Nekromanti [Zonen] Spelets första sidor klara!

Mogger

Hipsteranka
Då börjar spelet ta form. Läs gärna de första 6 sidorna (vilket bör vara ca 50% av spelet). Resten av texten är i princip klar, men jag har inte hunnit sätta den än.

Kom gärna med burop, hurrarop eller vilken slags rop ni vill egentligen. :gremsmile:

Attachments

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
UUYyyyyyylliiaaaaajuuyyyyl

Ser fint ut men mitt öga fladdrar förvirrat mellan de tre spalterna och vet inte vart de ska börja, men mina ögon är inte vidare klyftiga, huvudsaken är att jag vet vart jag ska kolla.

Rickard

Urverk speldesign
Det är tydligare var man ska läsa med såpass skarpa breddskillnader i kolumnerna MEN...

...det är fortfarande rätt oläsligt.

Enkla saker för att öka läsbarheten:
Ändra radhöjden någon grad. Testa 12-13 punkter i radhöjd.

Använd nu radhöjden* till andra mått:
× Mellanrum (tomrum) mellan kolumnerna
× Indrag (exempelvis i punktlistor)
× Tomrum mellan titel och brödtext.
× Tomrum mellan bild och text.
× Neddrag i kolumnerna, så att de inte startar längst upp som texten gör.

Andra saker du kan experimentera med:
× Antal tecken per rad bör vara 55-65 tecken för att underlätta läsning. Ta fem rader någonstans och se hur många tecken det är i snitt per rad.
× Gör tonrutor (gråa fält) av sidospalterna så att de skiljer sig ännu mer från brödtexten. Glöm inte att använda dig av radhöjden som utgångspunkt för hur långt ifrån texten ska vara det gråa fältets kant.
× Låt sidorspalternas text vara lägre än huvudtextens spalt, så att läsaren lättare vet var den ska läsa. Det var därför jag gjorde en liten grej på mitt förslag i sidospalten, så att texten naturligt försköts nedåt. Att göra tonrutor är ett annat sätt, eftersom du bör ha en radhöjds avstånd från tonrutans topp till att själva texten börjar.
× Låt inte rubrikerna vara såpass nära den efterföljande texten. Rubriken ska vara närmare den efterföljande texten än den föregående men det ska helst vara lite fri vit yta så att rubriken "kan andas".
× Du borde ha fler rubriknivåer. Rubriker som "spelledare" och "spelare" bör vara underordnad rubriken "ordlista" för att läsaren ska kunna hitta lättare i din text.
× Låt brödtexten följa baseline, så kommer det vara lättare att fixa med rubrikerna.
× Rubriker brukar öka med 2, 4 eller 6 punkter i grad från brödtexten upp till runt 24-30 punkter för kapitelrubriken.
× Marginalerna är lika långa vilket ger ett rätt stelt intryck. Nu spelar det ingen roll med sidomarginalerna men tryck till med ett rejält tomrum längst ned, så att det ger intryck av att "dokumentet står stadigt". 1,618-3 gånger så stor yta som toppmarginalen.

/Han som knappt läste något ur texten men detta var det första som slog honom

* normalt är det brödtextens grad som man kan utgå från när man sätter längden på andra saker i dokumentet, men i detta dokument är graden för brödtexten så liten.

Mogger

Hipsteranka
Bra grejer, tack! Radhöjden är f.ö 12 i brödtexten, men jag ska ändra marginalerna så att de får samma.

En grej som jag inte riktigt har fått kläm på är hur jag exporterar större textmassor till InDesign. Jag vet det där med det röda krysset men får det inte att funka naturligt.

Men det är kul att börja pilla med programmet. Finns ju massor av regler som jag inte har koll på så det blir lite punkigt. Det är ju ett hantverk det här, så jag räknar inte med några under så här på första försöket.

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Bra grejer, tack! Radhöjden är f.ö 12 i brödtexten, men jag ska ändra marginalerna så att de får samma.
Öka till 13 så att det blir lite luftigare. Jag tänkte inte på att dokumentet visades i 75% av storleken.

En grej som jag inte riktigt har fått kläm på är hur jag exporterar större textmassor till InDesign. Jag vet det där med det röda krysset men får det inte att funka naturligt.
Jag brukar göra tydliga markeringar var någonstans jag ska bryta ut textbitar till marginalen. Typ skriva [KOMMENTAR] och avsluta med [/KOMMENTAR]

Använd marginaler och inte grid så formar sig textfälten automatiskt efter dem. Det är lite pill med att göra i ordning dokumentet men om du gör ett bra förarbete (med formatmallar och master pages) så flyter resten på snyggt.

/Han som har svårt att komma på vad allting heter på svenska

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Jag brukar göra tydliga markeringar var någonstans jag ska bryta ut textbitar till marginalen. Typ skriva [KOMMENTAR] och avsluta med [/KOMMENTAR]

Använd marginaler och inte grid så formar sig textfälten automatiskt efter dem. Det är lite pill med att göra i ordning dokumentet men om du gör ett bra förarbete (med formatmallar och master pages) så flyter resten på snyggt.

/Han som har svårt att komma på vad allting heter på svenska
Ska pilla med det imorgon. Såg nu också att jag glömt inbedda rubrikfonten, det får jag också leka med.

Mogger

Hipsteranka
[Zonen] Redo för speltest!

Imorgon ska vi spela, så jag kommer inte att fixa så mycket mer tills dess, så det här är den officiella speltestvarianten.

Kommentera gärna!

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Re: [Zonen] Redo för speltest!

Måns said:
Imorgon ska vi spela, så jag kommer inte att fixa så mycket mer tills dess, så det här är den officiella speltestvarianten.

Kommentera gärna!
Nice, även om jag tycker att mitten-kolumnen är lite väl bred.

Mogger

Hipsteranka

Tony.M.Meijer said:
Måns said:

Kommentera gärna!
Nice, även om jag tycker att mitten-kolumnen är lite väl bred.
Ja, jag håller med. Jag provade med två mittenkolumner, men det blev alldeles för plottrigt. Och gör jag sidokolumnerna bredare tar de för mycket plats, och annars blir det för mycket luft mellan kolumnerna. Dessutom är jag så här i efterhand inte övertygad om att experimentet med att förklara regler i marginalen var så lyckat. Jag ska leta efter en vettigare layout (och dessutom fylla ut texten), men så länge funkar det.

Jag är fö heller inte helt nöjd med mina typsnitt. De är skitsnygga, men känns inte Mutant.

Men, jag ser det lite som ett sätt att sitta och lära mig InDesign.

Rickard

Urverk speldesign

Mycket luftigare. Bra! Synd att du inte fick plats med vapentabellen på en sida, men där skulle jag faktiskt föreslå att du har två breda kolumner istället för att behålla designen. Sidospaltskommentarerna kan du istället lägga efter tabellens slut (se bifogad bild).

Måns said:
Jag är fö heller inte helt nöjd med mina typsnitt. De är skitsnygga, men känns inte Mutant.
Jag håller med. När jag gjorde Mutiné så kollade jag igenom gamla tidningar från 1800-talet som jag hittade på nätet. Det är väl typ sista typsnittet i Scenariodelen som jag har fått lite negativ respons på, där jag använde något med mer westernmotiv. :gremsmile:

Men, jag ser det lite som ett sätt att sitta och lära mig InDesign.
/Han som använde en spalt för kommentarer och sidhänvisningar i Matiné men håller annars med om att två kolumner är för mycket

Attachments

Mogger

Hipsteranka

Han said:
Mycket luftigare. Bra! Synd att du inte fick plats med vapentabellen på en sida, men där skulle jag faktiskt föreslå att du har två breda kolumner istället för att behålla designen. Sidospaltskommentarerna kan du istället lägga efter tabellens slut (se bifogad bild).
Snyggt, tack. Så får det bli!

Måns said:
Jag håller med. När jag gjorde Mutiné så kollade jag igenom gamla tidningar från 1800-talet som jag hittade på nätet. Det är väl typ sista typsnittet i Scenariodelen som jag har fått lite negativ respons på, där jag använde något mer med westernmotiv. :gremsmile:
Ja, det svåra är ju att Mutants identitet är lika delar postapokalyps, arbetarkamp, svenskt, fabel, western, upptäcksresande, mörk humor m.m. utan egentlig förlaga så det är ganska svårt att hitta något som passar.

Jag letar vidare!