Nekromanti ytterligare en skade-fråga

kanpai

Veteran
det är en sak jag har funderat på länge.

borde inte skadan i armar och ben begränsas? iaf om en kula går igenom.
jag menar, en 2mmCDLP kula går med lätthet igenom en arm. då borde inte skadan vara hög.

jag har gjort så att om kula penetrerar armar och ben kan man bara få max en extra skada. dessutom dubbleras blödningen (två hål, ni vet).

exempel:
arne är ute och rastar hunden. helt plötsligt hoppar knarkar-kalle fram och ska råna honom. Arne gör så klart motstånd. knarkar-kalle tar du fram en revolver laddad med .44 magnum med teflon kärna (hur knarkar-kalle fick tag på den är en annan historia). knarkar-kalle skjuter arne i armen, och kulan går med lätthet igenom armen på arne. knarkar-kalle får 22 i skada, men eftersom kulan går igenom får arne bara en extraskada som visar sig vara ett 'djupt sår'.
arne får då 2 i trauma, 6 i smärta och 4 i blödning (dubbel blödning).
/images/icons/hairy.gif (arne när kulan träffar)

Tippis

Warrior
den begränsan som det är av att kulan automatiskt överpenetrerar om man får för många extraskador (fyra om jag minns rätt)... Dessutom är skadorna i armar och ben inte särskilt hög till att börja med, i förhållande till de man får i torso och huvud, av samma effektslag...

Se i övrigt skadediskusionen i Favorit-vapen-tråden.

Tippis

Warrior
Re: 3extraskador[NT]

Vad jag menade var: lyckas man få in 4 extraskador i arm/ben överpenetrerar kulan, och skadan räknas ner till 3 extraskador i armen...

Detta är i alla fall min tolkning av skadetabellerna i regelboken (2a utgåvan, 1a tryckningen), men det kanske har uppdaterats...?

Tippis

Warrior
Valbar överpenetration

..men använd min nyligen uppfunna överpenetrationsregel då: (obs, självgod reklam /images/icons/grin.gif)

Jämför kroppens SKY (Ob1T6) med kulans PEN (4 resp. 10 i ditt exempel). Om PEN är högre överpenetrerar kulan, oavsett vad som står i skadetabeller o.dyl. och skadeeffekten halveras (eller något i den stilen)...

Plötsligt kommer en helmantlad .300 WinMag att överpenetrera ca 85% av gångerna, medan en .50AE Hydroshock kommer stanna till i kroppen nästan jämt.

(För övriga regler om att skjuta VIPn rakt igenom hans korkade livvakter, se sidan N2-124)

Sedan kan man ju ta på dom dåliga läsglasögonen och tolka regeln "Slitage av kroppspansar" lite fritt... och plötsligt har veteran-livvaken SKY Ob1T6-7 efter alla kulor han fått i sig /images/icons/grin.gif

Tippis

Warrior
Snap goes the rules

Jo, så blir det ibland, rent regelmässigt... Vi har börjat köra med den hemmasnickrade PEN/SKY-jämförelsen för att få fram överpenetration, och sagt att för många extraskador i armar och ben helt enkelt inte gör mer skada av den enkla anledningen att allt redan gått sönder vid 3 extraskador...

Men, som sagt, det är bara ett gäng rollspelsregler, så är man inte nöjd är det bara att ändra.

Dr Ikusha

Veteran
50 stannar kvar i kroppen och splittrar sig. en .300 winmag åker bara rätt igenom.

Njaaaa... Med tanke på att .300WinMag har en betydligt elakare utgångshastighet än .50AE är det nog ingen tvekan om att skadan från .300 kulan kommer att vara högre oavsett om kulan överpenetrerar. Hög hastighet på kulan kan nämligen ge ett utgångshål "stort som mitt lår" för att citera fröken Hernandez. Även om inget av alternativen känns direkt lockande tar jag hellre en splittrad kula som stannar i kroppen är att stora delar av min kropp fattas!!

Tror att det faktum att höghastighetsvapen ger så stora skador gjort att det finns någon slags gräns för hur hög utgångshastigheten "får" vara enligt någon Genevékommision eller liknande... Men det är fullt möjligt att jag bara svamlar.