Nekromanti [Zonen] Kartan är färdig, på ett färdigt sätt :)

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Lite egoboostad efter fett med cred borta på Cartogrophers Guild lägger jag nu upp den slutgiltiga (som i antagligen inga större ändringar kvar att göra) här för allmän beskådan :)

Länk

Nästa steg blir:
1) Layout
2) Illustrationer
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Skulle ha prytt sin plats på en SL-skärm...nu blir det väl en annan typ av skärm, men det gör den ju inte mindre snygg.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Kan tänka mig att skriva ut dem i A3 format och sälja tillsammans med det färdiga spelet. Har ägnat veckan åt att leta typsnitt och tror att jag ÄNTLIGEN har hittat rätt. Lär väl bli en tråd om det framöver.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag är lite nyfiken på din arbetsprocess. Jag skulle gärna läsa en beskrivning av hur du gjort för att få till en så snygg karta.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Ruskigt snyggt! Säger som Krank, vill veta mer!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Egentligen är det inte speciellt svårt. Gör allt i Photoshop (jag har aldrig gjort en karta på exakt det här viset innan):

1. Rita gränser och floder. Jag hade en karta över Sverige som jag utgick ifrån, men försökte höfta en höjning av vattennivån. Det här ritar jag bara på fri hand. Det ska inte vara raka linjer. Konturen är ett eget lager. Det är bara ett arbetslager. Jag döljer det sen.
2. "Vatten" blir ett lager, som jag färgar blått, "land" blir ett lager som jag färgar grönt. Typ. I det här fallet var det kanske mer beigegrön.
3. Börja dutta ut skog. Jag tar en lite mörkare färg, en opacitet på kanske 4-5% och väljer en spräcklig (ladda hem lite grunge-penslar). Dutta på, byt färg (ljusare och mörkare), byt pensel (så att allt flyter in i varandra) ofta.
4. Gör samma sak med andra områden som har annan färg. I det här fallet lite ljusgul stenöken och grå Askerdal.
5. Upptäck att det behövs fler vattendrag ch gå tillbaka till konturlagret och fixa.
6. Börja trixa med bergen ( http://www.cartographersguild.com/showthread.php?t=4405 )
7. Ju längre man kommer dessto mer ser man hur färgerna samspelar. Jag ändrar hela tiden, lägger till ramlinje, testar med ytter/innerglöd etc. Ibland gör jag en kopia av något lager men använder det bara för att lägga till en effekt. Arbetar mycket med halvt transparenta lager.
8. Sätter ut städer. Görs med pensel. Klick.
9. En grej som jag missade på den här kartan först var kompositionen. (kolla i förra karttråden). Den funkade inte, så jag fick gå tillbaka och rita ut mer konturer. Och iom det fick jag göra om alla steg, om än på en mindre yta.
10. Sedan lägger jag till smågrejer hela tiden. Jag la till kratern och ruinstaden. Ruinstaden gjorde på samma sätt som skog etc men jag jobbade med raka linjer. Man made.
11. Sist lägger jag på något gammalt pergament för att ge bilden lite ruffig känsla. Ofta lägger jag på flera, med olika opacitet. Ändrar kanske färgen på dem (bruna pergament ger hela bilden en brun ton, som kan vara cool, men inte alltid).
12. När jag är helt klar (la till en ram runt, logga, kartnyckel, skala) så sparar jag och sedan arbetar vidare med en flatten variant. Då börjar jag dra i alla spakar som ändrar färg, konstrast, mättnad...allt sånt.
13. Klar. Inga konstigheter :)

Det som normalt tar tid på kartor är att få till alla platser, vägar och sånt. Här hade jag väldigt lite av det, så det gick fort. Som exempel har jag en karta över en stoooor stad som jag har arbetat på i flera år. Varje kvarter är nästan lika mycket jobb som hela kartan här ovan, och det är MASSOR av platser som ska märkas ut. Stadskartor är riktigt jobbiga att göra. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Måns;n165059 said:
Egentligen är det inte speciellt svårt. Gör allt i Photoshop. :)
Det låter faktiskt riktigt doable! Kul att veta hur det gått till!

Sen är ju alla kartor jag gör helt för eget bruk, så där får det duga med blyerts på papper..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
zonk;n165120 said:
Det låter faktiskt riktigt doable! Kul att veta hur det gått till!

Sen är ju alla kartor jag gör helt för eget bruk, så där får det duga med blyerts på papper..
Ja, jag försöker använda så lite effekter som möjligt, så i princip är det digital målning det handlar om. Penseltekniker om man så vill. Enda undantaget är bergen (se tutorial-länk ovan).

Funderar på att skaffa mig en wacombräda. Tror att det hade funkat bra ihop med hur jag jobbar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Måns;n165121 said:
Funderar på att skaffa mig en wacombräda. Tror att det hade funkat bra ihop med hur jag jobbar.
Har varit sugen på det, eller rentav en tablet som har schysst wacom-funktion, men det är rätt mkt pengar. Ritblock och blyertspennor är hyfsat billigt i jämförelse. Ska bara få ett bättre workflow för att få över dem till datorn, har ingen scanner hemma. Borde gå med bra ljus och digitalkamera.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Väldigt snygg karta! Riktig mutant-stämning över den. Det enda är kanske om du hade gjort vattnet i Vättaträsket mörkare så att texten där hade gått lättare att läsa.

Nu blir jag ju inspirerad till att försöka göra en digital variant av kartan som vi har i våran Järn-kampanj.

OT: Vad ska man använda för program nu för tiden? Jag har en wacom-platta av äldre och enklare modell som inte fungerar jättebra i Gimp (ibland så hittar den inte drivrutinerna och jag måste logga in och ur för att det ska fungera). Photoshop verkar fortfarande kosta skjortan även om det går att jämna ut med månadskostnad.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Det finns några smågrejer jag kommer att fixa till, Vätträsket är en av dem.

Sedan tänkte jag påpeka att jag har lite svårt att återge exakt hur jag gör. Om man får jämföra med matlagning så har jag bara kollat lite vad det finns för ingredienser hemma och satt igång. Smakat, ändrar och generellt go with the flow. Jag hade ingen bild om hur den färdiga kartan skulle se ut eller hur jag skulle gå vidare. 70% är ren improvisation och 30% är tekniker som jag vet funkar. Det krävs lite tur med, och se vad man har så att man kan fånga upp det och förstärka det som växer fram bra.

Jag vet inte om af hade kunnat återskapa kartan utan att kika på alla inställningar och färger i originalet. Sannolikt inte. Det är säkert 30 PS-lager.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Galet snygg karta, och här börjar vi så sakterlgia också närma oss vad jag själv skulle kalla "en perfekt rollspelskarta".

För att vara helt perfekt hade "hålor" knappast funnits med heller, utan bara sådant som kvalificerar sig som "städer" eller viktiga platser, men då hade det kanske blivit så mycket kvar XD
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n166489 said:
Galet snygg karta, och här börjar vi så sakterlgia också närma oss vad jag själv skulle kalla "en perfekt rollspelskarta".

För att vara helt perfekt hade "hålor" knappast funnits med heller, utan bara sådant som kvalificerar sig som "städer" eller viktiga platser, men då hade det kanske blivit så mycket kvar XD
Hålor är givetvis zonmål för "mindre samhälle" eller så, och är väl mest med för att a) ge kartan en känsla, med coola namn och vetskapen att zonen inte är heeelt öde, b) för att det ser lite snyggare ut med symboler och text här och var och c) för att de faktiskt spelar en viss roll (de flesta ligger exempelvis utmed Karavanleden).
 
Top