Rickard
Urverk speldesign
Något som jag börjar tröttna på i rollspel är att alla vapen ska ge olika skada. Något som jag däremot börjar gilla allt mer och mer är när utrustning ger en krydda till beskrivningen. Varför ska det vara STR+5 för ett svärd i skada och STR+4 för en yxa, när man lika gärna endast kan låta färdigheten avgöra skadan. Enda skillnaden man skulle kunna göra mellan vapnen är att man attackerar just med det vapnet.
Jag drar det lite längre. Varför måste en wookie alltid vara stor, stark och kunna slåss och därmed ha färdigheter som speglar det? Varför måste en dvärg alltid ha hjälm, skägg, dricka mjöd och ha en yxa samt färdigheter som speglar det? Kan man inte bara låta rasen få spegla hur färdigheterna ter sig. En liten snorunge skulle kunna använda attackfärdigheter genom att knyta ihop skosnörena eller lura sina motståndare i fällor, jämfört med en wookie som skriker, gormar och sliter av armarna på sina motståndare.
Jag tar ett annat exempel. Yrken. Det är skillnad på hur en sprätthök övertalar en person och hur en grovsmed övertalar en person. Det är skillnad på hur en fröken tar sig in i ett hus och hur en alvyngling tar sig in i ett hus. Det är skillnad på...
...och så vidare.
Ett exempel på detta i rollspelssystem. Unknown Armies har en uppsättning förslag på färdigheter, men spelaren får döpa om färdigheten till något annat för att ge krydda till rollpersonen. Att slå någon kan vara "Att smäcka till någon med en ölflaska". Att övertala någon kan vara "Att smäcka till någon med en ölflaska". Att bryta sig in kan vara "Att smäcka till något med en ölflaska". Det ger mer karaktär. Det blir roligare...
...enligt mig.
/Han som med andra ord snackar om hur man kan designa färdigheter
Jag drar det lite längre. Varför måste en wookie alltid vara stor, stark och kunna slåss och därmed ha färdigheter som speglar det? Varför måste en dvärg alltid ha hjälm, skägg, dricka mjöd och ha en yxa samt färdigheter som speglar det? Kan man inte bara låta rasen få spegla hur färdigheterna ter sig. En liten snorunge skulle kunna använda attackfärdigheter genom att knyta ihop skosnörena eller lura sina motståndare i fällor, jämfört med en wookie som skriker, gormar och sliter av armarna på sina motståndare.
Jag tar ett annat exempel. Yrken. Det är skillnad på hur en sprätthök övertalar en person och hur en grovsmed övertalar en person. Det är skillnad på hur en fröken tar sig in i ett hus och hur en alvyngling tar sig in i ett hus. Det är skillnad på...
...och så vidare.
Ett exempel på detta i rollspelssystem. Unknown Armies har en uppsättning förslag på färdigheter, men spelaren får döpa om färdigheten till något annat för att ge krydda till rollpersonen. Att slå någon kan vara "Att smäcka till någon med en ölflaska". Att övertala någon kan vara "Att smäcka till någon med en ölflaska". Att bryta sig in kan vara "Att smäcka till något med en ölflaska". Det ger mer karaktär. Det blir roligare...
...enligt mig.
/Han som med andra ord snackar om hur man kan designa färdigheter