Nekromanti Yrkesperiod...

Scream112

Veteran
Jag kom på en sak jag undrat lite över när jag läste i tråden "N1 eller N2?"

När vi skapar karaktärer i Neotech och någon väljer samma yrkesperiod 3 gånger... han lyckas med framgångsslagen och blir inte av med det... Då låter vi honom bara slå på händelsetabellen 2 gånger... istället för 6!

Om han hade valt 3 olika yrkesperioder så hade han fått slå 2 gånger på varderas yrkesperiods händelsetabell!

När det kommer till utrustning så får han enbart utrustningen från den yrkesperiod han väljer sist!

Är detta rätt eller ska det göras på något annat sätt??

chrull

Stockholm Kartell
du ska få två slag på händelsetabellen för varje PERIOD. tar du alltså samma yrke 3 gånger ska du ha 6 slag. (precis som du ska slå framgångsslagen tre gånger och att du får höja dina färdigheter tre gånger...

chrull

Klon

Hero
Precis...
sen så bör man få utrustning från alla perioder, utom alla som börjar med t, vilka man borde få efter den senaste.
enligt min åsikt

chrull

Stockholm Kartell
jag kommer inte ihåg vilka utrustningssaker som är vad nu, men om du går från en normal sysselsättningsperiod till att bli framgånsrik i den sista så borde väl det du får som framgångsrik ersätta det du hade tidigare...

chrull

seinet

Swashbuckler
Vad gäller bostäder (B) så får man enbart ha en sådan, man får välja vilken som helst av de man har haft tidigare eller den man får under den sista SS-perioden (egen förkortning av Sysselsättningsperiod).
Hamnar man i fängelse blir man av med allt utom vissa saker, resten behåller man. Tjänstematriel tycker jag borde få behållas så länge man är inom samma yrke.

/Seinet Wintermute - Skall snart få information i hur man programmerar ett skal till Linux

chrull

Stockholm Kartell
När du hamnar i fängelse så har du inget yrke och kan alltså inte ha kvar dina tjänstesaker.
Det är väl ganska självklart?

Hamnar man i fängelse blir man av med allt utom vissa saker, resten behåller man.

Jo. precis. En mening som kan gå till historien i samma anda som "Aldrig förr har så få betytt så mycket för så många"

chrull

seinet

Swashbuckler
Fan, ibland skriver man på ett lustigt sätt utan att tänka på vad man skriver.

Hmm, jag får skylla på att jag är trött eller något i den stilen.

/Seinet Wintermute - Är trött

ripperdoc

Myrmidon
T-utrustning

Rimligtvis borde man få Tjänsteutrustningen bara så längen man förblir i det yrket. Så det är en bedömningsfråga för rollpersonen. Det är ju inte alls alltid som rollpersonen har det yrket han hade på sista sysselsättningeperioden när man börjar spela. Många äventyr försvåras ju eller görs ogenomförbara om alla rollpersoner fortfarande var aktiv inom sitt yrke, eftersom de dår har krav och plikter inom yrket. I vissa fall kan ju karaktären fortfarande jobba kvar, och då behålla utrustningen och i vissa fall kanske den sista arbetsgivaren efterskänkte viss tjänsteutrustning.

/RipperDoc

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: T-utrustning

Frågan gäller då playboyens tjänsteutrustning. Vilken arbetsgivare är det som ger honom tjänsteutrustning, och i vilket syfte?

ripperdoc

Myrmidon
Re: T-utrustning

Tja, det är väl en bedömingsfråga. En del playboys kan ju tänkas ha ett medieföretag som arbetsgivare, eller motsvarande. Men som sagt, en bedömningsfråga.

/RD

chrull

Stockholm Kartell
Men då ingår det inte i startutrustningen...

chrull

Emil

Hero
Borde bara få utrustning från sista karriären...

Jag kan inte se någon mening med att överösa rollpersonen med utrustning av olika slag. Det enda logiska jag kan se är att man bara ska få utrustning från den sista karriärsperioden. Detta dels för att rollpersonen inte ska kunna få tre olika bilar, dels för att det trots allt var några år sedan rollpersonen hade sin första karriärsperiod.

/Emil

ripperdoc

Myrmidon
Re: Borde bara få utrustning från sista karriären...

Tja, eg. är det en bra idé, men går det att tillämpa på all utrustning? En del prylar sparar man ju, trots att det gått flera år. Det är ju uppenbart att man inte har råd att skaffa bil efter bil bara för att man byter jobb, men att skaffa specialutrustning är ju en annan sak. Antingen får man bygga om reglerna eller använda sunt förnuft, som vanligt :gremlaugh:

/RD

Klon

Hero
Re: Borde bara få utrustning från sista karriären...

fast nu är det inte riktigt att överösa en rollperson med utrustning.
har jag fått låt säga två bilar från två olika yrkesperioder brukar vi göra så att man väljer en av dem.
likadant med kläder, läghete´r och hus m.m.

tjänstemedel, som tjänstefordon och sånt behåller man inte om man byter yrke, vilket jag tycker är ganskla logiskt.