Nekromanti Yrkesförmågor och färdigheter (DoD4)

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,513
Location
Helsingborg
Jag har gjort om yrkena lite och vissa yrkesförmågor gillar jag inte för att de är för fantasilösa. Undrade om ni kan hjälpa till. De yrken som jag inte gillar och inte kunnat göra om är:
Bard, Bedragare, Spelare, Kultist, Spion, Barbar, Gillrare, Tjuv och Magiker.

Är det något annat yrke vars yrkesförmåga ni har ändrat så skriv gärna in det också. Och snälla. Inget bråk nu om hur bra/nyttiga yrken/yrkesförmågor är.

Jag undrar om ni dessutom har några nya färdigheter. Själv har jag lagt till Berättarkonst, Teologi och Teknologi till samlingen färdigheter.

/[color:448800]Han</font color=448800> som kanske kommer släppa sina husregler på nätet om 1T3 månad(er)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Berättarkonst...

Jag antar att det är en färdighet som visar hur bra man är på att berätta historier... samt kanske hur många historier man kan...eller nåt liknande...
Har du någon närmare beskrivning på den?
...låter intressant...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Teologi? Är inte det samma sak som Kunskap om Religion?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Han som kanske kommer släppa sina husregler på nätet om 1T3 månad(er)

<hr></blockquote>


Påminner lite grann om gamla Mutant där det stod att Sinkadus kom ut med 1T4 nummer per år.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,513
Location
Helsingborg
Re: Berättarkonst...

Jag skrev ihop en liten sak på datorn för en tid sen.

"Berättarkonst
Kunna berätta sagor. För historiska händelser krävs Historia.
Kan också specialisera så att man kan undervisa. Då kan eleven addera lärarens berättarkonst till sin inlärningsslag. Om eleven lyckas så får läraren erf. också förutsatt att eleven slår under lärarens Berättarkonst. Annars får bara eleven erf.
Om läraren har en klass så krävs det att minst hälften ska lyckas för att läraren ska kunna få erf. i färdigheten. Eleverna får då dela på lärarens FV. Är det 10 st elever så får de addera lärarens berättarkonst/10 på sitt inlärningsslag."

Ärligt talat så kör jag inte m att man kan lära ut. Kanske om en spelare frågar om det...

Tänkte mig att historieberättning är hur bra man fängslar sin publik. Ska man berätta historiska saker på begäran så krävs först ett Historia-slag för att komma ihåg händelsen och sen ett Berättarkonst för att roa åhörarna. Ska berättaren välja en historisk berättelse behövs inget Historia-slag...
Berättarkonst (som jag kom på innan Eon kom) är en primär färdighet.

Bokstavar (se Vinterdrakens hemsida) kan ge lite plus på CL i Berättarkonst.

/[color:448800]Han</font color=448800> som eg. skrivit lite annorlunda men ändrade så att det passade in i DoD
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,513
Location
Helsingborg
Joo. Jag gillar inte "Kunskap om..."-färdigheterna

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte fick plats m [NT]
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag brukar sätta kunskap sist istället för först

Ett exempel: Kunskap om Drakar, blir Drakkunskap, Kunskap om Fartyg, blir Fartygskunskap, Kunskap om Religioner blir Religionskunskap (är ju det också som det heter i skolan juh)

Ett alternativ är vad gäller Religioner att ha Religionskunskap som ett allmänt ämne, t.ex. man kan lite om alla religioner, medan man kör Teologi [religion] för mycket kunskaper om en enda religion och då främst öppen för Präster.

Riddaren
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Jag brukar sätta kunskap sist istället för först

Är det inte Kulturkännedom (allmän) som ger inblick alla religoner? Det handlar ju om kulturer allmänt och religonen är en del av kulturen, ibland mer och ibland mindre beroende på kulturen ifråga.

Teologi använder vi för de som studerat/studerar religonen mer ingående som präster/munkar/nunnor m.fl.
 

vinterdraken

Veteran
Joined
26 Oct 2001
Messages
90
Location
Arvika, Värmland
Berättarkonst,fråga till Han.

Godder afton kära Han och alla ni andra på forumet./images/icons/dragon.gif
Jag undrar om jag får lägga upp berättarkonst på min hemsida? Du får givetvis alla rättigheter och så. Jag anser att det är en mycket intressant och användbar färdighet. För tillgället använder jag historia slag för att folk ska lyckas med en berättelse men det ä ju inte samma sak.
Vinterdraken
www.angelfire.com/rpg2/vinterdraken/index.html/images/icons/dragon.gif
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,513
Location
Helsingborg
Re: Jag brukar sätta kunskap sist istället för först

Först och främst.. Smart Riddaren. Det ska jag nog ta efter.

Sen:
"Är det inte Kulturkännedom (allmän) som ger inblick alla religoner? Det handlar ju om kulturer allmänt och religonen är en del av kulturen, ibland mer och ibland mindre beroende på kulturen ifråga."
Njaee. För det första så kan man inte ta Kulturk. som allmän. Man måste spec. på land/ras. Själv skulle jag nog spela Kulturk. (hatar det långa ordet!) som hur mkt man vet om seder och bruk. Vissa stora rituella ceremonier skulle man kunna få reda på som tex soldansen för indianer man man kan inte gå ner på detalj. Man vet kanske hur många gudar en religion har på ett ung. men inte vad de heter. Allt beror visserligen på hur bra man slår.
*Tittar sen i 91:ns regelbok*
Inte ett dyft står det om religioner. Bara om "riter, ceremonier, högtider, gudar,". Ung. som jag skrev..
Kanske en husregel från er sida? För mig har vissa husregler funnits så länge att jag tror de är riktiga regler.

"'en sådan seger till och jag är förlorad'"
Pyrrhusseger (sp?).

/[color:448800]Han</font color=448800> som tackar för alla svaren på hans ursprungliga fråga [sarkasm]
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag brukar sätta kunskap sist istället för först

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För det första så kan man inte ta Kulturk. som allmän. Man måste spec. på land/ras.

<hr></blockquote>



Beror på vilken version man spelar. I Expert var det inga som helst problem att ta allmän Kulturkännedom. Jag har för mig att den kostade mer än specifik (jag har inte böckerna här, men jag har för mig det var 5 i stället för 2 eller 1), och man fick större avdrag för obskyra frågor. Man kunde också använda en specifik kulturkännedom för att besvara frågor om en annan kultur, men då fick man ännu mer minus.

Ett liknande system gällde för övrigt för Värdesätta.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,077
Location
Linköping
Yrkesförmågor på förslag (DoD4)

Jag har gjort om yrkena lite och vissa yrkesförmågor gillar jag inte för att de är för fantasilösa. Undrade om ni kan hjälpa till. De yrken som jag inte gillar och inte kunnat göra om är: Bard, Bedragare, Spelare, Kultist, Spion, Barbar, Gillrare, Tjuv och Magiker.

På grund av tillfällig brist på handböcker kan jag inte uttala mig om så många av de yrken du nämner men jag tänkte improvisera loss lite på några av dem ..... eller åtminstone skriva nånting ......

[color:ff6666]Bard : </font color=ff6666>Vet inte om jag tycker bardens yrkesförm. är så tråkig att den behöver ändras på men jaja. Man skulle kunna tänka sig att en bard som är lagt åt gycklare- spexarehållet kan få lyssnare att brista ut i hysteriska skrattattacker i 1T4 minuter, oförmögna att göra något annat. Flöjtspelande barder kan spela en skithög ton så att lyssnare för sin hörsel helt bortdomnad i 1T3 minuter = temporär dövhet. Erotiska barddansöser (om sådana finns) kan genom sensuella rörelser få manlig publik att få stånd (hoppsan/images/icons/smile.gif ) och om de sitter så vill de absolut inte resa på sig för det vore ju pinsamt... Cheerleader-dansande barder har hela tiden med sig en stor skara beundrare (som skyddar dom eller nåt) som önskar att de va lika populära som barden.

[color:blue]Magiker : </font color=blue>De har ju ingen yrkesförmåga alls!? Skulle vara att de kan magi från början då...och räcker inte det? Om man vill ha någon yrkesförmåga till magikerna så ska det vara någon särskild till varje sorts magiker då hade du tänkt dig? Så fantasifull orkar jag inte vara nu (har massa engelska jag måste göra ikväll) så återkommer på denna punkt.

[color:magenta]Tjuv : </font color=magenta>Hmm, öka CL kan ju vara bra men så roligt är det inte. Man kan tänkta sig att tjuvar i pressade situationer, eller i största allmännhet när det passar, istället slår 1T6.
1: +3 CL på vad de tänker göra nästa SR.
2: Tjuven lyckas på nåt myska sätt förutspå en kommande avståndsattack (om en sådan planeras) mot honom och undvika den.
3: Tjuven upptäcker automatiskt en fälla...om det inte finns en fälla blir han temporärt paranoid och tror att han upptäckt en fälla.
4: Tjuvan hittar 10 sm på det skummaste gömstället på max 5 meter från honom/henne.
5: Ett anfall av kleptomani slår till. Om tjuven inte stjäl inom 10 SR får han/hon -5 CL i alla färdigheter tills något stjäls (även småsaker räknas....).
6: Tjuven grips av en stor rädsla och gömmer sig bakom riddare i gänget. Om ingen riddare finns så gömmer han/hon sig bakom vem som är störst i gänget (är tjuven störst uppstår här ett problem /images/icons/smile.gif ).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Yrkesförmågor på förslag (DoD4)

Om man har Magiboxen (alternativt DoD Gigant) finns ju ett tämligen uppenbart alternativ till förmåga för barden: tillgång till Harmonism-magi, på samma villkor som Utbygdsjägare har tillgång till Animism.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Jag brukar sätta kunskap sist istället för först

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För det första så kan man inte ta Kulturk. som allmän

<hr></blockquote>


Beror på vilken version som spelas. I Expert fungerar det utmärkt. Kostnad 5.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

riter, ceremonier, högtider, gudar

<hr></blockquote>


Är det inte det som är religonskunskap? Alltså en bred men inte djup kunskap om olika religoner? Att man känner till julen, nattvarden, gud, allhelgona, jesus m.fl.

För mer specifik kunskap skulle jag kräva Teologi, om man nu vill veta teologiska funderingar och tolkningar samt om man vill utföra riter/cermonier.

"en sådan seger till och jag är förlorad" är om inte jag minns fel ett citat från Hannibal efter en seger mot romarna.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag brukar sätta kunskap sist istället för först

Nix, det lär ha varit Pyrrhus som fällde de orden. Pyrrhus var kung över ett av många små grekiska riken (Epirus), och allierade sig med Tarentum i södra Italien mot Rom. Han vann några segrar mot Rom, men tog så pass stora förluster under dessa att han lika gärna kunde förlorat - därav uttrycket "Pyrrhus-seger".
 
Top