkänna att något som XAL exsisteratt.Efter ett tag i FAR kommer dock det lugna ner sig.
Så vad tycker ni? :gremconfused:
Vad skulle man kunna lägga till? :gremconfused:
Vad annars hända? :gremconfused:
Skulle man kunna ändra något? :gremconfused:
o.s.v :gremlaugh:
/Hugo,som tror att det här trots allt kommer bli en kul kampanj. :gremlaugh:
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Min omedelbara reflektion är: Går det verkligen att utplåna XAL 6207 genom att bara spränga lite servrar? Det är ju inte alls otroligt att AI:n insett att ett dylikt försök kommer att ske någon gång och därför inte längre "lever" i hårddisken på en enda dator utan "flyter runt" i cyberrymden och gömmer sig lite var han känner för.

En tankeväckande slutkläm kan ju därför vara att rollpersonerna faktiskt spränger servern och tar sig ut, men sedan på något sätt får indikation på AI:n överlevde i alla fall.

För övrigt så vore det kanske lite dumt av programmeraren att vända sig till rollpersonerna istället för Turingpolisen som ju antagligen har bäst kompetens när det gäller att förgöra AI:s. Fast programmeraren borde iofs ha skrivit på ett kontrakt om tystnadsplikt som drabbar honom hårt om han bryter det.


Sen undrar jag ju lite varför det skulle utveckla sig till Terminator eller Matrix. Dels är ju XAL programmerad för att hjälpa människorna (vilket iofs kan förändras om han var dåligt skriven), dels skulle han antagligen dödas av Turingpolisen om dessa fick kännedom om XAL.s existens.


Men på det stora hela verkar det som en intressant och rolig idé.

/Emil
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Min omedelbara reflektion är: Går det verkligen att utplåna XAL 6207 genom att bara spränga lite servrar?"

XAL har väl valt att inte ge sig ut och leva på nätet just för att han vill vara diskret? Dessutom så är det möjligt att man håller honom i ett slutet system, och då kan han inte ge sig ut på nätet vare sig han vill eller inte.
Med tanke på hur snorolaglig XAL är så är det logiskt att EF vill hålla XALs existens hemlig från bl.a. Turing. Så om jag fick bestämma så skulle nog XAL sättas bakom ett slutet system.

Om han sedan har lyckats lura sin omgivning att ge honom en lina genom all den byråkratin som EF består av, det är en annan historia :gremsmile:


/Naug
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Så om jag fick bestämma så skulle nog XAL sättas bakom ett slutet system.

Ett slutet system är en sak, men ska man vara trovärdig kan man inte spränga en AI, hur mycket man än vill. Det finns backupservrar. Vanliga simpla datorhallar i dagens läge för vanlig simpel projektdata från företag skyddas ju med gassläckning mot bränder, extra knepiga lås och dessutom backupservrar på någon annan ort. Att en AI inte skulle vara säkerhetskopierad på minst tio andra ställen vore egentligen mycket löjligt. Det finns måhända argument för att inte ha AI:n lagrad på för många ställen, men de lär knappast bita på en företagsledare som just har lagt ut 50 miljarder på att utveckla och skaffa hårdvara till skiten. Han resonerar knappast så att "Om det brinner upp så har iaf ingen obehörig haft en chans att komma åt informationen", snarare "Den ska inte kunna brinna upp. Begrips?".

I övrigt var storyn som Lord Renisis kom med väl upplagd för action. Ungefär som Terminator 3 :gremsmirk:

/RipperDoc
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
VAD??[OT]

I övrigt var storyn som Lord Renisis kom med väl upplagd för action. Ungefär som Terminator 3
Vaadå!!Jag har inte sett nån bra film på länge så jag tar ut min abstinens här ju!!!!!!!.
Har du sett T3??


/Hugo,som undrar om herr fröjdh kan rekomendera något?
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Hej alla i tråden

Varför inte helt enkelt låta RP-na jobba för Turing-polisen ???

T:ex...Programmeraren ringer anonymt till högsta hönset inom Turing och ger honom en lista på alla fel som XAL 6207 har och sen lutar sej tillbaka och tittar på, medans högsta hönset skickar in sina bästa mannar (RPna) på jobbet för att slå ut XAL 6207.

Jag har ett par förslag om vad karaktärerna skulle kunna ha för yrken till detta uppdrag

Yrke 1, Hacker = Datakunnig person som kan ta sig igenom försvaren.
Yrke 2, En Fd inbrottstjuv som kan det där med låsta dörrar och flyktvägar.
Yrke 3, En Sprängexpert som vet hur mycket sprängmedel det krävs för att förstöra istort sett hela anläggningen.
Yrke 4, En Solo som kan slå ut det mänskliga försvaret om det skulle behövas.
Yrke 5, En Säkerhet/vapensystems kunnig person som kan hjälpa hackern att ta sig fram i vapensystemen och omprogrammera dom.

Om dessa karaktärerna inte finns så är det väl upp til SL att skapa dom eller hur, och jag skulle säga att dessa personer har c:a 50% schans att inte bara klara av utan även lyckas med bravur att knäcka detta uppdrag...

H Detsicado
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Re: XAL 6207 ziax o Silvervarg LÄS INTE!!![Spoiler

Det lät ju som en bra ide det där med att XAL skulle finnas ute på nätet av misstag (XALs egna bakväg).

Men det där om att programmeraren skulle kontakta Turingpolisen har kanske sina baksidor. Det handlar ju trots allt om EFs regering. Regeringen lär nog få reda på det strax efter Turingpolisen gjort det. Därefter lär det bli lite mördande av en viss programmerare samt plantering av bevis för att han skulle vara en livsfarlig anarkist eller dylikt.

Jag tycker också att det verkar lite underligt att XAL skulle få spatt och bara besinningslöst anfalla människligheten. Man skulle kanske kunna tänka sig att XAL är ute efter sin värd, dvs regeringen, som kanske inte tjänar mänskligheten lika hårt som XAL är programmerad att göra. Den vill helt enkelt förbättra genom att plocka bort en bromskloss.
Hur som haver, detta är ju i framtiden om RP misslyckas.

Vore lite häftigt iofs om man kunde få till en sväng där RP samarbetar med XAL mot ett gemensamt mål.

- Zire, som förövrigt har gått upp alldeles för tidigt, och kan vimsa lite i nattmössan
 
Top