Nekromanti Yrken och färdigheter

Nightowl

Champion
Färdigheter ni inte kände till att en bibliotekarie kan utveckla:

Kortkonster Efter att se folk fumla efter lånekortet i plånboken så mycket och länge kan man blixtsnabbt se var kortet finns - "ta ett kort, vilket som helst, visa det inte för mig!" Me and Truxa!

Bizarro-trivia Folk frågar de märkligaste saker. Här är ett exempel: nån vill ha reda på alla avrättningsplatser som funnits i Sverige. Någonsin. Det får gärna finnas namn på bödlar också. (Det fanns ingen i vår kommun, folk halshöggs på centralorten.) Ett annat (som jag inte kollat än): Kan man se om det finns ljud inspelat på en ljudkassett utan att spela upp den? Kan man, i så fall, se VILKET ljud det är?

Telempati Äldre män som har en apotekspåse och tittar försiktigt fram och tillbaka tänker "Var fan är Norra Västerbotten!" och "Den där pajkan tror säkert att jag är presenil om jag frågar! Bäst att försöka hitta dem själv!" Fullt påklädda ungar som väger ca 95 kg tänker "Hoppas gubben har växel till chokladautomaten!"

OK - spill it! Vilka färdigheter har de glömt i beskrivningen av er sysselsättning?

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral
Låsa Dörrar

I min nuvarande sysselsättning - dvs. vårdbiträde i hemtjänsten - får alla yrkesförmågan Låsa Dörrar vilken gör att man automatiskt låser alla dörrar man går ut genom (förutsatt att man har nyckeln). För att inte låsa en dörr krävs ett svårt INT-slag (el. motsv.). Ett svårt INT-slag krävs också för att minnas om man låste dörren. Om slaget misslyckas drabbas man av diverse avdrag (SL bestämmer) på grund av oron över att man kanske glömde låsa dörren. Avdragen varar tills man kan kontrollera dörren.

Dewil

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag är nu inte färdig apotekare, så jag har bara nackdelen Hypokondri , vilket innebär att jag tror jag har alla sjukdomar som förelästs om inom det senaste halvåret. Mycket störande efter föreläsningen om psykiska sjukdomar. :gremgrin:

När jag sen har tagit examen hoppas jag vid gud och diverse andra högre väsen att jag sugit upp Tyda skrift. En vecka på Örebro Universitetssjukhus har visat att fördomen om läkare som skriver oläsligt är mycket, mycket sann.

/Hellzon - apotekarembryo

Foggmock

Myrmidon
Musikvideolore

ZTV enda på teve, inget att göra, ja, ni hajar. Vaktsoldatens eviga kompanjon! Jag kan allt om alla musikvideor som spelats de senaste sju månaderna.

Patron ur

Fyra gånger om dagen, minst.

Undvika ansvar

Saker och ting går snett. NÅN är skyldig. Inte jag. Inte den där snubben. Ingen är skyldig. Särskilt inte till att ha möblerat om, blandat och tagit bort markeringarna på vår "yngreplutons" skåp och sen vänt dem mot väggen allihopa. Det var inte jag som tömde glassfrysen i köket heller. Och ingen från min pluton var inblandad när godismaskinen haxxades. Och det var inte någon av oss som spände upp ett par hundra snubbeltrådar på berget när yngreplutonen skulle gå patrull i mörkret i för dem okänd terräng... näpp, måste varit någon från yngreplutonen som ville jävlas med sina kompisar. Svär!

Gordeg

Hero
När jag sen har tagit examen hoppas jag vid gud och diverse andra högre väsen att jag sugit upp Tyda skrift. En vecka på Örebro Universitetssjukhus har visat att fördomen om läkare som skriver oläsligt är mycket, mycket sann.
Jag önskar att jag hade den färdigheten, istället har jag utvecklat färdigheten Retsamt remissvar. En läkare som skrivit en sjukgymnastremiss kan några månader senare få frågan "är det här möjligtvis till dig?" av en läkarsekreterare/motsv som lämnar över ett nyöppnat kuvert med ett remissvar i. Utsidan av kuvertet är prydligt adresserat till "dr Oläslig Underskrift".

Gordeg

Krille

Super Moderator
En webbprogrammerares 1337 sk|llz

Motivera tidsuppskattningar: "Men det ska väl inte vara så svårt att lägga till en knapp?" Nä, knappen lägger jag dit på tio sekunder, tops, men funktionen bakom knappen tar två veckor inklusive spec, dokumentation och test. Det krävs förvånansvärt mycket jobb att övertyga fullständiga amatörer att det där tvåveckorsjobbet tar två veckor, även om det "bara" är en knapp som ska göras. Men med ett par databasdiagram och lite tekniskt mumbojumbo, särskilt designat för att verka så komplicerat som möjligt, så brukar det lösa sig.

Undvika direktkundsupport: Trots vad annonserna säger om öppenhet och kundkänsla, det går inte att jobba om kunden ringer var femte minut. Tricket är att se till att det finns en klase med kundsupport som gradvis filtrerar bort idiotfrågorna. Ni som undrar varför man hela tiden kopplas runt i kundsupporten, här är svaret: ingen får något gjort om man blir avbruten hela tiden.

Så jag har helt enkelt kommit att uppskatta kundsupporten. Jag är också medveten om hur de jobbar, så jag kan själv snirkla mig in till rätt nivå direkt, nog så praktiskt när blixten slår ner och äter upp ens ip-telefonibox.

Outlook: Så här är det: ingen utbildning någonsin säger att ute på arbetsplatsen så håller normalt ordning på uppgifterna med Outlooks uppgiftshanterare eller motsvarande mjukvara. Det är något som helt enkelt är underförstått. Förmodligen beror det på att det inte finns någon standard för hur Outlook används.

Åjustdet, tidrapporteringssystem har utbildningarna också glömt bort. Du kan vara världens guru på programmering, men du lär ändå få en stenchock när det gäller uppgiftshantering och tidrapportering.