Nekromanti yu-gi-oh rollspel???

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Först den självklara frågan, finns det något sådant som yu-gi-oh rollspel eller liknande?
Om inte hur skulle ett sånt kunna se ut.

Jag själv är en fantasy nörd men min son är väldigt sval in för det, det är mest yu-gi-oh som gäller.
Men jag skulle vilja testa lite rollspel med han och tänkte att det skulle kunna locka med nått yu-gi-oh,igt :gremsmile:

Själv har jag noll koll på hur yu-gi-oh funkar så jag har inte många tankar själv.

Någon som vet?

Tillägg: Det bästa hade varit såklart om man skulle kunna använda korten i rollspelet på något sätt.

Fienden

Hero
Jag skulle säga att du tar vilket lättviktssystem som helst som inte sätter så mycket fokus på färdigheter utan mer på friformsrollspelande, och sedan när det kommer till dueller (serien handlar ju om att folk spelar kortdueller mot varandra) använder man faktiska lekar mot varandra.

Jag tror att det skulle funka för att skapa ett grundläggande intresse för att gestalta en karaktär. ^^
Meeen det är ju bara om du faktiskt vill spela YGO: the roleplaying game.

Annars skulle jag föreslå att du tar dig en titt på hur korten är utformade.
Monsterkort: Du har ATK (attackvärde), DEF (skyddsvärde) och sedan typer och subtyper (som typ [Insect/Effect] och liknande). Sedan kan du försöka skapa ett ytterst simpelt system som låter dig använda korten som motståndare i en fantasyvärld. Rollpersonerna bör även dessa ha ett ATK och ett DEF-värde, möjligtvis spela en karaktär från ett av korten? Ett tips är ju att köra favoriten Dark Magician. <.<

Magikort: Dessa har vanligtvis bara en beskriven effekt, såsom "dra ett kort" eller "förstör ett monsterkort med ATK 1500 eller mindre". Dessa kan du låta rollspelaren (a.k.a. sonen) ha för att hjälpa honom övervinna större faror.

Fällkort: Fällor fungerar ungefär som magikort, men man spelar ut dem i förväg, för att sedan låta dem ta effekt vid ett annat tillfälle. Kanske någon sorts ritualmagi? Har ofta liknande effekter som magikort, dock ofta något mäktigare.

Nåja, nu listar jag bara fakta om YGO-spelet, kanske är det till hjälp och kanske inte. :gremsmile: Lycka till, i alla fall.

//Kraetyz, har ganska många kort

Rising

Vila i frid
Kortspelet Yu-Gi-Oh är rätt märkligt, och knappt spelbart. Varelserna har väldigt skilda kraftvärden, men bortsett från ett par specialregler som gäller för varelser med höga levlar, så har de inga kostnader för att spela ut dem. Så det är helt obalanserat och man kan lika gärna spela ut en supervarelse med värdena 1800/1800 som en puttefnask med värdena 600/400. I ett fåfängt försök att ändå balansera dessa mot varandra så fungerar många specialkort som så att man enbart kan söka igenom leken efter en varelse med power lägre än 1000 osv. Men i regel så gäller det att bara stoppa in så starka powervarelser som möjligt.

Och så är spelet galet swingy på så vis att många kort spinner runt läget fullständigt; såsom att man kan sno en av motståndarens varelser (vilket är helt gääälet kraftfullt) och liknande. Det gör många partier väldigt dramatiska - och det är ju kul.

Nå:

I serien Yu-Gi-Oh så fungerar kortspelet rätt annorlunda från hur det fungerar i verkligheten; och vad som är ännu konstigare är att det är extremt friform!

Typ; någon spelare kan ha en lek med något Darkness-kort som gör alla hans zombier och odöda starkare. Inget konstigt med det. Men mot en sådan spelare kan Yu-gi-Oh vinna genom att spela ut ett kort som har en massa ljusblixtar i själva bilden på kortet! Det är alltså inte alls fråga om "jag förstör din enchantment" utan spelarna förstör alltså själva mörkret genom att spela ut kort med ljus på bilden.

Det finns tusentals varianter på detta i serien. Någon spelare höjer tidvattennivån så att hans vattenvarelser blir starkare, och Yu-gi-Oh spelar ut ett kort med en stor måne - som inte hjälper honom nämnvärt. Men i nästa drag så spelar han ett kort som förstör själva månen och då blir det plötsligt ebb och alla vattenvarelser blir svaga. Vad spelarna gör följer alltså inte några regler öht, utan det är i princip som att spela en omgång Once Upon a Time.

Jag var rätt fascinerad över detta, och hade länge planer på att skapa ett kortspel som skulle fungera på detta vis; spelarna skulle i princip turas om att spela ut kort och försöka hitta på en berättelseanledning till att just detta kort kunde ge dem ett övertag. "Okej, hör här: Framför mitt tempel här så brinner det eldar, inte sant? Okej, och här har jag en mumie. Mumien hoppar in i elden så att han börjar brinna, och sedan springer han fram till din enter och omfamnar denna, så att de båda brinner ned och dör. Din tur."

En sådan berättelselek tror jag skulle vara det perfekta sättet att fånga Yu-Gi-Oh-seriens kortstrider och göra det hela till ett rätt kul och påhittigt samberättarspel.

Christoffer

It's all pig.
Det är väl egentligen Sorcerer rakt av.

Ta följande från Wikipedia:

När Yugi löser pusslet blir han fylld av uråldrig magi, mörkrets krafter och en egyptisk ande som var instängd i pusslet tar över Yugis kropp. ... Yugi bär pusslet runt halsen först i rep men sedan i en kedja. När en person är elak träder pusslets ande fram och tar över Yugis kropp, då blir han längre, får ett skarpare ansikte, och blir betydligt bättre på spel.
Awesome demon! Kan knappt bli koolare!

En dag när Katsuya Jonouchi och Honda har retat Yugi spöar skolans ordningsman upp de två och även Yugi, när han försöker skydda sina "vänner". Yugi är nämligen väldigt oskuldsfull och snäll.
Där har du din mänsklighet, vara snäll. Bry sig om andra. Ställa upp för varandra. Du får mänsklighet genom att ställa upp, skydda och ta hand om, du förlorar mänsklighet genom att skada, stöta bort och vara elak.

Skapa några descriptors utifrån serien, och tuta och kör! :gremsmile:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Kraetyz: tackar för svaret, jag tror att nått lättviktar spel och köra med kortlekarna skulle kunna vara grejen. Tänker att man skulle kunna spela typ en turnering, färden dit, tjuvar som snor kort, dueller, kompisar i knipa och sånt.

Rising: tack för genomgången, jag hade hoppats du skulle komma med en färdig lösning, kändes ganska mycket som en rising grej :gremsmile:

Poppe: Jopp sorcerer skulle nog passa bra om du och jag skulle få för oss att spela men med Loke och grann ungarna så är jag mer tveksam :gremsmile: