Nekromanti Ytterligare en fråga

Kid Curry

Veteran
Hejsan hej!

Köpte det nya Western rollspelet för bara en vecka sen och nu satte vi oss ner i helgen för att göra karaktärer, vid ett till fälle kom fram till ett par frågor som inte slog mig när jag läste reglerna.

1. Om man vill spela en Apache (som en mina kompisar insisterar om) så undrar jag en sak, hur kan man börja med kniv och tomahawk om man inte sen får någon UTB i just dessa vapen, samma gäller Prärieindian och deras båge?

2. Antalet färdighetspoäng har krympt otroligt mycket om man jämför med det gamla Western och undrar om det verkligen stämmer med tanke på att man inte har så många färdigheter när man börjar i så fall, lite väl novis om jag uttrycker mig som så.

Annars vill jag bara säga, tack för ett underbart spel./images/icons/cool.gif

Cad

Veteran
Indianer får sin bil. i utb. på träffsäkerhet/pilbåge. Prärieindianen får även utb. 5 i proj. vapen..som även omfattar pilbåge.

Om jag har förstått det hela rätt så används kniv o tomahawk som tillhyggen i färdiheten slagsmål...alltså samma utb. som slagsmål (rätta mig gärna om jag har fel..har inte haft western så länge). Ska man kunna kasta kniffen eller tomahawken bra så behövs färdigheten kastvapen..knivar eller yxor...

Ett försök till hjälp/images/icons/smile.gif

Kid Curry

Veteran
Hej igen!

Sorry en total miss av mig...hi hi som det kan gå när man läser reglerna för fort.

Men tycker ni inte allmänt att man inte blir fasligt bra i början?

ad'paz

Veteran
Hejsan. Har spelat Western en hel del förut. Har just nu en paus i spelandet för att snart börja med en ny omgång.

Som svar på din fråga angående att "Men tycker ni inte allmänt att man inte blir fasligt bra i början?"

Jag tycker att det är ett bra system. en ny person i en härlig värld full av faror. Jag tror att jag är den störte revolvermannen genom tiderna.
Men sanningen skulle nog vara att procentuellt skulle jag nog vara 1 av 10 000 i min omgivning som är lika bra som jag eller rättare sagt lika dålig som jag.

Ingen av de spelare som varit med i mina spelgrupper har haft varken dåliga eller bra personer. Naturligt tycker jag. Det man inte tänker på är ju att alla SLP är lika dåliga, till och med ofta sämre än en själv. Dessa är allt från barn till de värsta revolvermännen.
Mitt tips är alltså: "Skit" i moralen. Skjut en revolverman (inte i ryggen) och lev livet vidare varje dag och glöm inte att titta dig bakom ryggen. Det finns kanske någon annan som tror sig vara bättre och som har tur att just den dagen vara det.