Nekromanti YK

Harablos

Veteran
Hur funkar det egenterligen med YK systemet i expert reglerna? Går man inte upp i "level" och får spi o sk poäng längre?

Hur är det med rasernas extra grejer i expert reglerna? I grundreglerna får de +2 poäng på vissa grejer men expert får ett visst antal fv-poäng att dela ut. Ska man använda båda systemen?

Det där med vapenteknikerna i expert, det står att det är olika mönster man ska följa tex kraftslag, defensiv osv. måste man ha taktik för att kunna byta under stridens gång från offensiv till defensiv?

Renfield

Swordsman
SPI-poäng ökas genom att man höjer färdigheten Vitnerlära, och SKn höjs genom att man höjer färdigheten Vapenteknik [blablabla], och detta görs på sedvanligt sätt. Istället för att använda ÄPna som bara ett mått, så delar man dem på två och använder dem som FP, bara, och allt styr av färdigheterna.

Rasernas speciella förmågor, som t ex +2 FV i diverse färdigheter, skall strykas. Istället används de egenskaper som står i Expert.

Taktik är inte ett krav för att få byta SKmodell, dock kan man inte omfördela poängen från SKgrund och SKvapen på dom olika modellerna mitt under en strid, utan endast mellan striderna. Taktik ger istället andra fördelar, som jag inte kommer ihåg alla i huvudet, men bland annat möjligheten att förbättra andras initiativ eller bedöma en motståndares värden.

Falköga

Veteran
Näe! Med vittner lära höjer man inte spin, man har mer när man "bäsvärjar" sig!

Taktik ger bla de andra mer poäng att sätta ut...

Falköga

Veteran
Det där med att raserna får poäng att sätta ut är att de har några olika färdigheter som har med ras/folkslag att göra, man får tio poäng att sätta ut på de olika.
Med kraft attack är bara en liten rolig sak de står igentligen inte för något, de är lite till hjälp men man behöver inte bry sig om dem.
Man tar sina fv i vapnet och sin sk grund (plus det som man har höjt om man få tre perfeckta slag, eller nått) och fördelar på olika attacker och pareringar.
Man får olika många attacker beroende på hur mycket fv man har.

Falköga

Veteran
Nej! Det höjer spien ma nhar när ma nkastar besvärjälser. Om man köper ett fp i vittnerlära får man slå en tärning (t4 tror jag) som man har och drar av. Så om man har 15 i spi och får tre på slaget har man arton att kasta med, men man har fortfarande 15 vanliga spi poäng!

Harablos

Veteran
Är du riktigt säker på det?
För vad jag har förstått så slår man ett spi slag när man ska skicka besvärjelser, och vissa har modifikation på över -18 vilket i andra fall är nästan omöjligt att uppnå!!

Falköga

Veteran
Jag citerar vitnerlära s 85 :
(En person som genom denna färdighet har höjt sin spi-poäng kan endast använda den för att forma vitner och inte vid grundegenskapsslag för grundegenskapen spi då det är besvärjarens ursprungliga värde som gäller.)

Harablos

Veteran
Jag citerar vitnerlära s 85 :
(En person som genom denna färdighet har höjt sin spi-poäng kan endast använda den för att forma vitner och inte vid grundegenskapsslag för grundegenskapen spi då det är besvärjarens ursprungliga värde som gäller.)
Hur ska man som präst kunna höja sina färdighetsvärden i sina böner/runor/förmågor där man ska slå ett spi slag?
Och som andebesvärjare ska man övervinna sina fallna fiendes spi vilket är rätt svårt om man inte kan öka det??