Mogger
Hipsteranka
Här kommer en bunt förmågor. Texten är inte alls renskriven utan det är mest en skiss. Om du skulle spela Mutant, är det någon favvoförmåga som du saknar eller någon som inte alls funkar som du anser att den borde?
Förmågor
Vid spelstart väljer spelaren tre förmågor.
Kreativ tolkning
Beskrivningarna nedan är sådant du absolut kan göra med hjälp av din förmåga, men det finns sannolikt flera andra användningsområden. Vill du i spel använda din förmåga på något annat vis som känns logiskt är det bara att föreslå för bordet. Det kostar 1 jos som vanligt.
Blötdjur
Du kan vistas under vatten väldigt länge. Kanske har du gälar och simhud, kanske har du luftfickor under huden, kanske har du ett andningsorgan som kan ta upp den luft som finns i vattnet. Oavsett vilket kan du vara under vatten i en timme/Jos.
Överjiddrare
Du har snackets gåva. Du kan spendera 1 jos för att få någon att göra det du vill, men de behöver inte gilla det, och er relation kan förvärras. För ytterligare poäng kan du övertyga fler.
Pluttig
Du är liten, snabb och smidig. För 1 jos väljer din motståndare ett enklare mål istället ör dig. Finns inget sådant tvingas din motståndare att invänta ett bättre tillfälle.
Mördare
När du attackerar bakifrån, ur skuggorna eller på annat lömskt sätt räknas dina vapen som rustningsbrytande (PEN+2). Du måste spendera 1 jos för varje attack, eller för varje person om det är flera du attackerar.
Bjässe!
Du är stor, större än de flesta. Om du spenderar 1 Jos räknas du som ett litet gäng (ca 3-4 personer) i närstrid (Skada +2).
Född i zonen
Du är immun mot strålning och zonröta när du spenderar 1 jos. Effekten varar under ca 1 timme.
Alfahund
Du har en flock, och du är flockens ledare: när du vill tvinga flocken mot deras vilja, slå ett dådslag:
På 10+ så gör flocken lydigt och lojalt det du vill
På 7-9 så uppstår någon form av komplikation
Vid en miss träder en flockmedlem fram och utmanar dig (eller något liknande)
Döden är för andra!
När du kastar dig in i fara, utan en tanke på din egen säkerhet, lägger du till +1 på alla tärningsslag. Du kan addera ytterligare för varje jospoäng du spenderar. Spederar du 2 jospoäng adderar du alltså 3 till tärningsslaget.
Giftig
Ditt bett, din beröring eller din andedräkt är giftig för andra. Men bara 1ggr/dag, sedan måste du spendera 1 Jos för att producera nytt gift.
Ensamvarg
Du klarar dig bra på egen hand. Om du offrar 1 Jos behöver du inget sällskap i en fristad. Har du helt slut på Jos kan du alltså inte aktivera förmågan.
Bärsärk
Du kan arbeta upp ett besinningslöst raseri. Slå ett dådslag:
10+ Välj ut ditt mål och öka skadan med +3.
7-9 Öka skadan med +3 eller välj mål (SL väljer).
På en miss anfaller du allt besinningslöst någon i din närhet (SL väljer).
Flammflåsare
1 poäng för en eldattack.
Verkstad
Du har alla verktyg och redskap som krävs för att bygga och reparera föremål med en tekniknivå på X och under.
Tjänare
Du har en betjänt.
Jakthund
Du ger aldrig upp när du fått vittring på dina fiender. Slå ett dådslag, och spendera 1 jos:
10+ Du har +1 på alla slag som rör ingångandet av ditt villebråd
7-9 Du har +1 på alla slag som rör ingångandet av ditt villebråd, men -1 på allt annat
Vid en miss släpper du allt runt dig och kan endast fokusera på ditt villebråd. Du märker inget annat.
Vrålåk
Du äger en fungerande fornkärra. Slå ett dådslag i början av varje speltillfälle (eller när det passar. SL avgör.):
10+ Din kärra funkar som den ska.
7-9 Något är trasigt (kräver 1 reservdel), eller så har någon/något/några snott/försökt sno något.
Vid en miss är kärran trasig (kräver 1T6 reservdelar) eller stulen!
Plåtskinn
Ditt skinn är av plåt eller är hårt som plåt. Du har alltid 1 i rustning.
Pryltok
Du samlar på dig en massa skrot och fynd av varierande kvalisort. Om du behöver något, slå ett dådslag:
10+ - Du har en sådan, och som grädde på mollusken så funkar den!
7-9 - Du har en sådan, men den är trasig eller så har du nästan en sådan grej som kan användas med -1.
Vid en miss har du inget sådan.
Arvegods
Du äger ett fungerande fornfynd av något slag. Det är värdefullt (och hett eftertraktat!) och väldigt ovanligt.
Bibliotek
Du har samlat på dig en massa böcker, manualer, ritningar och Otto vet vad. När du letar efter någon form av information kan du gräva bland dessa och slå ett dådslag:
10+ - Svaret finns där!
7-9 - Svaret finns inte där, men du vet nu var det finns.
Vid en miss hittar du inget.
Hemligt sällskap
Du är med i något av alla de hemliga sällskap som finns i pyrisamfundet med omnejd. Eller, de är inte alltid så hemliga. Du kan be din organisation om hjälp, och slå ett dådslag:
10+ - De hjälper dig
7-9 - De hjälper dig, men vill ha hjälp med något annat först.
Vid en miss får du ingen hjälp utan tvingas utföra ett riktigt kletigt kneg istället.
Slagpåse
Du kan ta massor av stryk. Spendera 1 Jos för att sänka en skada med 1 o.s.v.
Fyra armar
Med fler armar få man mer gjort! Du kan obehindrat arbeta lika effektivt som två personer, iaf vid de flesta situationer. Dessutom kan du peppra dubbelt så mycket. Om du spenderar ett Jos räknas du som två personer i strid, och har därför ofta övertag.
Explosiv
Under kortare perioder kan du utföra sanslösa styrkedåd. Du kan välta fornkärror, bita av en kätting (om du har garnityren som krävs) eller däcka en drabant på ett slag. Spendera ett jos för styrkedåd. Dessutom kan du för varje poäng du spenderar ökar du skadan med ett.
Krut i röven
Du viker inte för någon! Du kan spender 1 jos istället för att slå det dådslag som krävs när du agerar under intensiv fara, som exempelvis vid den infamösa oxfrossan.
Zigge ser döden i oxögat. Där andra darrar står Zigge stabilt. SL säger att Zigges spelare ska slå ett slag för att se om Zigge drabbas av oxfrossan, men Zigges spelare bara skakar stoiskt på huvudet. “Icke. Zigge har krut i röven! Jag spenderar ett jos och lösgör istället mitt välvässade malljuster och gör mig redo för batalj!”.
Not: Mänskliga rollpresoner kallar ofta den här förmångan för “Vilja, rätt och mannamod!” istället.
Betongkeps
Du har en slags barriär runt hjärnkontoret och alla försök att påverka dig med PSI-krafter slås med -1 för varje jospoäng du spenderar.
Kvick
Du är snabb som en sprinterdogg! Det finns ingen som springer snabbare än dig eller drar puffran snabbare än dig. Spendera 1 jos så kan du springa ikapp en fornkärra! Du kan även spendera 1 jos för att agera före något som redan etablerats i fiktionen.
Valentino har hamnat i trubbel. Vega står med revolvern tryckt mot hans tinning och SL säger “Hon trycker av puffran. Du tar 3 skador!” Valentionos spelare tittar klentroget på SL. Sedan säger han “Snickelisnicksnack! Jag spenderar 1 Jos för att jag är så mökarns kvick! När revolvern går av är jag inte längre där, utan dänger till Vega i bakhuvudet istället!”
Entrepenör/Mobster
Du (och ditt folk) har alltid något på gång, välj tre:
• Skrotsamling
• Robotstyckning
• Lobobsterfiske
• Karavanhandel
• Smuggling
• Rubbitjakt
• Prostitution
• Vadslagning
• Spelhålor
• Svartbar
• Bordell
• Häleri
• Slörökshålor
• Beskydderi
• Pråmfrakt
• Stråtröveri
• Ulkuppfödning
• Joskokning
• Något annat
När du har tid eller när det passar (men alltid först vid varje spelmöte) slå ett dådslag och välj hur många kneg som omfattas av slaget (1-3):
10+ Du tjänar en hacka.
7-9 Du tjänar en hacka, men om du valt att ha flera kneg igång kommer ett av dem att gå åt möken, och slå tillbaka på dig.
Vid en miss går det åt möken med allt!
Känt fejs
Folk känner igen dig. Slå ett dådslag:
på 10+ så känner de igen dig och du berättar vad de vet, du får dessutom +1 på alla slag när du interagerar med dem. På 7-9 så har de hört något om dig som inte är sant. Vid en miss har de bestämt sig för att du gör dig bäst som en blöt fläck!
Bensåg och nagelfil!
Du har alla de pryttlar som krävs för att utföra enklare operationer. Om din patient är bruten kan du stabilisera skadan för 1 jos och sudda krysset. Om din patient är sargad kan du för 1 jos låta patienten påbörja sin återhämtning och sudda 1 kryss/vecka. Du kan utföra operationer utan att spendera jos. Slå ett dådslag:
10+ Operationen lyckas som om du hade spenderat jos
7-9 en komplikation uppstår
Vid en miss förvärras skadan och patienten adderar ett kryss till sina skador.
I början av varje spelmöte (eller när du inventerar, eller när du ska utföra en operation) slår du ett dådslag:
10+ Du har alla läkemedel, piller och redskap som krävs
7-9 Du saknar något, SL berättar vad. Operationer sker med -1 tills dess att ditt förråd är komplett igen.
Vid en miss kan du inte operera alls tills ditt förråd är återställt igen. SL berättar vad du behöver.
Flockdjur
Din hjälp ger +2 för agerande rollperson. Är du helt själv får du dock -1. Å andra sidan räknas din flock som en fristad. [Insert kriterier för flock]
Förmågor
Vid spelstart väljer spelaren tre förmågor.
Kreativ tolkning
Beskrivningarna nedan är sådant du absolut kan göra med hjälp av din förmåga, men det finns sannolikt flera andra användningsområden. Vill du i spel använda din förmåga på något annat vis som känns logiskt är det bara att föreslå för bordet. Det kostar 1 jos som vanligt.
Blötdjur
Du kan vistas under vatten väldigt länge. Kanske har du gälar och simhud, kanske har du luftfickor under huden, kanske har du ett andningsorgan som kan ta upp den luft som finns i vattnet. Oavsett vilket kan du vara under vatten i en timme/Jos.
Överjiddrare
Du har snackets gåva. Du kan spendera 1 jos för att få någon att göra det du vill, men de behöver inte gilla det, och er relation kan förvärras. För ytterligare poäng kan du övertyga fler.
Pluttig
Du är liten, snabb och smidig. För 1 jos väljer din motståndare ett enklare mål istället ör dig. Finns inget sådant tvingas din motståndare att invänta ett bättre tillfälle.
Mördare
När du attackerar bakifrån, ur skuggorna eller på annat lömskt sätt räknas dina vapen som rustningsbrytande (PEN+2). Du måste spendera 1 jos för varje attack, eller för varje person om det är flera du attackerar.
Bjässe!
Du är stor, större än de flesta. Om du spenderar 1 Jos räknas du som ett litet gäng (ca 3-4 personer) i närstrid (Skada +2).
Född i zonen
Du är immun mot strålning och zonröta när du spenderar 1 jos. Effekten varar under ca 1 timme.
Alfahund
Du har en flock, och du är flockens ledare: när du vill tvinga flocken mot deras vilja, slå ett dådslag:
På 10+ så gör flocken lydigt och lojalt det du vill
På 7-9 så uppstår någon form av komplikation
Vid en miss träder en flockmedlem fram och utmanar dig (eller något liknande)
Döden är för andra!
När du kastar dig in i fara, utan en tanke på din egen säkerhet, lägger du till +1 på alla tärningsslag. Du kan addera ytterligare för varje jospoäng du spenderar. Spederar du 2 jospoäng adderar du alltså 3 till tärningsslaget.
Giftig
Ditt bett, din beröring eller din andedräkt är giftig för andra. Men bara 1ggr/dag, sedan måste du spendera 1 Jos för att producera nytt gift.
Ensamvarg
Du klarar dig bra på egen hand. Om du offrar 1 Jos behöver du inget sällskap i en fristad. Har du helt slut på Jos kan du alltså inte aktivera förmågan.
Bärsärk
Du kan arbeta upp ett besinningslöst raseri. Slå ett dådslag:
10+ Välj ut ditt mål och öka skadan med +3.
7-9 Öka skadan med +3 eller välj mål (SL väljer).
På en miss anfaller du allt besinningslöst någon i din närhet (SL väljer).
Flammflåsare
1 poäng för en eldattack.
Verkstad
Du har alla verktyg och redskap som krävs för att bygga och reparera föremål med en tekniknivå på X och under.
Tjänare
Du har en betjänt.
Jakthund
Du ger aldrig upp när du fått vittring på dina fiender. Slå ett dådslag, och spendera 1 jos:
10+ Du har +1 på alla slag som rör ingångandet av ditt villebråd
7-9 Du har +1 på alla slag som rör ingångandet av ditt villebråd, men -1 på allt annat
Vid en miss släpper du allt runt dig och kan endast fokusera på ditt villebråd. Du märker inget annat.
Vrålåk
Du äger en fungerande fornkärra. Slå ett dådslag i början av varje speltillfälle (eller när det passar. SL avgör.):
10+ Din kärra funkar som den ska.
7-9 Något är trasigt (kräver 1 reservdel), eller så har någon/något/några snott/försökt sno något.
Vid en miss är kärran trasig (kräver 1T6 reservdelar) eller stulen!
Plåtskinn
Ditt skinn är av plåt eller är hårt som plåt. Du har alltid 1 i rustning.
Pryltok
Du samlar på dig en massa skrot och fynd av varierande kvalisort. Om du behöver något, slå ett dådslag:
10+ - Du har en sådan, och som grädde på mollusken så funkar den!
7-9 - Du har en sådan, men den är trasig eller så har du nästan en sådan grej som kan användas med -1.
Vid en miss har du inget sådan.
Arvegods
Du äger ett fungerande fornfynd av något slag. Det är värdefullt (och hett eftertraktat!) och väldigt ovanligt.
Bibliotek
Du har samlat på dig en massa böcker, manualer, ritningar och Otto vet vad. När du letar efter någon form av information kan du gräva bland dessa och slå ett dådslag:
10+ - Svaret finns där!
7-9 - Svaret finns inte där, men du vet nu var det finns.
Vid en miss hittar du inget.
Hemligt sällskap
Du är med i något av alla de hemliga sällskap som finns i pyrisamfundet med omnejd. Eller, de är inte alltid så hemliga. Du kan be din organisation om hjälp, och slå ett dådslag:
10+ - De hjälper dig
7-9 - De hjälper dig, men vill ha hjälp med något annat först.
Vid en miss får du ingen hjälp utan tvingas utföra ett riktigt kletigt kneg istället.
Slagpåse
Du kan ta massor av stryk. Spendera 1 Jos för att sänka en skada med 1 o.s.v.
Fyra armar
Med fler armar få man mer gjort! Du kan obehindrat arbeta lika effektivt som två personer, iaf vid de flesta situationer. Dessutom kan du peppra dubbelt så mycket. Om du spenderar ett Jos räknas du som två personer i strid, och har därför ofta övertag.
Explosiv
Under kortare perioder kan du utföra sanslösa styrkedåd. Du kan välta fornkärror, bita av en kätting (om du har garnityren som krävs) eller däcka en drabant på ett slag. Spendera ett jos för styrkedåd. Dessutom kan du för varje poäng du spenderar ökar du skadan med ett.
Krut i röven
Du viker inte för någon! Du kan spender 1 jos istället för att slå det dådslag som krävs när du agerar under intensiv fara, som exempelvis vid den infamösa oxfrossan.
Zigge ser döden i oxögat. Där andra darrar står Zigge stabilt. SL säger att Zigges spelare ska slå ett slag för att se om Zigge drabbas av oxfrossan, men Zigges spelare bara skakar stoiskt på huvudet. “Icke. Zigge har krut i röven! Jag spenderar ett jos och lösgör istället mitt välvässade malljuster och gör mig redo för batalj!”.
Not: Mänskliga rollpresoner kallar ofta den här förmångan för “Vilja, rätt och mannamod!” istället.
Betongkeps
Du har en slags barriär runt hjärnkontoret och alla försök att påverka dig med PSI-krafter slås med -1 för varje jospoäng du spenderar.
Kvick
Du är snabb som en sprinterdogg! Det finns ingen som springer snabbare än dig eller drar puffran snabbare än dig. Spendera 1 jos så kan du springa ikapp en fornkärra! Du kan även spendera 1 jos för att agera före något som redan etablerats i fiktionen.
Valentino har hamnat i trubbel. Vega står med revolvern tryckt mot hans tinning och SL säger “Hon trycker av puffran. Du tar 3 skador!” Valentionos spelare tittar klentroget på SL. Sedan säger han “Snickelisnicksnack! Jag spenderar 1 Jos för att jag är så mökarns kvick! När revolvern går av är jag inte längre där, utan dänger till Vega i bakhuvudet istället!”
Entrepenör/Mobster
Du (och ditt folk) har alltid något på gång, välj tre:
• Skrotsamling
• Robotstyckning
• Lobobsterfiske
• Karavanhandel
• Smuggling
• Rubbitjakt
• Prostitution
• Vadslagning
• Spelhålor
• Svartbar
• Bordell
• Häleri
• Slörökshålor
• Beskydderi
• Pråmfrakt
• Stråtröveri
• Ulkuppfödning
• Joskokning
• Något annat
När du har tid eller när det passar (men alltid först vid varje spelmöte) slå ett dådslag och välj hur många kneg som omfattas av slaget (1-3):
10+ Du tjänar en hacka.
7-9 Du tjänar en hacka, men om du valt att ha flera kneg igång kommer ett av dem att gå åt möken, och slå tillbaka på dig.
Vid en miss går det åt möken med allt!
Känt fejs
Folk känner igen dig. Slå ett dådslag:
på 10+ så känner de igen dig och du berättar vad de vet, du får dessutom +1 på alla slag när du interagerar med dem. På 7-9 så har de hört något om dig som inte är sant. Vid en miss har de bestämt sig för att du gör dig bäst som en blöt fläck!
Bensåg och nagelfil!
Du har alla de pryttlar som krävs för att utföra enklare operationer. Om din patient är bruten kan du stabilisera skadan för 1 jos och sudda krysset. Om din patient är sargad kan du för 1 jos låta patienten påbörja sin återhämtning och sudda 1 kryss/vecka. Du kan utföra operationer utan att spendera jos. Slå ett dådslag:
10+ Operationen lyckas som om du hade spenderat jos
7-9 en komplikation uppstår
Vid en miss förvärras skadan och patienten adderar ett kryss till sina skador.
I början av varje spelmöte (eller när du inventerar, eller när du ska utföra en operation) slår du ett dådslag:
10+ Du har alla läkemedel, piller och redskap som krävs
7-9 Du saknar något, SL berättar vad. Operationer sker med -1 tills dess att ditt förråd är komplett igen.
Vid en miss kan du inte operera alls tills ditt förråd är återställt igen. SL berättar vad du behöver.
Flockdjur
Din hjälp ger +2 för agerande rollperson. Är du helt själv får du dock -1. Å andra sidan räknas din flock som en fristad. [Insert kriterier för flock]