Nekromanti Yrkesfrågor

Rickard

Urverk speldesign
Tja! Undrar bara om vi har någon...

...journalist här?
För i.s.f. vill jag fråga hur ni får reda på nyheter? Väntar ni på att någon ska ringa, hänger ni på polisstationer, hämtar nyheter från TT.. Hur gör ni?

...bibliotikarie här? (Nightowl och Insignia)
För i.s.f. vill jag fråga om ni behåller informationen om vad man lånar för böcker och hur länge ni har kvar den informationen?

...systemadministratör här?
För i.s.f. vill jag fråga hur lång tid det tar att gå igenom logg-filer om ni har blivit hackade och vad ni vidtar för åtgärder.

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar om det finns någon annan som har liknande yrkesfrågor

Insignia

Swashbuckler
Bibliotek

"...bibliotikarie här? (Nightowl och Insignia)
För i.s.f. vill jag fråga om ni behåller informationen om vad man lånar för böcker och hur länge ni har kvar den informationen?"

Jag är inte bibliotekarie, bara praktikant, men jag kan svara ändå ^_^
All information om vilka böcker du lånat försvinner den dag du lämnar tillbaka dem.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Bibliotek

All information om vilka böcker du lånat försvinner den dag du lämnar tillbaka dem

Men, förtvivla ej om du tänkt använda det för att ge RP:na nödvändig information, Han. Det här gäller bara moderna bibliotek där man sköter utlåningen med hjälp av datorer. På den gamla goda tiden<SUP>1</SUP> skrev man låntagarens nummer på ett kort som sedan fanns kvar i boken tills det blev fullt och ersattes med nästa kort. Så bara äventyret i fråga utspelar sig innan den datoriserade utlåningens tidevarv<SUP>2</SUP> finns det inga hinder.

-JPS-

<SUP>1</SUP> När den gamla goda tiden tog slut varierar beroende på bibliotekets storlek och ekonomi. Jag arbetade på ett bibliotek för ungefär ett år sedan, och då höll de just på att gå över från det ena systemet till det andra.

<SUP>2</SUP> Se <SUP>1</SUP>

Storuggla

Champion
Re: Minns Seven!

...Eller vlken film det nu var där poliserna får en liten lista av en hemlig kis på låntagare av mystiska böcker, som visat sig vara flaggade.
Varför skulle inte det kunna vara så, att om man tar ut en bok om hur man gör bomber, för gerillakrig eller lagar surströmming så piper det till i en dator hos säkerhetspolisen/NSA/FBI/KGB/länsman?
När allt kommer omkring, datoriseringen gjör ju saker så mycket enklare... ^_^

Storuggla, konspirerar

Insignia

Swashbuckler
Man får inte göra så!

Tänk på alla stackars rollspelare som skulle anmälas till Säpo för att de vill ha inspiration till sin krigare /images/icons/hairy.gif

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Minns Seven!

Njaa... åtminstone systemet som jag arbetat med var fullt av buggar. Och FBIs tekniska apparater fungerar ju alltid, det vet man ju. Till och med deras mobiltelefoner funkar ju hela tiden.

Mulder: "It's me. I'm trapped in an old German submarine at the bottom of the ocean. Could you drop by and rescue me?"
Scully: "I'm sorry. I've been abducted by aliens and transported to another dimension."

-JPS- påminner mig att systemet som används i finländska bibliotek heter Gemini. Men det är bara ett system, så nåt lurt är det...

Storuggla

Champion
Re: Får och får och lamm...

Nej man får inte. Inte i Sverige iallafall. Säkerligen inte i andra länder heller. Men möjligheten finns likväl där /images/icons/devil.gif
Kanske inte om man bara tar en bok om bombtillverkning. Men om man kombinerar det med Mein Kampf, några kemiböcker, några om arkitektur, Turner Diaries och sedan inte mycket annat, då kanske det ser lite värre ut. Till exempel.
Nu säger jag inte att det är så det är, men i ett spel finns det ju möjligheten. Ville bara påpeka det, om man spelar Delta Green eller något nutidskonspirationsspel kanske det är "sanning".. ^_-

Storuggla, Grön Fyrkant

Nightowl

Champion
Bokstavligen korrekt...

Om man nu inte är en konspirationstok, så. Det är lika med åsiktsregistrering, vilket i princip är förbjudet i svensk lag. Men konspirationer är ju vanliga i rollspel. (En bibliotekarie har f.ö. lika mycket tystnadsplikt som en läkare eller advokat - vi får inte berätta för NÅGON annan vad en viss person lånat, inklusive föräldrar till barn OCH polisen. Jag misstänker att SÄPO, Männen i Svart eller whathaveyou kan skita i detta, men...)

Som Quanta observerade gäller det inte i det gamla s.k. Detroit-systemet. Dock är det så att man INTE nödvändigtvis sparar vilka böcker en viss person lånat när han eller hon lämnat tillbaka dem för evigt, det beror lite på hur listan är upprättad (man kan ju slänga sidorna med olika mellanrum när böcker är tillbakalämnade). Däremot kan man se i böckerna om en person med ett visst låntagarnummer lånat den boken. Så vill man ha reda på vilka böcker en viss jeppe lånat kan man mycket väl bli tvungen att läsa igenom insidan på bakpärmen av alla böcker i biblioteket, om det inte rör den närmaste tiden.

Det finns nämligen undantag i den vanliga icke-registreringen av lån. Om man har en praktisk anledning kan man sas på dispens lagra lån lite längre, som i Detroit-systemet. Ett modernt exempel är när man har sådant som "Boken Kommer" där man går ut med böcker till folk som inte kan ta sig till biblioteket själva, typ pensionärer och rörelsehindrade. Där lånar ofta en bibliotekarie ut böcker av en typ han eller hon vet vederbörande gillar till en pansjis, och då kan man lagra gjorda lån lite längre så att man vet vilka böcker vederbörande har lånat.

Sedan kan en bibliotekarie helt olagligt manipulera system så att de registrerar lån, men det förutsätter alltså att bibliotekarien har en personlig agenda eller är del av en icke-konstitutionell konspiration, sas. I spel som Conspiracy X, Mage, Delta Green eller Nephilim hör väl sådant till ordningen för dagen, och torde vara standard. Dessutom kan historiska spel mycket väl utspelas i en miljö där åsiktsfrihet är fullständigt okänt.

Nightowl, cyber bishounen librarian.

Flash Back

Warrior
Re: Bibliotek

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

All information om vilka böcker du lånat försvinner den dag du lämnar tillbaka dem.

<hr></blockquote>

Så är det inte i vår kommun. Även om systemet är helt och hållet datoriserat, loggas allt man lånat en längre tid. Hur länge vet jag dock inte.