Egentligen är det inte speciellt svårt. Gör allt i Photoshop (jag har aldrig gjort en karta på exakt det här viset innan):
1. Rita gränser och floder. Jag hade en karta över Sverige som jag utgick ifrån, men försökte höfta en höjning av vattennivån. Det här ritar jag bara på fri hand. Det ska inte vara raka linjer. Konturen är ett eget lager. Det är bara ett arbetslager. Jag döljer det sen.
2. "Vatten" blir ett lager, som jag färgar blått, "land" blir ett lager som jag färgar grönt. Typ. I det här fallet var det kanske mer beigegrön.
3. Börja dutta ut skog. Jag tar en lite mörkare färg, en opacitet på kanske 4-5% och väljer en spräcklig (ladda hem lite grunge-penslar). Dutta på, byt färg (ljusare och mörkare), byt pensel (så att allt flyter in i varandra) ofta.
4. Gör samma sak med andra områden som har annan färg. I det här fallet lite ljusgul stenöken och grå Askerdal.
5. Upptäck att det behövs fler vattendrag ch gå tillbaka till konturlagret och fixa.
6. Börja trixa med bergen (
http://www.cartographersguild.com/showthread.php?t=4405 )
7. Ju längre man kommer dessto mer ser man hur färgerna samspelar. Jag ändrar hela tiden, lägger till ramlinje, testar med ytter/innerglöd etc. Ibland gör jag en kopia av något lager men använder det bara för att lägga till en effekt. Arbetar mycket med halvt transparenta lager.
8. Sätter ut städer. Görs med pensel. Klick.
9. En grej som jag missade på den här kartan först var kompositionen. (kolla i förra karttråden). Den funkade inte, så jag fick gå tillbaka och rita ut mer konturer. Och iom det fick jag göra om alla steg, om än på en mindre yta.
10. Sedan lägger jag till smågrejer hela tiden. Jag la till kratern och ruinstaden. Ruinstaden gjorde på samma sätt som skog etc men jag jobbade med raka linjer. Man made.
11. Sist lägger jag på något gammalt pergament för att ge bilden lite ruffig känsla. Ofta lägger jag på flera, med olika opacitet. Ändrar kanske färgen på dem (bruna pergament ger hela bilden en brun ton, som kan vara cool, men inte alltid).
12. När jag är helt klar (la till en ram runt, logga, kartnyckel, skala) så sparar jag och sedan arbetar vidare med en flatten variant. Då börjar jag dra i alla spakar som ändrar färg, konstrast, mättnad...allt sånt.
13. Klar. Inga konstigheter
Det som normalt tar tid på kartor är att få till alla platser, vägar och sånt. Här hade jag väldigt lite av det, så det gick fort. Som exempel har jag en karta över en stoooor stad som jag har arbetat på i flera år. Varje kvarter är nästan lika mycket jobb som hela kartan här ovan, och det är MASSOR av platser som ska märkas ut. Stadskartor är riktigt jobbiga att göra.