Nekromanti Zur Khan!

Helmgast
I regelboken står det på sida 115-116 om tillbakaknuffning. Det står att man inte knuffas bakåt om man står mot en vägg. Men om man står mot en kompis (kan vara väldigt bra om man har flera motståndare, man slipper bli anfallen i ryggen), hur går det då? Ska man kolla kompisens (STY+TÅL)/2, om han lyckas (skadeverkan överskrider ej värdet), räknas hon/han då som en vägg?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Roblin

Warrior
Mmm.. borde inte den knuffande behöva knuffa båda två då? Alltså bådas sty+tål/2 ?

Nu tycker någon kanske att polaren inte är beredd, men det var knappast den som knuffningen var avsedd för heller. Eller skall man inte tänka så?

-roblin-

Jake Steele

Warrior
Förslag:
Den tillbkaknuffade får slå Ob3T6 mot RöR för att inte snubbla när han far in i kamraten. Väggen, kamraten måste slå Ob4T6 mot RÖR eftersom han inte är beredd. Är man riktigt elak kan man säga att kamraten bara kan göra instiktiva manövrar efter slaget, oavsett om han lyckas eller ej.

Ytterligare ett alternativ är att låta kamraten göra ett instiktiv undvika så att den som blir knuffade kan fara hela vägen. Men efter det står man inte längre rygg mot rygg.

_öRn

Helmgast
Det är ingen liten stöt.

Det är en stöt som skulle kunna knuffa en normal krigare till marken.

smaffy

Hero
=oP

kolla in den normale krigaren i eon. ta nån från nåt äventyr som självaste neogames har gjort.. vad finner man? jo - tt en "normal" krigare är något av en normal människa.

och förresten.. när du står rygg mot rygg med din kompis och fajtas, står du då såpas nära att du faktiskt nuddar honom/henne? det tror inte jag, skulle du göra det så skulle du juh få massor av rörelseförsvårningar.. och, om du inte verkligen står så nära så att du rör vid din fajtkompis så tror jag inte att ni kan hjälpas åt att hålla sig på fötterna.. varför? därför att du helt enkelt ramlar dåligt mot din polares rygg, du får juh inte det stöd du behöver. i värsta fall tror jag nog att du kanske drar ner polaren oxå..

och förresten, varför frågar du den frågan på forumet? jag slår vad om att du kanske redan har frågat din sl om det.. eller redan vet svaret..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Helmgast
Jag har inte frågat min SL [nt]

.

smaffy

Hero
Re: Jag har inte frågat min SL [nt]

men! du nekar inte till att du redan visste svaret din lille.. tja. hoho! haha! jag vet allt när jag går omkring med min knarkmössa! =o)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

SL-svar.

Öh, jack steel verkade ha en bra ide. Kanske ska killen som du tummlar in i slå ett svårt slag mot RÖR. ob3t6 + ob2t6 för att han är överraskad. Sedan misslyckas nog alla hans handlingar i rundan bara för att du defenitivt pajat hans koncentration. Eller så får han +ob2t6 på alla handlingar. Låter ok. Om han lyckas med sitt RÖR slag så får du slå ett slag, samma svårighet för att inte rammla. Alltså är det rätt kasst att tummla in i ens kompis rygg. Fast, om bägge är smidiga nog kan det nog gå bra.

Har ni tänkt på att reglerna för tillbakaknuffning är rätt dåliga. En kis flög ett flertal meter bakåt (typ, 6) för ett svärdshugg. Ska man bolla runt med varandra med värsta herkules/xena stuk eller vad?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Big Marco

Läskig
Re: SL-svar.

Du behöver ju inte tolka det som att det är själva skadan som gör att man blir tillbakaknuffad, utan att kraften i anfallet tvingade personen bakåt och att anfallet slutade med en kraftig smäll. Så brukar vi köra iaf, inte att man på Hongkongmanér flyger omkring.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Bjorn

Hero
6 meter är INGENTING för Xena...

Det tar hon ju i vristspänst utan problem, behöver inte ens volta...

(Alla vet ju att man kan hoppa högre ju fler volter man gör på vägen)

/Bjorn

Helmgast
Re: Jag har inte frågat min SL [nt]

Jag vet inte svaret, men det har kommit en del bra förslag, så jag är nöjd.

Belzambix

Warrior
jag tycker man kan blanda in många faktorer i detta läget
STY
FYS
RÖR
TUR
och sen får man modifiera lite efter hur situationen ser ut
ag tycker att först så kan kompisen slå ett slag mot STY (3t6) om misslyckat så kan han slå ett slag mot RÖR (3t6) om även det misslyckas så kanske han har lite TUR (4t6) men det ska vara svårare... beroende var på vägen man lyckas så får det olika koncikvenser... mot STY: inga, RÖR: får bara försvara sig i nån SR, TUR: får ej afalla eller försvara sig i nån SR

Belzambix (www.naug.50megs.com)