Nekromanti Zorián-ordern-intagning

Tedd

Veteran
Jag spelar en kampanj från Svärdspelen i Hadarlon. Detta är rp:s som dom spelar med.

En Vanar i Zorián-ordern. Är Zorián munk.

En Vanarisk lönnmördare. från Västmark.

En Cirefalisk vildmarksmänniska. från Melorion

Jag har fått ihop dessa med vissa svårigheter, och Zorián-munken, som spelas av den mest erfarne spelaren, har tagit lite befäl över gruppen. han försöker få över de andra till Zorián-ordern.

om nu de andra vill gå med i Zorián, kan de det, och isåfall hur? blir de satta på prov eller blir de automatiskt intagna? kan de dra nytta av att de känner zorián-munken, som är ganska så högt uppsatt?
vore glad för utförligt svar. måste kunna förklara och spelleda detta. :gremsmile:

Mr SL

Warrior
Jag tror att dom må arbeta upp sig.Känstegöra tills dom lyckas med ett slag under Qadosh. Tjänstgör i ett år får du ett i qadosh.
lycka till (rätta mig om jag har fel)

Frixeray

Swordsman
Du har fel, jag rättar dej

För att få qadosh måste man bli invigd i religionen (gäller ju inte tiraker och Mahktah(?) då de får ett i qadosh när de föds eller dör i strid, men det hör liksom inte riktigt till saken...)

Tedd

Veteran
Re: Du har fel, jag rättar dej

men hur ska man göra då om man inte kan öka Quadoshen utan att bli invigd och man måste ha mer för att komma in? /images/icons/wink.gif

Re: Du har fel, jag rättar dej

Du ber prästen använda ceremonin "välsignelse". Då får man ett i quadosh. Då är han med i den samoriska läran. För att komma med i zorianorden tror jag man måste börja med när man är mycket ung, eller att man varit en utmärkande riddare eller munk som trott på samoriska läran under en längre tid.

Zorianmunken borde försöka få med de två i samoriska läran och inte i orden eftersom det är ytterst svårt.

Tror inte att en lönnmördare blir lockad av budskapet. Om han nu skulle vilja bli samoriman, blir han av med qadoshen nästan omdelelbums eftersom man inte får döda i den samoriska läran.

Riddaren

Swashbuckler
Antagning och krav

Enligt modulen Asharien & Soldarn står det på sidan 32ff:

"På grund av Zoriánordens begränsade storlek är det väldigt få som utbildas till kämpar inom orden. Dessa få utvalda kommer så gott som uteslutande från soldiska adelsfamiljer."

Kortsagt, för att bli en stridande del så är det adelskap i första hand som gäller.

En riddare i orden blir nästan livegen, och en rollperson kan bara bli en sådan rollperson med ett enda undantag. Det finns en typ av fria riddare inom orden, vilket man bara kan bli om man lyckas med alla framgångsslagen, dvs en framgångsrik karriär.

Antagningskrav:
"Man förbinder sig att lyda ordens regler och utföra de order som ges".

I övrigt så blir man vid antagandets militära gren Väpnare, och i den religiösa andliga grenen Novis. För att bli något av detta måste man klara framgångsslagen för Zoriánriddare (sid 34 i modulen) respektive Troende (regelboken eller Gudarnas kamp). Eftersom detta är skrivet för att skapa en rollperson av sådant. Men skulle själv föreslå att man gör dessa framgångsslag för att se om man bli antagen även om man ansöker senare.

Man får först efter 7 år som Väpnare/Novis försöka stiga i graderna, med ett försök per år.

Riddaren

Helmgast
Munken förlorar sin höga post om han försöker värva in en lönnmördare. Så han bör glömma det. Om han inte är dum.

Helmgast
jag rättar

Just tempelriddare får ju döda i samoritron. Men bara i religionens bästa...
q<strike> u </strike>adosh.

Skrik på Frixeray, han skrev dej! (du vill ju att det skall vara dig).

Frixeray

Swordsman
Vem fan bryr sej... [OT]

Det spelar väl ingen roll hur man stavar, bara budskapet går fram.

Skrik på Frixeray, han skrev dej! (du vill ju att det skall vara dig).

Sen när skrek han på dej? Det låter ju på dej som om han har gjort det

För övrigt är det inte fel att skriva mej, dej och sej enl. Sv. Akademiens Ordl. (refererar till gammal tråd här på forumet)

Helmgast
Vem fan bryr sig... [OT]

Enligt Silversurfan spelar det roll hur man skriver. Han klagade. Och det visste du inte om men du brukar ju missupfatta och vägra förstå, hitta på egna teorier och dumheter.

Jag sade inte att det var fel, men det hopppas jag att du inte trodde.

Frixeray

Swordsman
Re: Vem fan bryr sig... [OT]

Enligt Silversurfan spelar det roll hur man skriver.

Men i och med att han inte alltid kan stava rätt hela tiden själv så bör han ju inte klaga. Och du, hoppas stavas med två p:n,. inte tre/images/icons/wink.gif

Vindhand

Myrmidon
Re: Antagning och krav

En riddare i orden blir nästan livegen, och en rollperson kan bara bli en sådan rollperson med ett enda undantag. Det finns en typ av fria riddare inom orden, vilket man bara kan bli om man lyckas med alla framgångsslagen, dvs en framgångsrik karriär.

Alternativt skulle man kunna basera sin kampanj runt en grupp Zorianriddare och deras vänner/allierade/medhjälpare. Då skulle äventyrargruppen kunna fungera som en problemlösargrupp för Zorianordern, och mest göra uppdrag åt denna.

Targon

Hero

Eller så kan man skita helt i Riddarens regelharanger och göra som varje åtminstone normalbegåvad sl borde göra, nämligen att tillåta en spelare som vill bli zoriánriddare att verkligen bli det utan några förbannade framgångsslag, förutsatt 1) att sl anser att spelaren klarar av sin roll, och 2) att det hittas på en lämplig bakgrundsstory som ger karriären en trovärdig narrativ täckning.

Moonshadow

Warrior
Värva och värva, jag skulle nog kalla det omvända eller frälsa och om man tapar status på att frälsa de ofrälsta vem ska man då frälsa? Jag vet ju förvisso inte hur denna munk tänker men lite bot och bätring kunde ju va på sin plats för lönnmördaren innan han får ansluta sig.

Du ser reflekterat ljus, jag ser reflekterat mörker.

Vindhand

Myrmidon

Mjo, det kan ju bli litet Traveller-stuk <super>*</super> på det annars; "Din karaktär är inte bra nog för att ge sig ut i världen och äventyra, slå fram en ny."

*) i Traveller kunde folks karaktärer dö under genereringen, av t.ex förlossningsskador.