Nekromanti Zagrosia

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag håller på att jobba igenom ett dokument om Zagrosia. Jag började skriva det häromåret, men det är först nu jag har möjlighet att slutföra det. Målet är att lägga upp en PDF på www.rollspel.com Nightowl har nyss fått 12 A4-sidor Zagrosia-text att utvärdera. Det handlar om imperiets befolkning (zakier, dodjaber, ghonder, tritoner, mfl), sedvänjor, vardagsliv och språk, med en del information om termaliska mercatorers plats i samhället. Dessutom finns det två sidor om zakisk jaktshamanism.

Tanken är Zagrosia ska vara ett slags exotiskt främre orienten för termalierna, en plats för mystiska äventyr.

Jag undrar om någon forumdeltagare har några ytterligare önskemål vad Zagrosia-texten ska innehålla.

Anders

Rising

Vila i frid
Spännande!

Det ser jag fram emot. Just tritonerna är några som jag har haft lite svårt att få begrepp om, så allting som underlättar för mig på det planet tar jag emot med öppna armar.

Det är förstås svårt att önska sig något innan man vet vad som kommer finnas med i materialet, men jag efterlyser gärna mer texter om kulturliv och små inspirationstexter om vilka relationer och fördomar det råder mellan de olika folken. Har de alla samma inställning till begreppet "humor"? Hur roar sig en triton? Vilka är de vanligaste effekterna av kulturkrockar mellan de olika folken, osv.

Jag känner ibland att jag får en bra bild över hur de övergripande intrigerna och maktstrukturerna ligger till, men att jag får improvisera mig fram till hur den "lille mannen" lever sitt liv. Det här är ett område där Gondica varit föredömligt bra tidigare, hoppas att trenden fortsätter i Zagrosiatexten.

Ehhh, det är allt jag kommer på nu. Hoppas jag inte radat upp något som redan täcks i något tidigare utgivet material eller forumsinlägg, men det är sakerna jag spontant kommer att tänka på. Jag bistår mer än gärna med respons och idéer på det färdiga materialet, förstås.

/Rising

Nightowl

Champion
Re: Spännande!

Texten är ganska så utförlig vad gäller sådant som käk, kläder, var man bor och vad man gör när man inte äventyrar, osv. Frukta icke. Fast jag är rädd att Zagrosias flodtritoner inte beskrivs så där fruktansvärt ingående, mer än några noter om hur de skiljer sig från Vidoniens kusters tritoner (som ju det finns en blupp om på Rävspels sida som du naturligtvis redan sett och därför kommer att häckla mig hänsynslöst för den kommentaren men vad gör man).

Jag har nyss charkuterat den version Anders nämner och skickat tillbaka den till honom. Det var inte mycket att säga, egentligen, så nu får vi se vad han gör.

Nightowl, som undrar om det är en slump att Zagrosia kommer igång så kort efter De Fördömdas Tempel på TV.../images/icons/wink.gif

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, jag svarar väl det jag alltid svarar på sådana här frågor: lag och rätt, brottsbekämpning, Hur näringslivet fungerar, hur myndigheterna interagerar med den vanlige medborgaren, hur det står till med infrastruktur o.s.v. Kort sagt, sådant som spelarna utan tvekan kommer att stöta ihop med under sina dagliga äventyrarliv.

Sedan vore det coolt med lite, tja, porträtt av coola zagrosiska aristosofer. Tänk jadeelefanter! Och en och annan ruinstad är väl inte helt fel, djupt inne i djunglen. Och kanske något djungelboken-relaterat. Typ talande djur eller hypnotiska pytonormar eller inte vet jag. Och sedan kunde man kanske ha någon form av Ghandiaktig antivåldsupprorsrörelse som leds av spikmatterfixerade fakirer. Och kanske lite ondskefulla ormtjusare som använder sin musikaliska begåvning för att behärska allt från repstumpar till elefantsnablar (eller är det arabiskt. vad vet väl jag?). Och en stor handelsstad byggd i sten i utkanten av ett ökenområde i väster som där handel bedrivs med kentaurerna. Och ett zigenarliknande folkslag som föder upp den norra kontinentens bästa hästar, och som hamnat i öppen konflikt med Marahajan av Quraputra över betalningen för hans dotter, som gift sig med deras hövding.

Fast det är väl kanske upp till dig att hitta på dylika företeelser.