Nekromanti Zombieapokalypsen!

!Paxen

Swashbuckler
Brukar surfa in på Zombie Survival & Defense för att se diskussioner ang hur man ska överleva den framtida zombie apokalypsen. Det brukar dock bli ganska tråkigt iom att majoriteten pratar mest om att dom har sina vapen redo, så jag tänkte se vilken skillnad det är i sverige.

Min fråga är: Du vaknar upp i en värld som har drabbats av en zombie apokalyps, vad gör du?

Följdfråga, om det skulle hända imorgon har du allt du behöver hemma?

Möller

Hubert Hortlax
Paxen said:
Min fråga är: Du vaknar upp i en värld som har drabbats av en zombie apokalyps, vad gör du?

Redan förberedd. Jag packar ryggsäcken och tar mig inåt landet, till fots om jag så måste. Därefter följer jag inlandsbanan norrut. Detta gäller för alla sorters katastrofer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Zombie apokalypsen!

Hoppas att jag gått den här kursen.

Men, mer korrekt svar: Dör, antagligen, eftersom ALLA mina kunskaper är anpassade till informationssamhället. När det kollapsar blir jag värdelös.

Möjligen kommer jag vara en sån där intellektuell tönt som grabbarna med automatvapen måste hålla levande och föra till FOI's underjordiska bunkerlabb för att jag ska kunna hacka mig in i de windows 95-datorer som står där och innehåller botemedlet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Paxen said:
Brukar surfa in på Zombie Survival & Defense för att se diskussioner ang hur man ska överleva den framtida zombie apokalypsen. Det brukar dock bli ganska tråkigt iom att majoriteten pratar mest om att dom har sina vapen redo, så jag tänkte se vilken skillnad det är i sverige.

Jepp, packar ryggsäckarna. Tar familjen till den närliggande marinan, stjäl en ruffad segelbåt och drar ut till havs.

!Paxen

Swashbuckler

Möller said:
Paxen said:

Redan förberedd. Jag packar ryggsäcken och tar mig inåt landet, till fots om jag så måste. Därefter följer jag inlandsbanan norrut. Detta gäller för alla sorters katastrofer.
Vågat :gremlaugh:

!Paxen

Swashbuckler

krank said:
Hoppas att jag gått <a target="" title="" href="http://www.abf.se/Distrikt-och-avde...klar/Ovrigt/Om-Zombieapokalypsen-kommer/">den här kursen</a>.

Men, mer korrekt svar: Dör, antagligen, eftersom ALLA mina kunskaper är anpassade till informationssamhället. När det kollapsar blir jag värdelös.

Möjligen kommer jag vara en sån där intellektuell tönt som grabbarna med automatvapen måste hålla levande och föra till FOI's underjordiska bunkerlabb för att jag ska kunna hacka mig in i de windows 95-datorer som står där och innehåller botemedlet.
Har helt missat den... Skulle kanske vara en investering inför framtiden :gremshocked:

Anton P

Veteran

Får panik och springer i cirklar tills någon zombi kommer och äter upp mej.
Alternativt smyger jag ut ur stan och lever på vad naturen kan erbjuda, fast det är antagligen bara önsketänkande.

Lukas

Mannen i Gult

jag hade låst in mig i mitt hus och ständigt bära omkring på köksknivar och mitt blåsrör.
sedan har vi en hel del Nödkonserver liggande så att jag skulle slippa svälta.

men kortsagt så hade jag bara fördröjt min död.

antorax

Swordsman

Intressant. Har själv Zombie Survival Guide. Skulle väl ta med mig den (mest för skojs skull), försöka få med mig familj (och eventuellt vänner som inte har familj i närheten) och dra ut på en ö i bohuslän. Ta med min familjs jaktvapen, och all överlevnadsutrustning som finns i hemmet.

Sitta där och försöka skaffa mig mat genom att smyga runt på fastlandet och hitta konserver, samt jaga och fiska. Hoppas bara inte sombisarna kommer under vintern, då blir det kallt.

Så, ingen jättebra plan. Men skulle nog hoppas på att kunna ansluta till någon annan grupp som är kapabel att överleva.

Möller

Hubert Hortlax
Fryksdal said:
Men skulle nog hoppas på att kunna ansluta till någon annan grupp som är kapabel att överleva.
Vilken skitbra idé, låta någon annan ta hand om överlevandet åt en!

Du kommer dock inte nära mig, hör du det!

Organ

Out of time, out of mind

Paxen said:
Min fråga är: Du vaknar upp i en värld som har drabbats av en zombieapokalyps, vad gör du?
Jag anpassar mig och vänjer mig vid en diet endast bestående av hjärnor.

/Anders

rjonas

Hero

Traskar över till poliserna i radhusområdet och hjälper dem organisera försvaret. Det är många kåkar på en begränsad yta. Vi behöver utkik, barrikader och vapen. Utöver det behöver vi ransonera våra förråd och upprätta handelsvägar och jordbruk/fiske.

Max Raven

T12-kultist
Tja... Kokar vatten av alla de slag, sätter upp tyg för att fånga morgondagg etc, använder regnvattentunna...

Konserver har man en del, samma med kött i frysen, så man klarar sig nog en vecka. Efter det hoppas jag ha konstruerat någon hyfsad anti-zombie-pryl, vare sig det är rustning/belägringsfordon eller soldriven cattleprod.

Givetvis är det här om jag inte går och dör tidigt. Oroar mig inte för att bli biten av någon tidig, men när de blir fler...

Fast oddsen att zombieinvasion är ju hyfsat... noll. Då är oddsen större att solvindar plockar vårt elnät. :gremwink:

Marukusu

Hero
Först och främst använder jag en gammal stenyxa jag hade som rekvisita till en stenåldersteater i lågstadiet som vapen för att hugga mig ner till min bil. Därefter gör jag systematiskt inbrott i alla hus i hela bygden eftersom jag kallt räknar med att över hälften av alla bönder på Selaön har tillgång till skjutvapen. Av någon anledning plockar jag även på mig en massa onödiga värdesaker som smycken och pengar jag kommer över, jag resonerar väl som så att sånt kan vara bra att ha när civilisationen återvänder.

Efter att ha hittat en gammal hagelbrakare och ammunition i en garderob så beger jag mig till närmaste ICA som visar sig krylla av zombies. Jag bestämmer mig för att spara på ammunitionen och rushar in med stenyxan, plockar i paniken troligtvis på mig helt fel mat (fryst mat som måste tillagas istället för konserver) och därefter beger jag mig av någon anledning söderut ända tills det blir mörkt och bensinen i bilen börjar tryta (ungefär då kommer jag på att jag skulle ha behövt en slang för att kunna slanga bensin från andra bilar). Antagligen har jag fått för mig att jag ska fly ner till kontinenten, men jag tänker inte alls särskilt rationellt längre.

Motorvägarna är helt igenproppade med övergivna personbilar och militärfordon så jag måste ta små landsvägar och åker snabbt vilse eftersom jag aldrig kom ihåg att plocka på mig en karta.

Eftersom jag har ett värdelöst lokalsinne så kör jag vilse och hamnar mitt ute i skogen någonstans vid Katrineholm när mörkret faller och jag känner hur stressen byts ut mot en extrem trötthet. Plågsamt inser jag att jag skulle ha tagit med mig mer kläder och mat.
När jag vaknar mitt i natten av gutturala skrik som hörs eka mellan granarna i skogen så upptäcker jag att hagelskotten och geväret har olika kaliber. I desperation börjar jag använda geväret som klubba när en stor grupp zombies pulsar fram mot mig i skydd av vintermörkret, men eftersom jag har såpass dålig kondition så blir motståndet tandlöst och jag blir snabbt uppäten.

G

Guest

Guest
Jag vaknar till min väckarklockas helvetesdån... och ställer den på snooze. Dock! För att en kvart senare vakna till min mobiltelefons ännu hemskare oljud.

I uppvaknandet reagerar jag såklart inte på någonting då jag beter mig i det närmaste som en zombie. Det enda som rör sig i min sällsamt tomma skalle är ordet "Kaffe".
Och det är just vad som händer. Som så många gånger förr.
Efter detta sker en lång ritual av att finna kläder som faktiskt är rena och inte ligger i den alltför utspridda högen av kläder som faktiskt bör tvättas (detta i brist av en tvättkorg).

När dessa morgonritualer börjar nå sitt slut påbörjar jag mina OCD-ritualer och därefter lämnar lägenheten. Trapphuset är som alltid tomt - i och med att jag har flextid och utnyttjar den till max.
Väl ute på gatan är det likadant, alla andra har ju gått till jobbet - så jag fortsätter min lugna lunk ner emot tunnelbanestationen.

Men där en gång stod Jehovas Vittne står nu något som jag i all min erfarenhet som idog zombiefantast lätt identifierar. En till synes livs levande gravsjäl!
Jag bävar för en kort stund medans den vämjelige varelsen försöker rätta sin motorik mot mig.
Mina nu, av rädsla, snabba steg styr mig hem, där jag vet att jag har dörr och lås.

Det är en kort sprint och väl innanför dörrarna till min borg. Väl i trygghet tänker jag igenom de alternativ jag har, och inser kort därefter att på grund av den hjärnskada min broder gett mig av för mycket zombiefilm så packar jag en vandringsryggsäck med lite av vad jag har hemma:
- Den färska mat jag har.
- Den frysta mat jag har (har en massa militärkäk hemma av någon anledning)
- Kläder. Nothings like clean and warm clothes.
- Vatten!
- Ficklampa, batterier och sånt där.
- Tändare och sånt skit.
- Radioscanner.
- En tve-eggad yxa som jag av någon anledning äger...

Vi kan skippa den desperata stress som säkerligen sker inom min bonings fyra väggar, och även de dystopiska nyhetsrapporteringar som fortfarande sker.
Vägarna in mot Stockholm har spärrats av en till synes viljelös massa av människor.
Trafiknyheterna har inte mer information men lovar att återkomma.
Det är det sista vi hör av dem.

Två tankar når mig när jag väl samlat mig för vad som i sin linda börjat ske - apokalypesen är här. Jag kan endera ringa de vänner jag har kring XXXstad där vapenbröder och "tung" beväpning finnes. Eller så försöker jag med mer sturska steg vandra mot äran och hjältarnas land med de tillhyggen som finns att tillhandahålla. Och valet är då enkelt - det finns blott ära att vinna i mänsklighetens sista timma.

Jag skulle antagligen bli stående framför mitt svärdställ eftersom jag skulle ha svårt att bestämma mig vilket av dom jag skulle vilja testa först.

peta

Warrior
Överlevare i Göteborg bör ta sig till Nya Älvsborgs fästning. Där är allt redan förberett för att bygga upp en överlevar community inklusive lämpliga karantänszoner för nykommlingar. Efter att smittfrihet konstateras kommer överlevande skickas vidare till garanterat smittfria öar i skärgården.
Varning! Försökt till att ta sig ut i skärgården i icket sanktionerade båtar utan att stanna på fästningen för obligatorisk karantän kommer genast sänkas av säkerhetsskäl.

Fienden

Hero
Faehrengaust said:
Jag skulle antagligen bli stående framför mitt svärdställ eftersom jag skulle ha svårt att bestämma mig vilket av dom jag skulle vilja testa först.
Livet är verkligen hårt för vissa. På tal om det så är jag en idiot, varför skulle jag ta min klubba när vi har fyra svärd hemma?

Marukusu

Hero
Kraetyz said:
På tal om det så är jag en idiot, varför skulle jag ta min klubba när vi har fyra svärd hemma?
Är det så att blod kan föra över "smittan" så är väl blankvapen inte det bästa att kötta med.