Nekromanti Xinukulten (SPOILER)

Enshadi

Warrior
Betyder Xinukulten något direkt för Xinu. Det är väl ändå i inkarnaterna som Xinus kraft behövs så vad ger Xinu dyrkarna egentligen förutom offer och är offer så viktiga?

Anledningen varför jag frågar är därför att Xinu och hans inkarnater, allians med Sällskapet och helmgastar är väldigt bra. Men Xinukulten är ju extrem enligt Religionboken. De får inte glädja sig på nått sätt och dessutom ska de utstå tortyr för sin guds ära. Vad vinner de på religionen då?

Dibukkultisterna kan jag förstå lite. Med ett djärvt uttryck kan man jämföra dem med dagens hackers (inte alla men än mer fördomsfull bild ofta den man ser på film och TV). De får inte respekt någon annan stans och är ofta utfrysta från en större gemenskap men finner stor makt på Internet (nekromantin) och sluter sig i små sällskap eller håller sig för sig själv och utövar den makten (hacking är iof lite mindre ondskefullt än dibukkultism men båda principer handlar om makt).

Men Xinu kulten förstår jag mig inte riktigt på. Kan man inte tjäna Xinu på nått annat sätt än genom att skada sig själv utstå fysisk och mental tortyr.

Krille

Super Moderator
"Kan man inte tjäna Xinu på nått annat sätt än genom att skada sig själv utstå fysisk och mental tortyr."

Men snälla du, man köpslår inte med en gud som om han vore en simpel krämare, och marknadsekonomins tillgång och efterfrågan gäller inte inom religion. Kräver guden så ger du. Punkt.

Enshadi

Warrior
Varför gick man med i skiten då? Man trodde väl att man hade nått att tjäna. eller upplyser xinu än om det framtida mörkret och hur lämpligt det skulle vara att gå öve på hans sida då?

Tell

Hero
Nu har jag omorganiserat den där religionen rejält, men min version lyder: Sanning!

Min Xinukult är i grund och botten gudomligjord Darwinism, och liksom alla sådana kulter (varesig de kallas Nietzcheanism, Nationalekonomi, Kirkegaardiana eller nyaristotelianism) tilltalar de människor med ambitioner, med självförakt, eller med allt för stort sinne för romantik.

Min Kodifierade version kan sammanfattas i påståendena:

EXISTENSEN EXISTERAR - ur vilket det följer att det finns en sanning, att alla självbedrägerier är just sådana, och att det inte finns någon ursäkt för att inte ta vara på sitt eget liv
XINU VILL SIN MAKT; OCH DÄRMED MÄNNISKANS FRIHET - genom att övervinna sig själva och vara människor som människor borde vara (dvs sunda ärliga och fanatiska) så uppnår man sann lycka. Det är den utmaning Xinu ställer.

ur detta kan man härleda ett antal sociala ställningstaganden, av vilka de främsta är att ÄRFTLIGA PRIVILEGIER BÖR AVSKAFFAS - den som har ett tillräkligt starkt väsen för att förtjäna dem tar dem ändå -, och
FÖRÄNDRING ALLTID ÄR BRA - eftersom den ger en ännu ett tillfälle att överbevis sig.

Gisslen kommer in i detta som en säkerhetsventil för medlemmarna: om man inte klarar att genomföra det man vill, så är den fysiska smärtan ett sätt att kompensera för den mentala, och dessutom utgör den i sig ett test: Att slå just de ritualiserade slagen, och varken mer eller mindre.
För mig är Inkarnaterna snarare motsatser till anden, än till kulterna. Varje kult är uppbyggd kring en av dem, och har därmed sina särdrag, eftersom inkarnaterna snarare är människor med gudomlig inspiration än gudar, medan kulten (sällskapet) kring anden är hård och oförsonlig och fullkomligt ren.
Kultisterna är i mitt mundana för det mesta antingen proggressiva adelsmän, köpmän eller legosoldater och alltid pseudoanarkister.

Krille

Super Moderator
"Varför gick man med i skiten då? Man trodde väl att man hade nått att tjäna."

Eller så är föräldrarna xinu-kultister, och som alla vettiga människor så tar man efter föräldrarna.

Eller så fick man besök av en varelse med extra mycket läder och tolvtumsspik som väste "We'll tear your soul apart!".

Eller så var det falsk marknadsföring.

Eller så råkar man gilla skiten.

---

Mer seriöst: försök få tag på några av Hellraiser-serierna (inte filmerna, utan serietidningarna). Där har du lite intressanta sätt att bli kultist, de flesta otrevliga.

Gax

Veteran
Jodå, nog finns det skäl alltid! Att bli kultist är ju knappast något man planerar, precis som man inte planerar att bli heroinist. Men efter att ha konfronterats med något så kraftfullt, underbart och skräckinjagande att allt annat plötsligt verkar futtigt och meningslöst i jämförelse är det kanske inte så knepigt att livet tar en ny vändning.

Och marknadsekonomins tillgång och efterfrågan gäller visst inom religion, tycker jag. Det är bara det att olika människor "efterfrågar" olika saker. :gremtongue: En självmordsbombare spränger sig inte i luften för att det är ballt, utan för att hon, enligt sin världsbild, faktiskt tjänar på det. Det finns ingen irrationell religiositet. Att du inte förstår vad en Xinukultist tjänar på att vara Xinukultist vittnar ju framför allt om en skillnad i världsbild mellan dig och Xinukultisten. Vad du får göra är kort och gott att försöka sätta dig in i Xinukultistens hjärna. Något "tjänar" han på att vara kultist, annars skulle han inte vara det. Frågan är bara vad. Nu var det visserligen precis den frågan du ställde från början, men jag skall försöka förtydliga mig lite. Ta buddhismen, till exempel. Du tycker säkert inte det verkar speciellt kul att vara buddhist heller. Men föreställ dig att du lever i Indien för sisådär 2500 år sedan, i mer eller mindre total misär. En världsåskådning som innebär att livets till synes ofrånkomliga plågor blir hanterbara är rätt så attraktiv under de förutsättningarna, eller hur?

Du får försöka räkna med fler sätt att "tjäna" på religiös tillhörighet än bara de rent materiella. Framför allt handlar det om att göra tillvaron begriplig. Jag tänker på saker som hur man förhåller sig till döden, meningen med tillvaron, relationer till andra människor, ens egen roll i förhållande till omvärlden etc.

Enshadi

Warrior
Så Xinu kan helt enkelt uppenbarat sig för kultisterna och påpekat "att nu gör ni som jag vill, annars jävlar". En Daaktrogen sabrier måste ju få någon anledning att byta tro. eller är det mest ateister som demongudarna letar upp för att omvända?

Det är mest det att i religioner står det att en xinukultist inte får ha kul? Jag tror det skulle vara mer troligt att vara xinukultist ifall personerna ifråga röker på ganska ordentlgit på diverse demonpreparat för att sedan utföra offer och göra llt möjligt snusk. Sedan är man fångad i ett utpressningsträsk (drogad har du dödat förr, du kan göra det igen, annars får alla veta vilket svin du är).

Men att de ite har lova att ha kul låter bara stört. Att piska sig själv måste ju ger något än rejäla märken. Uppmärksammar Xinu den som slår sig själv hårdast och belönar honom? Är det hans syn på lojalitet? Kan ni ge några exempel på olika Xinu kultisters bakgrund? jag försöker förstå lite mer om dem och niv erkar kunna mer än jag.

Honken

Hero
Så Xinu kan helt enkelt uppenbarat sig för kultisterna och påpekat "att nu gör ni som jag vill, annars jävlar".

Det kan ju även vara så att någon lurar med snabba klipp. I stil med "Om du gör det här kommer vi att hjälpa dig med ditt problem". I stil med hur Mr Morden snärjer in Lando Mollari I Babylon 5.

/Honken