Alla vill något

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,020
Location
Umeå
Och om specifikt Fernaverken då, kunde inte posta som meddelande då det inte gick att hiva in PDFer där, så här får du lite om min prepp och vad jag hade med mig in, länkar till spelrapporterna osv. Fritt fram att fråga om något är oklart. Och detta är ETT sätt att göra det på, inte rätt, kanske inte ens bäst, men fungerande och blev riktigt fett.

Fernaverken tar avstamp från byn Färna, en liten by jag växte upp i. Jag inspirerades av viss historik och minnen men också mycket av vad det talades om i byn och om byns historia. Tex. figurerade alltid greven i berättelsen om Färna, så som det varit förr, en Greve som var känd för att han hade en plats i riksdagen (sant) och det sades att han före fram ett förslag att alla icke arbetsföra, gamla, sjuka, galna, osv. skulle avlivas för övrigas bästa. En icke så sympatisk herre med andra ord.

Så, jag spånade ihop ett startdokument för att som introducera platsen, lite situation och konflikt där, och måla upp något för spelarna att ta spjärn gentemot. Laddar upp PDFen i posten.

Från detta skapades sen två karaktärer, vi använde The pool som system och karaktärer blev dessa:

Spelmöte 1
Oscar Stiernbrink har privatlärare men har under sina 12 år på jorden aldrig visat talang för något (+2). Han hör röster som andra inte hör (+1) och är kvick att gömma sig (+1) för vuxna. Som son till stångjärnfabrikens förman har han lätt att be om tjänster (+1), eftersom ingen vill göra sig ovän med familjen.

Startpool 8
Pool efter spelmöte 0

Tuomi Pärnänen är en tjurnackad (+2) förvärvsarbetare som aldrig känt sig hemma (+1) någonstans. Utan Isak och Johanna (+1) så hade han sökt sig vidare för länge sedan. Så fort hans läspande finlandssvenska (+1) ger sig till känna tvingas han ta till knogarna (+1) mot sina verksbröders okväden, och när inte knogarna räcker tar han till flaskan.

Startpool 8
Pool efter spelmöte 6

---

Så från dessa karaktärer har jag ju en förman, en mamma, någons röst som pojken här, vem vilkas? För Toumi har jag kollegor, Isak och Johanna, deras mor. Flera SLPs rakt av. Vissa kommer från min prepp som den är, greven, en arkitekt, lite annat folk, jag skissade upp dem lite i ett dokument men sen listade jag mest namn och skrev om dem när det behövdes, vissa var lite mer utvecklade från början (ett par tre meningar) andra bara ett namn och ett yrke. Relationstabellen ändrades allt eftersom stup i ett, nedan är ett exempel på hur den såg ut ett par spelmöten in.

Fernaverken relkarta.png

Utöver detta, en karta över byn, lite porträtt och sen spelade vi bara karaktärerna. Vidare hade jag några större händelser, grevinnans födelsedag och militärerna som anländer för att fira henne bland annat. En liten tidslinje med små externa skeenden.

Spelrapporter: här, här, här och här

Ibland pushade jag saker som spelledare för att det var det enda rimliga som skulle ske, en SLP måste agera på ett visst sätt efter att det där gjorts, tex. Men väldigt mycket är spelare som säger vad deras karaktärer gör, vi placerar dem i scenen "ok, du kommer till smeden, ser ut såhär, smeden crona står utanför svettig och dricker ur en flaska... vad gör du?" och sen bara vanligt jävla rollspel liksom. Läser man spelrapporterna kommer man se hur slutet blir ett resultat av allt som är, ageranden och reagerandes och utfall.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,362
Och om specifikt Fernaverken då, kunde inte posta som meddelande då det inte gick att hiva in PDFer där, så här får du lite om min prepp och vad jag hade med mig in, länkar till spelrapporterna osv. Fritt fram att fråga om något är oklart. Och detta är ETT sätt att göra det på, inte rätt, kanske inte ens bäst, men fungerande och blev riktigt fett.

Fernaverken tar avstamp från byn Färna, en liten by jag växte upp i. Jag inspirerades av viss historik och minnen men också mycket av vad det talades om i byn och om byns historia. Tex. figurerade alltid greven i berättelsen om Färna, så som det varit förr, en Greve som var känd för att han hade en plats i riksdagen (sant) och det sades att han före fram ett förslag att alla icke arbetsföra, gamla, sjuka, galna, osv. skulle avlivas för övrigas bästa. En icke så sympatisk herre med andra ord.

Så, jag spånade ihop ett startdokument för att som introducera platsen, lite situation och konflikt där, och måla upp något för spelarna att ta spjärn gentemot. Laddar upp PDFen i posten.

Från detta skapades sen två karaktärer, vi använde The pool som system och karaktärer blev dessa:

Spelmöte 1
Oscar Stiernbrink har privatlärare men har under sina 12 år på jorden aldrig visat talang för något (+2). Han hör röster som andra inte hör (+1) och är kvick att gömma sig (+1) för vuxna. Som son till stångjärnfabrikens förman har han lätt att be om tjänster (+1), eftersom ingen vill göra sig ovän med familjen.

Startpool 8
Pool efter spelmöte 0

Tuomi Pärnänen är en tjurnackad (+2) förvärvsarbetare som aldrig känt sig hemma (+1) någonstans. Utan Isak och Johanna (+1) så hade han sökt sig vidare för länge sedan. Så fort hans läspande finlandssvenska (+1) ger sig till känna tvingas han ta till knogarna (+1) mot sina verksbröders okväden, och när inte knogarna räcker tar han till flaskan.

Startpool 8
Pool efter spelmöte 6

---

Så från dessa karaktärer har jag ju en förman, en mamma, någons röst som pojken här, vem vilkas? För Toumi har jag kollegor, Isak och Johanna, deras mor. Flera SLPs rakt av. Vissa kommer från min prepp som den är, greven, en arkitekt, lite annat folk, jag skissade upp dem lite i ett dokument men sen listade jag mest namn och skrev om dem när det behövdes, vissa var lite mer utvecklade från början (ett par tre meningar) andra bara ett namn och ett yrke. Relationstabellen ändrades allt eftersom stup i ett, nedan är ett exempel på hur den såg ut ett par spelmöten in.

View attachment 17837

Utöver detta, en karta över byn, lite porträtt och sen spelade vi bara karaktärerna. Vidare hade jag några större händelser, grevinnans födelsedag och militärerna som anländer för att fira henne bland annat. En liten tidslinje med små externa skeenden.

Spelrapporter: här, här, här och här

Ibland pushade jag saker som spelledare för att det var det enda rimliga som skulle ske, en SLP måste agera på ett visst sätt efter att det där gjorts, tex. Men väldigt mycket är spelare som säger vad deras karaktärer gör, vi placerar dem i scenen "ok, du kommer till smeden, ser ut såhär, smeden crona står utanför svettig och dricker ur en flaska... vad gör du?" och sen bara vanligt jävla rollspel liksom. Läser man spelrapporterna kommer man se hur slutet blir ett resultat av allt som är, ageranden och reagerandes och utfall.
Tack! Ska läsa det mer noggrant snart, återkommer om jag har frågor:)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,371
Jag skrev precis en liten blog-post om hur man kan använda principer från Fate för att preppa och köra öppna äventyr, tänkte att det var lite relevant för denna tråden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,251
Burning Wheel har det här som standardspelstil, och det är inbakat i belöningssystemet. Ett resonemang som jag tilltalas av från BW är att du har ett stort övergripande mål, som du sedan karvar ur ett mindre delmål i som går att uppfylla, och det är det omedelbart äventyrstriggande. När du uppfyllt delmålet får du en erf-belöning och karvar ut ditt nästa delmål. Om ditt stora mål är att hämnas på Quandos Vorn [1] är kanske det första steget att hitta någon som vet var han är?

Jag vet inte om det är avsiktligt eller ej, men det här matchar ett par rätt olika vetenskapliga slutsatser:

Den ena är inte överraskande alls - det är att vi löser stora problem genom att dela upp dem i delar som kan åstadskommas (citat från jobbet om stora projekt: "Hur äter man en elefant? En tugga åt gången.").

1716466797507.png

Den andra är från lyckoforskning, och det är att ett av de bästa sätten att bli lycklig på är att ha ett mål som man aldrig uppnår, men som man kan känna att man rör sig mot ändå. Jag misstänker att det här gäller rollspel också - om din rollperson faktiskt lyckas med sitt stora mål någon gång är det dags att fundera på att pensionera den, men alla tycker om att ta sig framåt.

[1] För att göra en Gaean Reach-referens - i Gaean Reach vill alla rollpersonerna hämnas på Quandos Vorn och en av de viktigaste sakerna i session 0 är att förklara, i tur och ordning runt bordet, 1) varför just du måste hämnas på Quandos Vorn, och 2) varför detta är svårt. När man har gjort det har man alltså redan fått ett antal hinder som behöver överkommas innan man kan uppnå målet, och motivationerna för att uppnå målet.

1716466838398.png
(Gaean Reachs regler är en kombination av GUMSHOE och Skulduggery/Dying Earth. Det är helt galet hur många Jack Vance-rollspel det faktiskt finns!)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,251
Skulle säga skit i teori och modeller
Fast en praktiskt inriktad modell kan vara till stor hjälp, så slipper man återuppfinna hjulet. Alltså inte "nu ska jag förklara för dig vad rollspel essentiellt är inom den här teorin" utan "det här kan vara en bra metod att uppnå det du tänkte dig".
 
Top