Jag har spelat mycket på båda konsolerna och kontrollerna till Xbox One är överlägsna PS4 kontrollerna även om jag ägde PS3 förra generationen. PS4 kontrollerna är bättre än PS3 men absolut sämre än Xbox One.
Vad gäller spel tycker jag att det finns bättre exklusiva titlar till Xbox än Ps4 detta kan dock ändras med tiden. Sunset Overdrive är ett helt fantastiskt spel och Ori the blind forest är helt suveränt. Sedan finns även Titanfall, Halo MCC, Forza(om man nu gillar det) mfl.
Ps4 har Bloodbourne som är riktigt bra och som helt klart är en en fördel annars tycker jag inte Ps4 har några direkt exklusiva titlar som är jättenice, de flesta är gamla Ps3 spel och då jag hade en Ps3 förra generationen så är jag inte så pepp på att betala och spela om titlar jag redan spelat bara för att de fått en smärre grafik förbättring.
Vad gäller hösten kommer flera exklusiva titlar till Xbox One som är intressanta exklusiva titlar bl a Halo 5, Gears of Wars(en remake, jag har inte spelat det så kanske köper jag det pga det), Fable Legends, Gigantic, Forza 6, Rise of the Tomb Raider(tidsexklusivt till december 2016) mm. Till 2016 kommer Ps4 med en riktigt stark uppsättning spel med Uncharted 4, Horizon, Last guardian, Street fighter 5, . Xbox kontrar dock med Quantum break, Gears of wars 4, Recore, Scalebound, Crackdown 3(i och med cloud teknik så är allt i spelet 100% förstörbart något som aldrig kommer komma till PS4 men antagligen till fler spel på Xbox One) mm.
Många bra spel som kommer till båda konsolerna. Last of us spelade jag på min Ps3 och var inte jätteförtjust men smaken är som baken delad och ibland full med skit ;-)