Yrkesförmågor på förslag (DoD4)
Jag har gjort om yrkena lite och vissa yrkesförmågor gillar jag inte för att de är för fantasilösa. Undrade om ni kan hjälpa till. De yrken som jag inte gillar och inte kunnat göra om är: Bard, Bedragare, Spelare, Kultist, Spion, Barbar, Gillrare, Tjuv och Magiker.
På grund av tillfällig brist på handböcker kan jag inte uttala mig om så många av de yrken du nämner men jag tänkte improvisera loss lite på några av dem ..... eller åtminstone skriva nånting ......
[color:ff6666]Bard : </font color=ff6666>Vet inte om jag tycker bardens yrkesförm. är så tråkig att den behöver ändras på men jaja. Man skulle kunna tänka sig att en bard som är lagt åt gycklare- spexarehållet kan få lyssnare att brista ut i hysteriska skrattattacker i 1T4 minuter, oförmögna att göra något annat. Flöjtspelande barder kan spela en skithög ton så att lyssnare för sin hörsel helt bortdomnad i 1T3 minuter = temporär dövhet. Erotiska barddansöser (om sådana finns) kan genom sensuella rörelser få manlig publik att få stånd (hoppsan/images/icons/smile.gif ) och om de sitter så vill de absolut inte resa på sig för det vore ju pinsamt... Cheerleader-dansande barder har hela tiden med sig en stor skara beundrare (som skyddar dom eller nåt) som önskar att de va lika populära som barden.
[color:blue]Magiker : </font color=blue>De har ju ingen yrkesförmåga alls!? Skulle vara att de kan magi från början då...och räcker inte det? Om man vill ha någon yrkesförmåga till magikerna så ska det vara någon särskild till varje sorts magiker då hade du tänkt dig? Så fantasifull orkar jag inte vara nu (har massa engelska jag måste göra ikväll) så återkommer på denna punkt.
[color:magenta]Tjuv : </font color=magenta>Hmm, öka CL kan ju vara bra men så roligt är det inte. Man kan tänkta sig att tjuvar i pressade situationer, eller i största allmännhet när det passar, istället slår 1T6.
1: +3 CL på vad de tänker göra nästa SR.
2: Tjuven lyckas på nåt myska sätt förutspå en kommande avståndsattack (om en sådan planeras) mot honom och undvika den.
3: Tjuven upptäcker automatiskt en fälla...om det inte finns en fälla blir han temporärt paranoid och tror att han upptäckt en fälla.
4: Tjuvan hittar 10 sm på det skummaste gömstället på max 5 meter från honom/henne.
5: Ett anfall av kleptomani slår till. Om tjuven inte stjäl inom 10 SR får han/hon -5 CL i alla färdigheter tills något stjäls (även småsaker räknas....).
6: Tjuven grips av en stor rädsla och gömmer sig bakom riddare i gänget. Om ingen riddare finns så gömmer han/hon sig bakom vem som är störst i gänget (är tjuven störst uppstår här ett problem /images/icons/smile.gif ).