Nekromanti yrken koster bp?

glittersnus

Veteran
hejsan hejsan.. funderar lite på yrkena nu. eftersom ja kommmer använda "yrkesfärdigheter" har ja en fråga...
SKA DE OLIKA YRKENA KOSTA BP???
vem blir "gatusopare" som får färdigheterna sopa, kratta, tömma papperskorgar om man kan bli drakdräpare med färdigheterna +i attack, döda drakar, drakkunnskap och andra maffiga färdigheter...

fördel:
det blit helt enkelt rätt... ska man bli bättre ska man betala för d!

nackdel:
ska man lägga massa bp på att bli krigare så har man inte så mycket bp över till styrka å annat vilket innebär att om m an e gatusopare blir man starkare och bättre än om man e krigare!!!

HJÄLP MIG :gremcrazy:

Krille

Super Moderator
"SKA DE OLIKA YRKENA KOSTA BP???"

Det beror på. Om yrkena inte ger något annat än en lista med färdigheter som man kan plocka ifrån, nej.

Om yrkena ger några direkta fördelar (yrket Riddare ger en rustning, en häst, ett svärd, en gård, en schysst titel och skattefrihet) så är det i alla fall värt att fundera på saken.

Personligen tycker jag inte att yrken behövs alls. Möjligen kan jag gå med på mallar av något slag som inspiration till rollpersonen, men yrken inte alls min tekopp, speciellt inte om de är AD&D-klasser i förklädnad. Jag tycker att om man ska betala för något så ska man betala för fördelarna, inte för yrket. Man ska alltså inte betala för yrket Riddare, utan för rustningen, svärdet, hästen, gården, titeln och skattefriheten.

En tanke dock, om yrkena är klasser i förklädnad, försök istället balansera dem så att inget yrke är "bättre" än något annat.

Rising

Vila i frid
Jag tycker du skall göra yrken som är ungefär lika bra. Istället för att ha "bra" och "dåliga" yrken kan du ha yrken som är bra/dåliga på olika sätt.

Ha inte "krigare" och "drakdräpare", till exempel. Ha bara "krigare". Sedan får krigaren kämpa och träna innan han blir duktig nog att dräpa en drake.

På samma sätt skulle jag inte ha "gatusopare" som yrke. Du skulle kunna ha "knegare" för folk som tar småjobb och hankar sig fram, men då ska du tänka på att sådana lär sig väldigt mycket olika färdigheter i sitt hankande (de lagar lite mat, de utför lite jobb som springpojke, de städar lite, de stjäl lite (kanske), de gör lite allt möjligt, med andra ord), och de får en god koll på miljöerna de vistas i. Höga värden i Gatusmart, Skvaller, Undre Världen och Genvägar kan vara på sin plats. De vet förresten också var de prisvärdaste matställena och affärerna ligger. Överhuvudtaget kan Knegare en massa. Stroppiga Riddare får däremot finna sig i att alltid vara lite bakom flötet i stadsdjungeln.

Se alltså till att alla yrken blir lika bra. Då slipper du BP-priser för var och en utav dem.

/Rising

Pale Imp

Swordsman
SKA DE OLIKA YRKENA KOSTA BP???

Nej det tycker jag inte. Försök att balansera dem istället, och tänk på att alla rollspelare inte är intresserade av att vara tanker, utan kanske vill vara typ gatusopare istället, bara för att det blir roligare ROLLspel.

Något ganska viktigt är att inte döda en rollpersons originalitet och personlighet genom att sätta in honom i ett yrke. Det bästa sättet att behålla detta hos rollpersoner tycker jag kan sammanfattas "VALFRIHET" (vad gäller det mesta).