Nekromanti Yelani

rax

Swordsman
Pengar är inte allt...

Svar 1: Om SL säger att det går så går det.

Svar 2: Om jag vore SL - nej. Med tanke på hur sällsynt den här rustningstypen beskrivs som - det är väl i princip bara Liljans garde som har dem - så skulle endast någon som gjort Sanarialverna en enorm tjänst kunna få tillgång till rustningen. Å andra sidan skulle thismalven i så fall slippa betala för den.

Svar 3: Som svar 2 fast ännu hårdare. Thismalven skulle kunna få en rustningsdel tillverkad av alvglas, t ex en hjälm eller en bröstplåt.

Svar 4. Aldrig. Sanari har stora planer och begränsat med resurser. Ingen enskild person är så viktig i deras planer att han kan begära/förvänta sig en yelani som belöning. Dessutom finns det alltid någon idiot som är beredd att göra dem en enorm tjänst för en betydligt mindre belöning.

Vad är då en enorm tjänst? Tja, om thismtuffingen kan leverera information av avgörande betydelse för någon av Sanarialvernas många planer skulle det förmodligen smälla högre än om han t ex dräper ett monster som härjar i Sunariskogen. I vilket fall som helst så bör det hela bli ett hejdundrandes äventyr innan vår hjälte kan hämta ut/beställa sin rustning/rustningsdel.

Dessutom beskrivs Sanari ju som hemlighetsfulla och konspiratoriska. En yelani är nog inget de överlämnar åt vilken kringströvande thismkrigare som helst - de måste vara övertygade om hans lojalitet innan en rustning i alvglas kan komma på tal (även om han har gjort dem en enorm tjänst). Lång och trogen tjänst är nästan ett bättre sätt att komma åt en yelani än att göra Sanari en enda stor tjänst.

Sist men inte minst - om jag vore en nojig Sanarikonspiratör skulle jag inte lita på nån. Innan jag överlämnar yelanirustningen hade jag byggt in lite olika magiska "försäkringar". I ett helt annat rollspel fanns det en mycket fin rustning som på tillverkarens kommando krossade bröstkorgen på den som bar den. Med Eons magisystem kan man säkert installera alla möjliga magiska effekter som gör att Sanari hela tiden kan övervaka/kontrollera/förgöra den som bär rustningen.

/Rax, som påpekar att kunskap är makt

Fahnen

Swordsman
Re: Pengar är inte allt...

Hahaha, Funkus glöm din yelani. Om den är så svår åtkomlig som Rax säger.

Pendragon

Swashbuckler
Varför lägga ut en halv förmögenhet i pengar och gentjänster, när den på sin höjd är marginellt bättre än en plåtrustning?

/Joel

Korpen

Hero
..som dock är alldeles för ineffektiv.
Vi har som regeel att man inte kan få extraskador in en helrustning om fi inte lyckas förstöra delen (bryt).
Bästa sättet att döda någon i en helrustning är att slå ner honom på marken och försöka trycka in sin dolk i visiret.

DAKRilla

Hero
...särskilt om plåtrustningen är perpetuellt indestruktibel.

För övrigt tycker jag hela den här "ABS"-regeln är lite suspekt, särskilt när det gäller plåtrustningar. Men det har diskuterats otaliga gånger tidigare...

Xzarjo

Warrior
Därför att...

...det är en alvisk rustning och alla alver med någesånär vett i huvet (vilket för en gångs skull inkluderar learam) bär hellre en rustning tillvärkad av alver än något skramligt hoppkok som människor har bankat samman. Hur skulle du alvarligt kuna förvänta dig respekt från dina medalver om du kommer släpandes på något av lägre kvalitet?

Mvh Vätten...
...som har spelat en Tism av börd.

PS. visk visk Finns det helrustningar i plåt av alvisk tillvärkning? Glasrustningen är lite i kostsammaste laget och jag har dålig lön. Men säg för allt i världen inget till Tearlach.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Thism alver kan sällan eller aldrig få tag på en yelani om han inte har en välldigt bra kontackt med en sunari alvisk alkemist och rustnings makare eller lyckats bli medlem i liljans garde, anars går det knappast att få tag i en yelani, men om din SL tillåter det så kan du säkert få en sådan.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Därför att...

Jag tror säkert de alviska smederna kan banka ihop en läcker plåtrustning som ser Alviskt estetisk ut. Gå till en Kiriya-smed. :gremwink:

/Joel

Fahnen

Swordsman
Bästa sättet att döda någon i en helrustning är att slå ner honom på marken och försöka trycka in sin dolk i visiret.
Nej, det bästa är att knuffa omkull personen i rustningen som då får allvarliga problem med att resa sig och sen banka till med en ex hjälmkrossare eller annat kross vapen som är till för att banka på dom i rustning. I den verkliga världen räckte oftast ett slag mot huve med en hjälm krossare så trilla fienden ihop. Och en ett skott från ett armborst går rakt genom plåten, det gör även en pilbågs pil om den skjuts tillräckligt hårt. Eller knuffa ner personen i vatten (midje högt) man kan inte resa sig med den tunga rustningen och drunknar.

Ditt sätt är oxå effektivt. Jaja, "lite" OT kanske.

Älskar att kolla på historie program om krig i dåtiden.

Korpen

Hero
Om offeret har en bra plåtrustning så kan bu behöva banka ganska många gånger på hjälmen innan han får några fatala skador, (medvetslöshet/hjärnskakning kommer lång tidigare).

En långbåge slår inte igenom plåten in hjälmen (~3mm), och i bålen (~2mm plåt) så är genomslaget max 2cm, vilket knappast ens ger en skada ( i regel dock inget genomslag), benen har runt 1mm plåt.
Det är inte svårare att resa sig upp i vatten än det är på land med en helrustning, så länge du når botten.

De bästa medeltida rustningarna provsköts med ett armborst på kort håll för att kontrollera kvaliteten

Men min åsikt är att du kan inte få dödliga skador i en plåtrustning så länge du står upp och slåss.

Fahnen

Swordsman
medvetslöshet/hjärnskakning kommer lång tidigare
Men om riddaren svimmar så är det en enkl match att döda honom. Det finns ett litet på som sitter nånstans på den framme delen av skallens insida som (ifall hjärnan skakas våldsamt) skära sönder delar av den (inte slamsor nu, det blir hål istället. Lite svårt att förklara).

Allt stämmer inte med den infon jag har. Men skitsamma

Det bästa sätt måste vara att hälla smält järn över personen i rustningen*....jag skulle alllafall inte vilja vara i den rustningen.

*Hur man nu lyckas med det.....

Vi får nog sluta Ot:ea nu annars blir tråden låst.