Nekromanti Ytterliggare ett Yrke

Slarn

Excentriker
Hmm... låter kanske lite WHFB, men det kanske bara är jag... Du kanske skulle kunna detaljera yrket lite mer, vilken roll har en krigsdansare på slagfältet? Vilka vapen föredrar de? Vilken stam tillhör de flesta (Thism är ju krigare, men dans hör nog mer Kirya till)? Tjänar Krigsdansarna Liljans Råd, eller har de någon egen (hemlig) agena? Vilka är deras fiender?
Annars en rätt kul idé. Lycka till med stridskonsten!

/Arandon, sätter på sig tänkarmössan.

Duddmannen

Hero
Var ska man börja...?

Det är verkligen kul att se folk göra lite nya yrken till EON, vi behöver inspiration hela tiden.

Bra initiativ!

MEN

Det här känns lite väl über, även för att vara ett "alvyrke". Fler färdighetspoäng än vapenmästare, fler poäng till stridsvana än professionella krigare, SÄRSKILT med tanke på att de inte verkar slåss så ofta utan mera ägna sig åt träning.

Låt mig gissa att stridskonsten ska vara Unik och innehålla Ishani, Carwelan, Niamh och teknikerna Två Vapen, Dödande anfall och Utmanövrering?

Wardancers passar inte ens i Warhammer.

KONSTRUKTIV KRITIK
Men jag får inte bara klaga! Det finns saker som kan ordna upp detta till det bättre, och det är min skyldighet att tala om detta.

Så:
1. Kolla så att summan av Yrkes- och Valfria färdighetspoäng inte överstiger (100|140|180) som verkar vara den allmänrådande summan i de övriga yrkena, med undantag för kanske Lärd. På så sätt är yrket automatiskt bättre i linje med Eon i övrigt.

2. Skippa "+2" på starkapitalet! Ge dem Ob3T6 eller Ob2T6 gånger grunden. Det var en bra idé att skriva Sunuvai förresten!

3. Tänk över stridsvanan på yrket. Sysslar de verkligen så mycket med strid att de ska ha Ob1T6 extra som framgångsrik? Varför inte bara ge en fast summa istället? Säg, +4 enheter till stridsvana. De kommer nog ändå att slå i taket på FC 15 ganska ofta.

4. Är de en kult? I så fall, vilka särskilda regler måste de följa? Kan alla alver bli krigsdansare? Varför?

5. Och bara för att jag är jag: kolla stavningen. Det är skillnad på ända och enda.

/Duddmannen, som trots allt GILLAR überalver...

Magnus L

Hero
Taket (OT)

De kommer nog ändå att slå i taket på FC 15 ganska ofta.

Finns det ett sånt tak för stridsvana?

Duddmannen

Hero
Re: Taket (OT)

De kommer nog ändå att slå i taket på FC 15 ganska ofta.

Finns det ett sånt tak för stridsvana?
Ja, från början i alla fall. Man får inte köpa högre än FC 15 i en färdighet när rollpersonen skapas. Jag har alltid räknat Stridsvana dit också.

/Dudde

Magnus L

Hero
Re: Taket (OT)

Klart man får..det är bara inte rekomenderat :gremwink:

Vi brukar inte köra med den regeln, å andra sidan är det knappt aldrig nån som köper mer än 15 p.g.a. priset...stridsvana dock, låter jag alltid spelarna använda alla enheter, även om de skulle gå över 15.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Fick med mång av poängen med yrket

Det här känns lite väl über, även för att vara ett "alvyrke". Fler färdighetspoäng än vapenmästare, fler poäng till stridsvana än professionella krigare, SÄRSKILT med tanke på att de inte verkar slåss så ofta utan mera ägna sig åt träning.
Meningen med dom många färdighetspoängen är jusst det att dom tränar så mycket, stridsvanan kommer av att dom tränar med övningsstrider, dueller och drabningar med fiender under sinna resor.

Låt mig gissa att stridskonsten ska vara Unik och innehålla Ishani, Carwelan, Niamh och teknikerna Två Vapen, Dödande anfall och Utmanövrering?
Mycket bra förslag.

KONSTRUKTIV KRITIK
Men jag får inte bara klaga! Det finns saker som kan ordna upp detta till det bättre, och det är min skyldighet att tala om detta.

Så:
1. Kolla så att summan av Yrkes- och Valfria färdighetspoäng inte överstiger (100|140|180) som verkar vara den allmänrådande summan i de övriga yrkena, med undantag för kanske Lärd. På så sätt är yrket automatiskt bättre i linje med Eon i övrigt.

2. Skippa "+2" på starkapitalet! Ge dem Ob3T6 eller Ob2T6 gånger grunden. Det var en bra idé att skriva Sunuvai förresten!

3. Tänk över stridsvanan på yrket. Sysslar de verkligen så mycket med strid att de ska ha Ob1T6 extra som framgångsrik? Varför inte bara ge en fast summa istället? Säg, +4 enheter till stridsvana. De kommer nog ändå att slå i taket på FC 15 ganska ofta.

4. Är de en kult? I så fall, vilka särskilda regler måste de följa? Kan alla alver bli krigsdansare? Varför?
(ska fundera lite poå det, lägger ut den nya, förbättrade verisonen senare)

5. Och bara för att jag är jag: kolla stavningen. Det är skillnad på ända och enda.
Tack för tippsen, ska kanche börja med en ny, reddigerad verission.

Wardancers passar inte ens i Warhammer
Fick iden efter att nyligen ha tittat lite på skogs allverna i Wahammer :gremgrin:.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Har funderat lite.

Hmm... låter kanske lite WHFB, men det kanske bara är jag... Du kanske skulle kunna detaljera yrket lite mer, vilken roll har en krigsdansare på slagfältet? Vilka vapen föredrar de? Vilken stam tillhör de flesta (Thism är ju krigare, men dans hör nog mer Kirya till)? Tjänar Krigsdansarna Liljans Råd, eller har de någon egen (hemlig) agena? Vilka är deras fiender?
Annars en rätt kul idé. Lycka till med stridskonsten!
Var sk man börja.
Har tänkt att de kommer mäst från Thism och Kirya, dom lyder ändast under sin egen stormästare(fick iden från medeltidens tempelriddare) som väljs varannat år vid vårfesten, på slagfälltet så använder dom snabba smyganfall mot flankerna och bakifrån, deras vapen är främst svärd, dolkar och Ishani, deras fienderär alla som hotar dom och Sanari-skogen

zokie

Veteran
Re: Fick med mång av poängen med yrket

Meningen med dom många färdighetspoängen är jusst det att dom tränar så mycket, stridsvanan kommer av att dom tränar med övningsstrider, dueller och drabningar med fiender under sinna resor.
man kan ju inte träna stridsvana,... vet inte om övningstrider räknas-...

men hur många drabbningar stöter man på under sina resor?
typ 1t6+2 eller något e nog bättre typ som vapenmästare eller ngt, för det e väll det dom e?

Duddmannen

Hero
Re: Fick med mång av poängen med yrket

man kan ju inte träna stridsvana,... vet inte om övningstrider räknas-...
Det stämmer, så har i alla fall JAG tolkat de regler om detta som jag kan hitta. Man måste typ slåss i en RIKTIG strid för att få möjlighet att höja stridsvana. Övningsvana kan nog alla få, men STRIDSvana får man bara i strid.

men hur många drabbningar stöter man på under sina resor?
typ 1t6+2 eller något e nog bättre typ som vapenmästare eller ngt, för det e väll det dom e?
Jag tänker mest på att försöka jämföra ett nytt yrke med de redan existerande. Där kan man se att yrkessoldater, riddare och tempelriddare får 2T6+4 enheter till stridsvana. Detta ger ett maximum på FC 14, med en poäng över (som då går till Valfria färdigheter). Sedan kan man med rätt bakgrund och familj få Ob1T6+1 enheter till stridsvana.

Nog borde yrkessoldater representera den grupp som är i strid oftast av alla? En elitstyrka som man nog kan kalla dessa krigsdansare är säkert plockade från de reguljära förbanden, men sedan sätts de ju knappast in varenda liten skrämytsling som landets armé hamnar i, så stridsvanan borde inte bli högre än hos de soldater som får ställa upp i princip VARENDA strid.

I gengäld har de gott om tid att öva stridskonst, fäktning, dans och annat som gör dem unika.

Duddmannen

Hero
Re: Har funderat lite.

Har tänkt att de kommer mäst från Thism och Kirya, dom lyder ändast under sin egen stormästare(fick iden från medeltidens tempelriddare) som väljs varannat år vid vårfesten, på slagfälltet så använder dom snabba smyganfall mot flankerna och bakifrån, deras vapen är främst svärd, dolkar och Ishani, deras fienderär alla som hotar dom och Sanari-skogen
Snabba smyganfall bör INTE inkludera Ishani. Den är STOR och KLUMPIG. Kortare svärd och dolkar låter däremot som en utmärkt idé.

Det enda problemet som jag kan se är väl att detta är en taktik som krockar med den som Sanariska armén använder? Scola Thisma (Krigarens väg) säger:
"... lätt kavalleri, drakburet kavalleri och bågskyttar. De söker upp fienden och nedgör honom med dessa verktyg."
Med snabba förflyttningar på slagfältet (till häst och Heave) kan man utmanövrera fienden, ibland även långt innan fienden når ett lämpligt slagfält.
I så fall blir en infanteristyrka som dessa krigsdansare verkade vara beskrivna inte lika mobila som resten av armén.

Om de inte kan rida till slagfältet förståss... :gremlaugh:

/Duddmannen