Nekromanti Zombier

Sir Gawyn

Veteran
Nu har jag vid två tillfällen sett och läst att kungsvatten sägs vara suveränt mot zombier. Är detta bara ett sammanträffande eller är det något som gäller generellt sett för de flesta zombier? ( fungerar det som t.ex. "holywater" på vampyrer..)

(Kungsvatten är en syra...) Är det någon som vet hur det förhåller sig mellan kungsvatten och zombier? *hojtar efter en zåmbimaster*

Blackstorm

Sir Gawyn

Veteran
Iof, det skulle man kunna misstänka. Men jag undrar om zombier har en större svaghet för kungsvatten än för andra syror?

Vampyrer räknas ibland som något "anti-kristet" och deras svaga punkt är bland annat heligt vatten. Zombier, enligt vissa filmer/rollspel, skapas av kemikalier eller magi, är tanken då att man kan bryta ner dessa nya föreningar med kungsvatten?

(Är inte ute efter att jämföra eller se något samband med vampyrer, men det vore tufft om det fanns något samband. Eller är alltihop bara en tillfällighet?)

Blackstorm

Rosen

Myrmidon
<I>Men jag undrar om zombier har en större svaghet för kungsvatten än för andra syror?</I>

Njå, låter som en efter-efter-konstruktion. Ska man prata "klassiska" zombies (dvs, före George Romero) så finns det bara en substans som de är kända för att vara överkänsliga för, och det är salt.

--
Åke

SleazeRat

Veteran
"det vore tufft om det fanns något samband"
De nuvarande (västerländska) zombiemyten och vampyrmyten har utvecklats från samma källa, såvitt jag förstår.

"Voodoo-zombies" (icke-västerländska) utvecklades inte från denna myt och tål inte salt, precis som Rosen säger.

Tror jag iaf. Är inte säker.
//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...

Weatherman

Hero
Salt

Har för mig att man måste fylla deras munnar med salt och sy igen. Det är det enda sättet att döda dem. Men, jag kan ha fel...

weatherman - en fin kille, egentligen

Rickard

Urverk speldesign
Re: Salt

"<EM>Har för mig att man måste fylla deras munnar med salt och sy igen.</EM>"
Precis som i Arkiv X när Frank Black (från Millennium) gästspelade. Kanske därifrån du fått det.

/[color:green]Han</font color=green> som hatade senaste A-X-avsnittet

Örnie_UBBT

Swordsman
För rollspelsrelaterad information om zombies, se det utmärkta zombierollspelet All Flesh Must Be Eaten från Eden Studios. Här finns detaljerad information om alla upptänkliga varianter av zombies och ett system så att ZM kan skapa egna zombies med unika förmågor...

mvh
Örnie

Weatherman

Hero

Ja, det avsnittet har jag ju sett men jag har för mig att jag hört det nån annanstans ifrån...
För övrigt så var förra avsnittet uruselt och jättetufft.

Weatherman

Hero
All fesh must be eaten...

Låter tufft. Antar att det försöker återspegla 80-talens orgie-zombies (titeln säger ju en del...) och de har väl egentligen inte så mycket med zombiemyterna att göra.

Rosen

Myrmidon

<I>Ja, det avsnittet har jag ju sett men jag har för mig att jag hört det nån annanstans ifrån...</I>

Det kommer väl från Haiti från början, precis som zombierna. Jag läste nån gång för alldeles för länge sedan för att komma ihåg några detaljer, en historia om en kvinna som gifte sig med en rik plantageägare vars arbetskraft bestod av zombies. Hon fick stränga förhållningsorder om vad man fick göra och inte med dem; de skulle bara ha brunnsvatten att dricka och ingen mat med salt i (voodoo-zombies äter inte hjärnor, som bekant (-: ). En dag tyckte hon synd om dem och gav dem bröd från gården att äta - men ack, brödet innehöll salt och så fort de hade ätit det sprang de till skogs och försvann, och på den plantagen blev inget mer arbete gjort.

--
Åke

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: All fesh must be eaten...

Det som är det fina i kråksången är att AFMBE innehåller inte mindre än elva olika kampanjvärldar (visserligen kort beskrivna, men ändå), så att man kan spela i snart sagt vilken zombiemiljö som helst. I spelet finns således information både om autentiska zombiemyter och om hur zombies i allmänhet funkar i zombiefilmer. Dessutom finns lite mer udda zombie-settings också, t ex Zombie Reich (andra världskriget), Dead at 1000 (medeltids-zombies) och PHADE to Black (där zombieismen är en sexuellt överförbar sjukdom (PHADE) - helskön Cronenberg-feeling!).

Flera supplement är på väg, t ex Enter the Zombie (zombies i Hong Kongfilmsmiljö), A Fistful of Zombies (westernzombies, skrivet av killen som gjorde Deadlands och funkar som crossoversupplement till Deadlands också) samt Pulp Zombie (Zombies i pulmiljö, d v s typ Indiana Jones-äventyrare i 20-40-tal)

Vill man veta mer om detta fräcka spel kan man kolla www.allflesh.com mvh Örnie

Liner

Warrior

Men visst är det en regäl dos charmig b-films-känsla över spelet! Inget fel med det visserligen. De gamla zombie-rullarna är ju säkra kort. Men vad jag menar är att det vore kul med något spel som tog temat mer på "allvar". Liksom grundade sig på voodoo-mytalogi eller något...

Själv väntar jag med spänning på att White Wolf sätter tänderna i zombie-konceptet på allvar, och presenterar en titel betitlad typ "Zombie the Undying"... Det är bara en fråga om tid...

/Daniel
projektansv. svenil games

http://welcome.to/svenilgames

Örnie_UBBT

Swordsman

>>Själv väntar jag med spänning på att White Wolf sätter tänderna i zombie-konceptet på allvar, och presenterar en titel betitlad typ "Zombie the Undying"... Det är bara en fråga om tid...

Har du kollat på supplementet “The Risen” till Wraith...?

mvh
Örnie

Liner

Warrior

Jöses... Jag borde väl förstått att det fanns...; )

Borde inte det kunna utvecklas mot ett eget spel på samma sätt som "Mummy" nu senast? Det vore ju bra coolt!

/Daniel
"Har konstiga åsikter. Och några sunda."