Fast driv det inte för hårt, Krille
"Rollpersonen blir en krigare eller ett underyrke till en krigare, inte en individ. Dessutom skulle ditt förslag inte bli en del av rollpersonsgenereringen, utan en del av världsbeskrivningen, och spelare har en tendens att låta bli att läsa världsbeskrivningar. De vill ofta komma igång och spela, inte läsa femtielva sidor världsbeskrivning. Om yrken inte spelar någon roll för att skapa rollperson så tror jag att de flesta kommer att hoppa över dem."
Fast du tänker väl också erbjuda någon form av plattform åt folk att börja på, även om du inför dina exempelrollpersoner? Jamenar, annars börjar du väl egentligen i fel ände? Folk vet inte var de skall börja, men de får ett par exempel på hur slutresultatet skall kunna bli. Du har nämnt Star Wars som en förebild, men kom ihåg att rollspelet Star Wars hade en oerhört matig introduktionskurs som de förväntade sig att spelarna skulle influeras av innan de gjorde sina första rollpersoner. Inte mindre än tre långfilmer, faktiskt.
Det har inte du i tex. Skymningshem, så jag tror inte bara att ett par exempelrollpersoner löser problemet.
Du måste nog erbjuda någon form av kort text åt spelarna att läsa igenom om vilka förenade drag det ändå finns bland din världs äventyrare. Det behöver inte inskränka på rollpersonernas individualitet, inte om du bara väljer att formulera dig löst och grundläggande om vad dessa gemensamma drag innebär.
Om vi gjorde ett Star Wars-rollspel utan att ha några filmer eller böcker som utgångspunkt, då skulle det inte räcka med att visa upp Greedo och Bobba Fett för att spelarna skulle fatta vad det innebar att vara prisjägare. Det hade då varit nyttigt med en instruerande text som beskrev vilka som vanligtvis var ens arbetsgivare, vilket ursprung prisjägare i allmänhet brukade ha, vilken sorts personer man ofta var på jakt efter, hur stora lösensummorna var, hur folk i allmänhet såg på prisjägarna osv. Sedan kan den informationen leda till att man gör sig en Lomm, Bossk eller en IG-88, men man måste först ha en vettig grund att stå på.
Jag menar, om jag gjorde ett gangsterrollspel skulle jag skriva om vad som verkligen var gemensamt för privatdeckare, torpeder, maffiabossar, kurirer osv. Att bara läsa en text om Soprano gör att jag förstår mig på honom, men om jag vill kunna göra mig en egen maffiaboss måste jag först veta vad det verkligen innebär att vara maffiaboss i rollspelet.
Exempelrollpersoner är bra. Har man till exempel tre olika exempelmaffiabossar som skiljer sig mycket åt så lockar man spelarna att också själva ta ut svängarna. Det kan de, om de har en stabil grund att stå på.
Så jag vill verkligen att du kombinerar instruerande texter med entusiasmerande exempel. Då har du gett matig info åt spelarna utan att ha låst dem vid en specifik klyscha.
Problemet blir att hitta på och välja ut vad som är "förenade drag hos äventyrare" i ditt rollspel. För spel som DoD var de förenade dragen vilken funktion man skulle ha i äventyren: Krigarna skulle döda monster i närstrid, jägarna skulle döda dem med pil och båge, tjuvarna skulle dyrka upp lås, magikerna skulle kasta trollformler och köpmännen skulle sälja bytesgodset för dyra penningar. Därför var deras yrken så generaliserande och inriktade på just rollpersonernas förmågor. Så spelar ju nästan ingen rollspel längre, ändå har den där typen av indelning hållt i sig. Även en del spel som utger sig för att vara karaktärsrollspel delar in rollpersonerna i just kategorier beroende på vilka funktioner de ska fylla i prestationsinriktade äventyr.
Jag tycker man ska dela in dem i vilka motiv de har haft att bli äventyrare, och kanske vilken bakgrund de kommer ifrån.
Vad skiljer en "upptäcktsresande" från en "hämnare" eller en "lycksökare"? Vad har två "predikare" gemensamt, oavsett om den ene är en animist som vill lära ut konsten att leva i harmoni med naturen, och den andre är en uppviglare från "svartfolkdräparnas brödraskap" som vill hetsa människor till ett korståg mot orcherna? Jo, de har nästan inga färdigheter gemensamt, men deras metoder är säkert mycket lika varandra. De vill båda nå ut med sina respektive budskap till så många som möjligt. Hur går det till? Vilka möjligheter har man att till exempel ordna en magnifik bergspredikan? Blir man arresterad om man börjar demagogisera mitt på torgen i städerna? Behöver man pass för att röra sig mellan bosättningarna? Reser man från stad till stad och bara talar till folk, eller stannar man lite längre vid varje plats och skaffar sig arbete för att ha råd med mat och husrum?
Deras gemensamma drag skulle det finnas mycket att skriva om så spelarna visste vad deras roll som äventyrare innebar.
Utöver det skulle man alltså behöva ha texter om typiska rollpersonerns bakgrund. Vår uppviglare från "svartfolkdräparnas brödraskap" har exempelvis säkert mycket gemensamt med själva soldaterna i nämnda brödraskap. Vanliga lantisar har säkert också mycket gemensamt med varandra, oavsett vilka motiv de sedan skaffar sig för att ge sig ut på äventyr.
Det där tycker jag verkar vettigt. När man vet varför ens rollperson äventyrar och vilket ursprung han kommer ifrån, då är det mycket enkelt att välja vilken individuell person han har blivit.
...och ger man då dessutom några exempel så borde idéerna fullkomligen spruta ur spelarnas huvuden.
/Rising