Nekromanti yrken

glittersnus

Veteran
hejsan igen... ja funderar på yrken lite nu... ja behöver lite hjälp!

1. ett annat ord för "helig krigare" "krigarpräst"... vill inte sno dods.

2. vilka fler yrken kan man ha? (värden e rätt lik dod 6. fast lite mörkare)

3. vilka yrkesfärdigheter ska man få på de olika yrkena (ett annat ord för yrkesfärdigheter skulle va bra) (inte sno dods) :gremgrin:

4. behöve åsså en lista över färdigheter om nån har en eller vet var man hittar en...

tack :gremtongue:

Morgoth

Swashbuckler
"1. ett annat ord för "helig krigare" "krigarpräst"... vill inte sno dods"

Prälle? Inkvisitör? Hur ska dina heliga krigare vara? Namnet borde spegla det faktum att de är uppblåsta, insnöade och korkade för att överhuvudtaget fajtas för en teologisk uppfattning.

Vindhand

Myrmidon

Trons förkämpe, Gudinnans svärd, Den vänstra vägens tillbedjare, Sanningens försvarare, Väktare, Härold (Mercedes Lackey), Utvald, Den mörka månens prästinna (Kerr), Den uppätna (LeGuin), Utfrågare (jfr inkvisitor), Avatar...

Strikt sett kan man kalla dem vad man vill. Folk vänjer sig ganska snabbt vid att Ewosh Kvicka Hand är de heliga krigarna.

Sodivra

Champion
Paladin.

Tja, råttfångare, drakdödare, fönsterputsare.. Va? Har du inga drakar eller fönster? Kunde ju inte jag veta.. Vad jag menar: Du får beskriva bättre. :gremsmile:
Själv så föredrar jag att skippa reglerna för yrken, och låta spelarna välja fritt, och sedan välja färdigheter dom tycker passar till det. Yrkessystem spelar bara någon roll när någon som inte vet vad en snickare borde ha för färdigheter vill spela snickare.. Eller om man vill stoppa spelarna från att välja 10 olika stridsfärdigheter.

Så jag skulle bara ha några få yrken som en mall för nybörjarna.

3. vilka yrkesfärdigheter ska man få på de olika yrkena (ett annat ord för yrkesfärdigheter skulle va bra) (inte sno dods)
Alla färdigheter. Gör lite jobb själv också! :gremcrazy: Tja.. Dom som passar så att säga. Det som är nödvändigt eller praktiskt i deras yrke. Kom ihåg att en del gör lite allt möjligt. En riddare slåss inte bara han måste vara ridderlig och bildad också.

4. behöve åsså en lista över färdigheter om nån har en eller vet var man hittar en...
Kolla på DoD:s lista. Där har du en början.

Vindhand

Myrmidon
En rätt nutida syn på det hela eller kanske du tycker att det är idiotiskt att kämpa för demokrati också. Demokrati är ju också en tros inriktning.

Det är lättare att visa att den finns dock och mera påtagligt hur den påverkar verkligheten. Inte "Du tror på fel sorts liv efter döden" utan snarare "Du tror på fel sorts liv i livet".

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, men man borde väl ändå göra beskrivningen utgående från hur de heliga krigarna är i spelvärlden ? Där kan det ju vara hur påtagligt som helst.

-JPS-

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Seriöst svar

1. Hitta på en helt egen term, beroende på vad det finns för religioner i ditt spel. Då slipper du använda någon gammal rollspelsterm som paladin, eller någon jordisk term, som kan väcka felaktiga associationer, som korsriddare.

2-3. Jag föredrar att inte ha några yrken alls. Om spelarna är så mogna att de är mer intresserade av att göra realistiska och intressanta rollpersoner än att bli så bra som möjligt på att döda saker behövs det inga. Om de å andra sidan inte är det bör yrkena vara ganska allmänt hållna: Någon som slåss, någon som stjäl, någon som trollar, någon som ber osv...

4. Den bästa metoden är att kolla i alla rollspel du har, samt alla du orkar kolla på som ligger bland de gratis rollspelen här på rollspel.nu. Skriv ner alla färdigheter och välj sedan ut de du tycker behövs.

/tobias

Vindhand

Myrmidon
Men i ett rollspel där gud finns, måste man ju vara sällsynt underbestyckad på det intellektuella planet, för att vara ateist.

Tvärtom måste man vara särskilt filosofiskt lagd. Att vara ateist i vår värld där påtagliga bevis saknas är busenkelt. Att vara ateist i en värld där en gud kan dyka upp hemma hos en för att tala om vad han tycker om besserwissers kräver en definitiv övertygelse.

"Jag vet att den förra personen som dödade en ko på månhögtiden träffades av en enorm blixt inom två hjärtslag men det _kan_ ha varit ett sammanträffande" :gremwink:

Jag har kanske bara läst för mycket Discworld?

G

Guest

Guest
ett annat ord för "helig krigare" "krigarpräst"... vill inte sno dods.

Hitta på en egen, om religionens heliga djur är en falk så döper du dom till falkkrigare. Om religionens ser gråsuggor som ett krigiskt djur så döp dom till gråsuggepräster, eller nåt...

Morgoth

Swashbuckler
"En rätt nutida syn på det hela eller kanske du tycker att det är idiotiskt att kämpa för demokrati också. Demokrati är ju också en tros inriktning."

Det var mest på skoj det där, men jag tyvärr inte dölja min avsky för "Heliga Krigare". Varesig det rör sig om medeltida korsfarare (utan romantiska omskrivningar) eller muslimska jihadsoldater så har det ingenting med demokrati att göra att slåss för att andra inte har rätt att tro som de vill.

Dessutom är jag trött på Heliga Krigare som rollspelsterm. De används överallt och fjantasyvärldar verkar på något vis inte klara sig utan dem. En riktigt from präst, däremot, det är mer i min smak.

Krille

Super Moderator
" Varesig det rör sig om medeltida korsfarare (utan romantiska omskrivningar) eller muslimska jihadsoldater så har det ingenting med demokrati att göra att slåss för att andra inte har rätt att tro som de vill."

Det finns två sorters heliga krigare: de som försvarar tron med svärd och de som sprider tron med svärd. Det är oftast det första som menas i respektive religioners heliga skrifter, och det är oftast det som syftet med heliga krigare är från början. Svärdets jihad i islam är kampen att försvara islam, och flertalet av de kyrkliga riddarordnarna kom till för att skydda pilgrimer i det Heliga Landet.

Sen ballade de ur: islams krigare fick för sig att det enda sättet att försvara islams mark var att förinta den västliga kulturen, och conquistadorerna spred Jesu ord i Amerika medelst svärd och eld.

Jade

Warrior
eftersom så många har kommit med förslag på fråga 1 hoppar jag över den, har ju ändå inget vettigt att tillägga....

koncentrerar mig på fråga två.... "yrket" i världen, är det bara ett sätt att få in lite pengar i kassan, är det en ursäkt för att få högre värden i diverse färdigheter eller en livsstil?

är det alternativ ett kan man nämligen ha i stort sett hur många yrken som helst, och vilka som helst -> bagare, ostmakare, härold, brevbärare(eller liknande typ), badhusskötare(?), musiker, arkitekt, herde, stalldräng, köpman i exotiska vapen, kvacksalvare, kunglig/kejserlig vinmakare.... listan kan göras oändlig och omfatta allt. vad kan man göra i världen? jaha. då finns det säkert nån som försörjer sig på det.... tro mig. se bara på vår värld . :gremsmirk:

alternativ två? hm... gillar personligen inte ideén med att ha yrken bara som en ursäkt för att lära sig diverse färdigheter. vad är det som hindrar en bagare från att kunna orientalisk stridskonst? eller vad säger att en legosoldat inte är expert på att baka kringlor?

alternativ tre... "yrket" speglar ett helt sätt att leva, en hel livsstil och är inte bara ett sätt att tjäna kosing eller att utöka sin färdighetslista... hm. här kan man ju iofs ha hur många yrken som helst. här också. men kanske lite mer, eh, omfattande yrken är att föredra. klassikerna krigare, magiker, präst etc...